جراحی قلب باز نوزاد 26 روزه در مشهد با موفقیت انجام شد + عکس


جراحی قلب باز نوزاد 26 روزه در مشهد با موفقیت انجام شد + عکس

جراحی قلب باز نوزاد 26 روزه با تشخیص کوارکتاسیون آئورت در بیمارستان رضوی مشهد با موفقیت انجام شد.

جراحی قلب باز نوزاد 26 روزه در مشهد با موفقیت انجام شد + عکس

به گزارش روز سه‌شنبه آستان قدس رضوی، فوق تخصص جراحی قلب و عروق بیمارستان رضوی در این خصوص گفت: حال عمومی این نوزاد ۲۶ روزه که به تازگی در بخش جراحی قلب اطفال بیمارستان فوق تخصصی رضوی تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته است مساعد و عمل قلب او موفق بوده است.

دکتر محمود حسین زاده ملکی افزود: این نوزاد در حالی برای جراحی به این مرکز ارجاع داده شد که حدود یک ماه پیش از تولد پدر ۲۴ ساله خود را با مشکل قلبی مشابه با همین اختلال قلبی از دست داده بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تشخیص به موقع و درستِ عدم اتصال آئورت نزولی به آئورت این نوزاد توانستیم با ترمیم کوارکت، او را نجات دهیم.

پزشک معالج این کودک گفت: کوارکتاسیون قلبی یک بیماری ژنتیکی است و احتمال انتقال از والدین به نوزاد زیاد است. پدر این نوزاد نیز حین ورزش دچار ایست قلبی شده است و احتمال می‌رود زمینه بیماری‌ وی نیز همین اختلال قلبی بوده باشد چرا که این بیماری همین کار را می‌کند و فرد تا سنین ۲۵ سالگی این بیماری را تحمل کرده و به یک باره این تنگی شدید شده و بر اثر آن، رگ پاره شده یا دریچه قلب نارسایی پیدا می‌کند و فرد را از بین می‌برد.

حسین زاده افزود: باید اذعان کرد که غربالگری‌های حین بارداری از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های مادرزادی قلبی است و مادری که باردار می‌شود اگر شکی در بیماری مادرزادی قلبی به خاطر سابقه فامیلی خود داشته یا علائم خاصی داشته باشد باید آنومالی اسکن پیشرفته برای جنین انجام دهند.

جراحی قلب باز نوزاد 26 روزه در مشهد با موفقیت انجام شد + عکس

وی ادامه داد: در صورتی که آنومالی اسکن جنین نشان دهنده بیماری قلبی پیشرفته‌ای باشد که با حیات وی منافات داشته باشد مجوز سقط داده می‌شود و در صورتی که اختلال خاصی در قلب جنین مشاهده نشود، پس از تولد می‌توان با جراحی‌های پیشرفته‌ که خوشبختانه در حال حاضر در مشهد انجام می‌شود، اصلاحات را بر روی قلب نوزاد انجام داد.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: اگر مادر و پدر یا وابستگان درجه یک جنین سابقه بیماری مادرزادی قلبی دارند، آن جنین در خطر بالاتری نسبت به بقیه قرار دارد چراکه برخی از ژن‌ها شناخته نشده‌اند و هزینه شناسایی ژن‌های معیوب بسیار بالاست، بنابراین باید تست‌های غربالگری را جدی بگیرند.

این متخصص قلب و عروق گفت: یکی ار عوامل دیگر بروز این بیماری ازدواج‌های فامیلی است و اگر ازدواج فامیلی بر مبنای روابط دور فامیلی صورت گیرد می‌تواند خطرآفرین باشد چون ابتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی به ذخیره ژنی افراد بستگی دارد و تنها تا حدودی می‌توان برای بیماری‌های شایع به انجام آزمایش‌های ژنتیکی اعتماد کرد و برخی از ژن‌ها نهفته هستند و در سنین نوجوانی یا جوانی بروز یافته و تظاهرات آن‌ها دیر مشخص می‌شود.

حسین زاده افزود: گزارش‌هایی در مورد ارتباط درگیری قلبی بر اثر ویروس کرونا در حال انتشار است ولی از این موضوع که ویروس کرونا باعث شیوع بیماری‌های مادرزادی قلبی شود اطلاعی در دست نیست. ویروس کرونا قلب را درگیر کرده و می‌تواند دچار التهاب عضله قلب شود و در اصطلاح «میوکاردیت» ایجاد کند که البته بسیاری از ویروس‌ها این اختلال را ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: انتقال ویروس کرونا از مادر باردار به جنین هنوز به‌طور قطعی ثابت نشده است ولی مقالات به‌روزی این امر را تأیید کرده و توصیه بر این است که مادران باردار تمام تلاش خود را بکنند تا از ابتلا به این ویروس مصون بمانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق