آشنایی با ورزش کریکت؛ از انگلیس و هند تا چابهار


آشنایی با ورزش کریکت؛ از انگلیس و هند تا چابهار

کریکت، رشته‌ای است که با یک چوب و توپ بازی می‌شود و خاستگاه آن از انگلیس و مستعمرات آن است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کریکت یک ورزش تیمی بت و توپ است که بین ۲ تیم ۱۱ نفره بازی می‌شود.

تاریخچه کریکت
نخستین نشانه‌های بازی کریکت در اواخر سده ۱۶۰۰ میلادی دیده شده است، یک تئوری در مورد مبدا این بازی این است که چوپان‌ها سنگ‌ها را با چوبدستی‌های خود می‌زدند و همزمان از در چوبی که برای محوطه گوسفندچرانی ساخته بودند، دفاع می‌کردند.
در آغاز کریکت یک بازی کاملا انگلیسی بود، اما با گسترش امپراطوری بریتانیا، بسیاری از مهاجران، این رشته را به مناطق دوردستی، چون استرالیا، آفریقا، حوزه کارائیب و هند انتقال دادند. مستعمرات سابق بریتانیا هنوز از شکست دادن تیم انگلستان در بازی خودشان لذت زیادی می‌برند.

زمین کریکت
کریکت در زمینی دایره‌ای یا بیضی شکل پوشیده از چمن انجام می‌شود. شعاع زمین کریکت، ۷۵ متر و در مرکز زمین یک محوطه خاکی متراکم شده به طول ۲۰.۱۲ متر وجود دارد. به این قسمت «پیچ» گفته می‌شود که در طرفین آن سه عدد چوب بنام «استامپ» وجود دارند و همه این مجموعه با هم «ویکت» نامیده می‌شود.
آشنایی با ورزش کریکت؛ از انگلیس و هند تا چابهار

توپ کریکت
توپ کریکت دارای محیطی بین ۲۲/۴ تا ۲۲/۹ سانتی متر و ۱۵۵/۹ تا ۱۶۳ گرم وزن دارد (برای مردان). سطح آن از چرم و مرکز آن از چوب پنبه پیچیده شده در نخ پر شده است. چوبی که با آن به توپ ضربه می‌زنند، بت نام دارد. بیشترین طول آن ۹۶/۵ سانتی متر و عرض آن در پهن‌ترین بخش ۱۰/۸ سانتیمتر بوده و تغییرات وزن آن از ۱ تا ۱/۴ کیلوگرم است.
آشنایی با ورزش کریکت؛ از انگلیس و هند تا چابهار

بت کریکت
بَت کریکت صرفا از چوب ساخته می‌شود و معمولا جنس آن بید مجنون سفید است. بت کریکت از تیغه، شانه و دسته تشکیل شده است. تیغه هم به سه قسمت صورت، پشت و لبه تقسیم می‌شود. وسط پشتِ بت حالت برآمده دارد تا اینکه نیروی بیشتری هنگام ضربه زدن به توپ وارد شود.
آشنایی با ورزش کریکت؛ از انگلیس و هند تا چابهار
جایی که لبه‌ها به دسته می‌پیوندند، شانه را تشکیل می‌دهند و پایین بت را هم پنجه بت می‌گویند. دسته بت بوسیله یک جناغ با تیغه؛ جفت و این کار برای انعطاف پذیری بیشتر انجام می‌شود. طبق قانون حداکثر طول بت ۹۶/۵ سانتی متر و حداکثر عرض آن ۱۰/۸ سانتی متر است. وزن آن معمولا بین ۱ تا ۱/۴ کیلوگرم است.
دسته بت پوششی از جنس لاستیک و صورت آن پوشش نازکی از مواد محافظ دارد. برای دوام بیشتر به ویژه بت‌های نو، به آن‌ها روغن بزرک یا کتان خام زده شده و سپس برای فشرده کردن بافت‌های نرم چوب به آن با چکش چوبی ضربات تدریجی وارد می‌شود.

بازی کریکت
تیم مهاجم برای زدن توپ، ۲ نفر از بازیکنان خود را داخل زمین می‌فرستد که آن‌ها باید توپ را زده و طول مستطیل خاکی را طی کنند و یا با زدن توپ به خارج از محدوده زمین امتیاز به دست آورند. پس از اوت شدن، ۱۰ نفر از مهاجم تیم‌ها جابجا می‌شوند.

مهارت‌های خاص کریکت
بتمن: در هر تیم ۲ نفر با چوب جلوی ویکت‌ها می‌ایستد، تا به توپ پرتاب شده بازیکنان تیم مقابل ضربه بزنند، به افرادی که با چوب به توپ ضربه می‌زنند، بتمن می‌گویند.
باولر: به افرادی که توپ را پرتاب می‌کنند، باولر می‌گویند. هر باولر به تعداد هاور‌های تعیین شده یعنی اگر ۵۰ هاور باشند، حق پرتاب ۱۰ هاور را دارد و برای ۵۰ هاور پنج باولر است. (به ۶ توپ پرتابی یک هاور می‌گویند)
کیچینگ: دور پیچ افرادی از تیمی که باید توپ را پرتاب کنند، برای گرفتن توپ‌های ضربه خورده می‌ایستند، را کیچینگ می‌گویند. یعنی توپ را باید قبل از برخورد به زمین مهار کنند که باعث اوت بتمن می‌شود.
گروند فلدینگ: افرادی که توپ‌های زمینی را مهار می‌کنند، گروند فلدینگ می‌گویند. اگر این افراد توپ بگیرند، قبل از اینکه بتمن امتیازی کسب کند و در محل تعیین شده نباشد و توپ به ویکت‌ها برخورد کند بتمن حذف می‌شود.
ویکت کیپر: کسی است که پشت بتمن به عنوان دروازه بان بازی کریکت ایستاده است که مهم‌ترین نقش بازی را برعهده دارد.

روش فنجان
یکی از مهم‌ترین مهارت‌های بازی کریکت است که همه بازیکنان از آن استفاده می‌کنند. ۲ تکنیک پرطرفدار برای گرفتن توپ وجود دارد که به ۲ فنجان با دست معروف هستند. یک فنجان آن است که ۲ دست مانند طوری قرار بگیرند که ۲ انگشت کوچک روی هم قرار بگیرند و این کار بدین علت است که وقتی توپ نزدیک می‌شود، ۲ دست جدا نشوند.
روشی دیگر فقط کافی است، نوک انگشت کوچک با هم در تماس باشند. از روش دیگری هم می‌توان استفاده کرد، اما باید مطمئن شد که فنجان بزرگی با دست ایجاد شده است. مانند روش قبل، این کار به چند علت مناسب است که توپ به کف دست برخورد و عکس العمل دست هم بستن شدن است، یعنی با این عمل توپ گرفته شده از دست خارج نمی‌شود. در تمرین کیچینگ توصیه بر این است که روزانه با صد بار تمرین مهارت گرفتن توپ را به حداکثر رساند.
مقررات بازی کریکت
در آغاز بازی ترکیب کیچینگ به گونه‌ای باشد که در داخل دایره - بیضی شکل اولی متمرکز شوند (پاورپلی-Power Play) و پس از پرتاب ۱۰ هاور، بازیکنان باید به بیرون از دایره اولی برای گرفتن توپ کریکت جای گیری کنند. پس از پرتاب ۱۰ هاور، پنج هاور به کاپیتان تیمی که پرتاب کننده است، تعلق می‌گیرد و پس از آن پنج هاور دیگر به تیم بتمن تعلق خواهد گرفت، در حالی که تعداد کل هاور‌ها ۵۰ عدد است.

خطا‌های ورزش کریکت
واید باول: در سمت بتمن ۲ خط عرضی وجود دارد، اگر باولر توپ را از این ۲ خط به بیرون پرتاب کند، خطا محسوب می‌شود.
نو باول: به خطایی گفته می‌شود که اگر باولر جلوتر از خطی که تعیین کننده، پرتاب کند که خطا محسوب می‌شود، به این خطا نو باول می‌گویند و یک امتیاز بتمن کسب می‌کند. اگر باولر با پرتاب توپ دومی که باعث حذف بتمن شود، بتمن حذف نمی‌شود، زیرا با خطایی که باولر مرتکب شده جبران می‌شود.
-اگر توپ بالا تراز شانه پرتاب شود (باونس باول).
-اگر توپ به طور مستقیم (قبل از برخورد به زمین) به شکم برخورد کند.
-اگر یکی از بتمن‌ها پس از کسب امتیاز بدون اطلاع به داور از طرف دیگری بیتینگ کند خطا محسوب می‌شود.
این رشته ورزشی پرطرفدارترین ورزش هند، پاکستان، بنگلادیش و سریلانکا است و در انگلیس، ولز، استرالیا، کنیا، زیمباوه، نپال، نیوزیلند، افریقای جنوبی و چند کشور دیگر هم وجود دارد. این ورزش در ایران و در چابهار که هم مرز با پاکستان است، هم بازی می‌شود و با مرور زمان در استان‌های دیگر هم رواج یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | انتقادات تند آیت الله علوی بروجردی از مسئولان: مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند