قم در سالروز شهادت امام جواد(ع) به سوگ نشست


قم در سالروز شهادت امام جواد(ع) به سوگ نشست

قم - ایرنا - ‌حرم مطهر حضرت معصومه(س)  در سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، امام جواد(ع) سیاه‌پوش شده و زائران و مجاوران ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با حضور در آیین‌های عزاداری در این شهر مقدس به سوگ نشستند.

شهر مقدس قم در شب و روز شهادت امام محمدتقی(ع) حال و هوای ملکوتی داشت، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران با اجرای برنامه‌های سوگواری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی میزبان شیفتگان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بودند.

اگرچه شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی، حال و حوای شهر را متفاوت از سال‌های قبل کرده است ولی عاشقان و دل‌سوختگان مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در این شرایط نیز ضمن رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک، ارادت خود را به امام جواد(ع) و خاندان پاکش ابراز کردند.

پرچم‌های مشکی عزا در سراسر شهر قم به‌ویژه بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع) برافراشته شده است و دل‌سوختگان مکتب اهل‌بیت(ع) در این مکان معنوی درحال سوگواری و عزاداری هستند.

ویژه‌برنامه‌های عزاداری و مرثیه‌سرایی که از شب گذشته و به‌صورت محدود در حیاط صحن‌های حرم کریمه اهل‌بیت(ع) آغازشده است تا امشب نیز ادامه دارد.

به دلیل رعایت مسائل بهداشتی عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت چند ماه است که امکان زیارت در کنار ضریح حرم مطهر را ندارند ولی بااین‌وجود زائران و مجاوران حضرت معصومه(س) زیارت‌نامه و سوگنامه خود را در صحن‌های این حرم نورانی قرائت کرده و در غم شهادت این امام بزرگوار اشک ماتم ریختند.

برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری، قرائت دعای توسل و اجرای برنامه‌های زنده رادیویی و تلویزیونی ازجمله برنامه‌های امروز و امشب حرم کریمه اهل‌بیت(ع) است.

منتظران ظهور با حضور در مسجد مقدس جمکران میعادگاه عاشقان ضمن عرض تسلیت به صاحب‌الزمان(عج) در برنامه‌های مختلف این مسجد نیز شرکت کردند. آیین‌های عزاداری در این مسجد مقدس نیز به دلیل رعایت مسائل بهداشتی محدودتر از سال‌های گذشته در حال برگزاری است.

حضرت امام محمدتقی(ع) در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه منوره در دامان پدر بزرگوارش حضرت رضا(ع) و مادر ارجمندش بانویی به نام سبیکه چشم به جهان گشود. نام مبارک ایشان محمد و القاب و کنیه‌های فراوانی دارد که مشهورترین لقب، جواد و معروف‌ترین کنیه‌اش ابوجعفر است.

امام نهم شیعیان در بین مردم به «جواد» معروف بود چراکه ایشان با دست بخشنده در شناسایی و کمک‌رسانی به نیازمندان پیش‌قدم بود و برای ارتباط گسترده و ترویج دین اسلام و آموزه‌های آن، در موقعیت‌های مختلف از مردم دلجویی می‌کرد.

این امام بزرگوار با تربیت در دریای معرفت امامت و ولایت در سن هفت‌سالگی به امامت رسید، دوران امامت ایشان مصادف با مامون و معتصم بود و ۱۷ سال رهبری شیعیان را به عهده داشت. امام جواد(ع) با تمام محدودیت‌هایی که حاکمان زمانش ایجاد کرده بودند از طریق نصب وکلا و نمایندگان، ارتباط خود را با شیعیان حفظ می‌کرد.

ایشان دارای خصوصیت‌های اخلاقی و اجتماعی منحصربه‌فردی ازجمله بردباری، نیکو سخن گفتن، عابد و ایثار، پاسداری از حریم امامت، پارسایی، نبوغ در علم و دانش و سایر رفتارها بود به‌گونه‌ای که باشخصیت بی‌نظیر و جامع کمالات و فضایل علمی و اخلاقی، دوست و دشمن را تحت تاثیر قرار می‌داد و به اعجاب و تحسین وامی‌داشت.

این امام همام باآنکه در سن کودکی به امامت رسید ولی ازلحاظ بعد علمی دارای کمالات و اندیشه‌های سیاسی در مرتبه بالایی قرار داشت، ایشان شاگردانی را تربیت کرد که حدیث‌های بسیاری از آن امام، در کتاب‌های مختلفی ازجمله عیون اخبار الرضا، تحف العقول، مناقب و بحارالانوار جمع‌آوری‌شده است، همچنین این امام معصوم در مناظره‌ها و گفت‌وگوهایی که حاکمان دورانش با سایر ادیان و مذاهب برگزار می‌کردند با بار علمی فراوان شرکت کرده و به پرسش‌ها پاسخ می‌داد به‌گونه‌ای که دانشمندان در مقابل دریای علم و کمال ایشان زانو می‌زدند.

سرانجام امام جواد(ع) آخر ماه ذی‌القعده سال ۲۲۰ هجری قمری به شهادت رسید و در کنار بارگاه منور جد بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به خاک سپرده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل