3 نکته مهم هنگام خرید ساز سنتور


3 نکته مهم هنگام خرید ساز سنتور

سنتور یکی از مهم‌ترین سازهای زهی و جزو کهن‌ترین آلات موسیقی ایرانی الاصل محسوب می‌شود که ورود این ساز به اروپا از حدود قرن پانزدهم میلادی بوده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دلشاد موزیک، سنتور از یک جعبه ذوزنقه‌ای شکل برای ایجاد صدای بلندتر و ۷۲ تار در گروه های ۴ تایی است که با عبور از روی پل‌ها از راست به چپ شیب‌دار می‌شوند، تشکیل شده است.

آیا شما هم متوجه دو نقش گل مانند در روی صفحه سنتور شده‌اید؟

این دو نقش علاوه بر ظاهر زیبایی که به این ابزار موسیقی می‌دهند باعث لطافت صدای آن نیز می‌شوند و صدایی شفاف و زیبا با قابلیت تک نوازی سنتور و هم‌نوازی با دیگر سازهای موسیقی را به آن می‌دهد.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که شنیدن موسیقی شما را به وجد آورده و ترغیب به پیدا کردن منشا صدا و یادگیری آلات موسیقی می‌کند سنتور می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای قدم گذاشتن در وادی یادگیری موسیقی باشد.

اما پیش از خرید سنتور این ساز زیبایی ایرانی تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

اقدامات لازم برای خرید سنتور

شناخت انواع سنتور

سازهای سنتور از نظر نوع ساخت، اندازه، تعداد خرک، نوع صدا با هم متفاوتند و به انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند.

سنتور سل کوک

اگر در دوره یادگیری ساز سنتور هستید، طبیعتا نیاز به یک سنتور مشقی دارید که دارای کیفیت استانداردی باشد و از نظر قیمت مناسب‌تر از انواع دیگر باشد، سنتور سل کوک می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد.

این نوع از این نظر متفاوت است که خرک سوم آن که نت سل با آن نواخته می‌شود دقیقا مطابق با نت سل دیاپازون است.

تمام نت‌های یک سنتور سل کوک با دیاپازون یکی است. سل کوک برای تک‌نوازی و هم‌نوازی مناسب است چون گستره صوتی آن نه زیاد زیر و نه زیاد بم است.

سنتور لاکوک

در سنتور لاکوک بخش کلاف سنتور اندازه‌ای کوچک‌تر از سل دارد. صدای این سنتور زیرتر است و نت پایه‌ای که با آن می‌توان نواخت نت لا است. عملا صدای این ساز یک پرده زیرتر از سل کوک است. این ساز اغلب برای تقویت صدای زیر در ارکستر استفاده می‌شود. البته گاهی به دلیل اینکه صدای این ساز بسیار شیرین و خاص است از آن برای تک‌نوازی هم استفاده می‌کنند.

سنتور ۱۰، ۱۱ و ۱۲ خرک

در سنتور هرچه تعداد خرک‌ها بیشتر باشد باعث وسعت اندازه ساز می‌شود. به همین دلیل برای اینکه بتوان بدون تغییر دادن کوک، دستگاه‌ها و گام‌های بیشتر را نواخت سنتورهای با خرک بیشتر انتخاب می‌شوند.

اما با توجه به تحقیقات انجام شده، اولویت انتخاب با سنتورهای ۹ خرک بوده و پس از آن سنتورهای ۱۲ خرک مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

3 نکته مهم هنگام خرید ساز سنتور

نکات مهم هنگام انتخاب ساز

جنس چوب سنتور

در خرید سنتور دقت داشته باشید که سنتورهای مرغوب و با کیفیت با چوب گردو ساخته شده‌اند.

رنگ سنتور

هرچه رنگ تیره‌تر باشد نشان می‌دهد که چوب ساز کهنه‌تر بوده و ساز دوام بهتری دارد.

کیفیت صفحه رویی سنتور

صفحه رویی باید صاف و یکدست و بدون هیچ انحنایی باشد.

توجه داشته باشید که خرک‌های ساز سالم باشند و گوشی‌های کناری که سیم‌ها را محکم می‌کنند، در جای خود ثابت باشند.

سیم‌هاینباید کهنه و زنگ‌زده باشد.

قیمت ساز سنتور

در قیمت‌گذاری سنتور، نوع و کیفیت ساخت و صدای آن بسیار تاثیرگذار است. کیفیت چوب استفاده شده و مهم‌تر از آن مهارت سازنده در قیمت سنتور بسیار موثر است.

سنتورهای ساخت دست یکی از بهترین و مرغوب‌ترین انواع سنتورها بوده و کیفیت و صدای خوش آنها با هیچ نوع دیگر از این ساز قابل قیاس نخواهد بود.

از گذشته سنتورهای ناظمی به دلیل مرغوبیت ساخت الگویی مناسب برای سازندگان سنتور بوده است همچنین از دیگر سازندگان سنتور می‌توان به حبیب سماعی اشاره کرد که از برندهای معروف این ساز است.

3 نکته مهم هنگام خرید ساز سنتور

تست صدای سنتور

پس از انتخاب نوع سنتور مورد نظر و بررسی اجزاء آن، از سنتور تست صدا بگیرید. مهم‌ترین نکته این است که کیفیت صدا خوب باشد. اگر مبتدی هستید از فروشنده بخواهید کمی با آن برای شما بنوازد. در صدای سنتور نباید هیچ زنگ اضافه‌ای باشد. هرچه صدای سنتور نرم‌تر و شفاف‌تر باشد آن ساز از کیفیت بهتری برخوردار است.

همچنین توجه کنید که صدای سیم‌ها با هم متناسب و جنس صدای هماهنگی داشته باشند.

یادگیری ساز سنتور و موسیقی می‌تواند در تقویت موارد زیر به شما کمک کند.

تقویت ارتباط نیمکره چپ و راست مغز

بهبود عملکرد مغز

تقویت حافظه

کاهش روند پیری مغز

تقویت مهارت‌ حرکتی

تقویت سلامت روانی

افزایش اعتماد به نفس

طبق تحقیقاتی که در زمینه تست شخصیت شناسی با توجه به علاقمندی افراد از سازهای موسیقی انجام شده این نتیجه حاصل شد که افرادی که به ساز سنتور علاقه نشان می‌دهند افرادی هستند که همیشه رفتارهای دلنشین و جذابی را از خود بروز داده‌اند.

پس اگر به این ساز علاقمندید خرید سنتور را از مرکز معتبری انجام دهید.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج