تشخیص بیماری با استفاده از تنفس


تشخیص بیماری با استفاده از تنفس

محققان دانشگاه MIT نوع جدیدی از نانوذرات را ساختند که امکان اتصال به پروتئین‌های مرتبط با بیماری‌های مختلف را دارند و به عنوان یک نشانگر زیستی برای تشخیص ذات‌الریه و سایر بیماری‌های ریوی با استفاده از بازدم شخص عمل می‌کنند.

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس، این نانوذرات با لایه‌ای از پپتیدها پوشیده شده‌اند که قابلیت تعامل با پروتئین‌های موسوم به پروتئاز را دارند. پروتئازها آنزیم‌هایی هستند که با مجموعه‌ای از بیماری‌ها ارتباط دارند و موجب جدایی پپتیدها از سطح نانوذرات می شوند.

محققان پپتیدها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که حاوی مولکول‌های فرار هستند و توانایی آزادسازی گازهایی موسوم به hydrofluoroamines را دارند. این گاز در بازدم افراد قابل شناسایی است.

آنها با استفاده از این شیوه جدید و با بهره‌گیری از طیف سنجی جرمی توانستند وجود گازهای hydrofluoroamines را در بازدم موش‌های مبتلا به اختلال ریوی کمبود آلفا-۱ آنتی تریپسین و نوعی ذات‌الریه باکتریایی شناسایی کرده و با استفاده از آن بیماری‌های موش‌ها را تشخیص دهند.

محققان نشان دادند که با استفاده از این تکنیک می‌توان بر میزان اثرگذاری داروها در هر دو بیماری نظارت کرد. آنها امیدوارند با استفاده از نتایج این تحقیقات بتوانند فناوری‌های جدیدی را برای نظارت بر سلامتی با استفاده از نظارت بر تنفس افراد توسعه دهند.

همچنین در تلاش هستند تا نانوذراتی با قابلیت تشخیص بیش از یک نوع پروتئاز را بسازند. البته آزمایش این فناوری روی انسان نیازمند تحقیقات بیشتر و آزمایشات تکمیلی است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت