فضای آموزشی باید مزین به اخلاق و اصول ارزش‌های دینی باشد


فضای آموزشی باید مزین به اخلاق و اصول ارزش‌های دینی باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: شخصیت کودک و نوجوانان تحت تأثیر فضای داخلی و بیرونی ساخته می‌شود، محیط بیرونی شامل مهدکودک و مدارس است که باید مزین به اخلاق و اصول ارزش‌های دینی باشند.

منوچهر حبیبی در کارگروه زنان و خانواده که امروز ۳۱ تیرماه در سالن اجتماعات مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به سند حقوق کودکان، تصریح کرد: سند حقوق کودکان و نوجوانان به ۱۶ دستگاه اجرایی ارسال‌شده است و مدیران دستگاه‌ها باید برنامه‌ها و نظرات خود را در خصوص این سند بیان کنند، اما اینکه مدیران اهل مطالعه نیستند ایرادی است که بر مدیران وارد است، اغلب مدیران حتی سند و دستورها را مطالعه نمی‌کنند.

وی افزود: همه دولت‌ها مکلف هستند به حقوق بشر احترام بگذارند در این میان حوزه کودک و نوجوان دو بحث جدی است که باید موردتوجه قرار بگیرد، شخصیت‌سازی در کودکان اهمیت بالایی دارد چراکه کودکان امروز، جوانان فردا هستند؛ همین کودکان در آینده به یک مدیر، مبتکر، وزیر و حتی رئیس‌جمهور تبدیل می‌شوند بنابراین شخصیت آن‌ها آینده کشور را می‌سازد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین اظهار کرد: در این سند شخصیت کودک و نوجوان و حقوق کودکان موردتوجه قرارگرفته است، ما نیز باید به این سمت‌وسو برویم؛ توجه به آموزش و تربیت در حوزه کودک و نوجوان یک اصل اساسی و مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها است که باید به آن بپردازیم.

وی تأکید کرد: وظیفه دولت‌ها در خصوص کودک و نوجوان وظیفه ملی هر دولتی است، اما در کشور ما علاوه بر وظیفه ملی، آموزه‌های اخلاقی و اعتقادی نیز بر حقوق کودکان تأکید زیادی دارند که همین امر وظیفه ما را سنگین‌تر کرده است.

حبیبی تصریح کرد: وظیفه ما در قبال کودکان و نوجوانان یک وظیفه اخلاقی، اعتقادی نشئت گرفته از دین اسلام است، شخصیت کودک و نوجوانان تحت تأثیر فضای داخلی و بیرونی ساخته می‌شود فضای خانواده باید سالم و امن باشد تا شخصیت کودکان به‌درستی ساخته شود از طرفی محیط بیرونی نیز باید موردتوجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: محیط بیرونی شامل مهدکودک و مدارس است که باید مزین به اخلاق و اصول ارزش‌های دینی باشند، مدارس باید اخلاق، تربیت و اصول دینی را در شخصیت کودک پرورش دهند، مهدهای کودک باید توجه جدی در تربیت داشته باشند و هر اقدامی که در مهدکودک صورت می‌گیرد منطبق با اصول اخلاقی اسلامی باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین تأکید کرد: از ابتدا باید بر فعالیت مهدهای کودک و مدارس نظارت و کنترل داشته باشیم که برنامه‌ها و شخصیت‌های کودکان دینی و اخلاقی شکل بگیرد، مدارس باید دانش‌آموزان را تمام بعدی تربیت و علاوه بر آموزش به مسئله تربیت نیز توجه کنند، مدارس باید تلفیق آموزش و تربیت باشند.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل حوزه کودک که باید موردتوجه قرار بگیرد کودکان کار است، باید کاری کنیم که کودک کاری در استان، شهرستان و منطقه نداشته باشیم، عزم ما جزم است و در ذیل سند حقوق کودکان در این حوزه برنامه داریم، مسئله کودکان کار یک معضل اجتماعی است که دستگاه‌های نظارتی و فرهنگی باید در این حوزه ورود پیدا کنند.

حبیبی تصریح کرد: ما باید زمینه را طوری فراهم کنیم که کودک و نوجوانی از تحصیل بازنماند، بستر آموزش برای تمام افراد فراهم‌شده است، در حوزه آموزش عالی نیز اگر تمایل وجود داشته باشد شرایط به‌گونه‌ای فراهم‌شده است که افراد مختلف بتوانند تحصیلات عالیه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت باید به‌گونه‌ای شکل بگیرد که اثرگذار باشد، در سطح جامعه اگر به وظایف عمل نکنیم آسیب اجتماعی شکل می‌گیرد و درنهایت آینده مبهمی ایجاد می‌شود باید با برنامه‌ریزی سراغ این برویم که به توسعه کشور کمک کند و دلگرم باشند.‌

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)