وان پلاس نورد دربرابر آیفون SE می 10 لایت و سایر رقبا


وان پلاس نورد دربرابر آیفون SE می 10 لایت و سایر رقبا

وان پلاس نورد جدیدترین محصول شرکت وان‌پلاس است. این شرکت متفاوت چینی با محصول جدیدش به عرصه‌ی رقابت میان‌رده‌های قدرتمند بازار قدم گذاشته است.

ساعاتی پیش، وان‌پلاس جدیدترین محصول خود، وان‌پلاس نورد (OnePlus Nord) را رونمایی کرد. نورد روی کاغذ محصولی میان‌رده محسوب می‌شود؛ اما همچون میان‌رده‌های جدید اکثر شرکت‌ها در بسیاری از مشخصات هم‌تراز گوشی‌های پرچم‌دار است. از ویژگی‌های ممتاز وان‌پلاس نورد می‌توان به نمایشگر Fluid AMOLED با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز، پردازنده‌ی اسنپدراگون 765G، باتری ۴،۱۱۵ میلی‌آمپرساعتی و استفاده از مجموعا ۶ حسگر در دوربین‌های اصلی و سلفی اشاره کرد. در این مطلب، وان‌پلاس نورد را با رقبایی همچون آیفون SE، می ۱۰ لایت، گلکسی A71 و هواوی نوا ۷ مقایسه می‌کنیم.

صفحه‌نمایش

با وجود تمایل روزافزون شرکت‌ها به افزایش اندازه‌ی صفحه‌نمایش گوشی‌ها، وان‌پلاس اندازه‌ی نمایشگر نورد را در حد ۶/۴۴ اینچ نگه داشته است تا بعد از آیفون SE، کوچک‌ترین نمایشگر را بین گوشی‌های مقایسه‌شده داشته باشد. هرچند این کوچک‌تربودن نامحسوس است، نرخ نوسازی تصویر ۹۰ هرتز در وان‌پلاس نورد، مخصوصا هنگام اسکرول‌کردن، محسوس خواهد بود.

وان پلاس نورد دربرابر آیفون SE می 10 لایت و سایر رقبا

جدیدترین محصول وان‌پلاس از نمایشگر Fluid AMOLED بهره می‌گیرد که درمقایسه‌با نمایشگرهای AMOLED و OLED و سوپر AMOLED که به‌ترتیب در می ۱۰ لایت 5G و هواوی نووا ۷ 5G و گلکسی ای ۷۱ 5G به‌کار رفته‌اند، اگر نگوییم بهتر، کیفیت مشابهی ارائه می‌دهد. در‌این‌میان، آیفون SE با نمایشگر ۴/۷ اینچی IPS عملکردی ضعیف‌تر از رقبا دارد. رزولوشن تصویر ۱۳۳۴ در ۷۵۰ پیکسل در این محصول از تمامی رقبای هم‌رده کمتر است که از رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برند.

دوربین

در بخش دوربین اصلی، وان‌پلاس نورد با وجود بهره‌مندی از چهار حسگر ۴۸، ۸، ۵ و ۲ مگاپیکسلی کمی بالاتر از می ۱۰ لایت قرار می‌گیرد؛ ولی رقابت را به گلکسی ای ۷۱ و هواوی نوا ۷ می‌بازد. می‌توان گفت گوشی مذکور با بهره‌گیری از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی سامسونگ گوی رقابت را از سایر هم‌رده‌ها ربوده‌اند؛ اما رقابت در بخش دوربین به همین‌جا ختم نمی‌شود.

وان پلاس نورد دربرابر آیفون SE می 10 لایت و سایر رقبا


در بخش دوربین سلفی، وان‌پلاس نورد به‌دلیل بهره‌مندی از دو حسگر ۳۲ و ۸ مگاپیکسلی، عملکرد متمایزی نشان می‌دهد. آیفون SE در هر دو بخش دوربین اصلی و دوربین سلفی به‌ترتیب با حسگرهای ۷ و ۵ مگاپیکسلی، با اختلاف در انتهای جدول این بخش از مقایسه قرار می‌گیرد.

پردازنده

در بخش پردازنده، تمامی محصولات موجود در این مقایسه عملکرد مشابهی دارند، به‌غیر از یک محصول: آیفون SE. میان‌رده‌ی اپل هرچند در سایر مشخصات ضعیف عمل می‌کند، در بخش پردازنده رقیبی ندارد. پردازنده‌ی Apple A13 Bionic با فناوری ساخت هفت نانومتر پلاس، با اختلاف زیادی بالاتر از پردازنده‌های سامسونگ و هواوی و اسنپدراگون 765G قرار می‌گیرد. باوجوداین، نباید از بهینه‌بودن پردازنده‌ی کوالکام و کمیت و کیفیت هسته‌های پردازشی آن غافل شد.

وان پلاس نورد دربرابر آیفون SE می 10 لایت و سایر رقبا

اگر فناوری ساخت پردازنده یا لیتوگرافی را معیار مقایسه قرار دهیم، گلکسی ای ۷۱ 5G سامسونگ به‌دلیل استفاده از پردازنده‌ی هشت‌نانومتری اگزینوس ۹۸۰ در پایین‌ترین رده و کرین ۹۸۵ به‌کاررفته در نووا ۷ 5G و سایر محصولات حاضر در مقایسه به‌دلیل بهره‌مندی از لیتوگرافی هفت‌نانومتری پشت‌سر آیفون SE قرار می‌گیرد.

باتری و قیمت

مقایسه‌ی عملکرد باتری روی کاغذ همواره می‌تواند با درصد زیادی از خطا همراه باشد؛ زیرا این مشخصه به موارد زیادی وابسته است. بااین‌حال، اگر ظرفیت باتری‌ها را ملاک مقایسه قرار دهیم، سامسونگ به‌دلیل به‌کارگیری باتری ۴،۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی در گلکسی ای ۷۱ در رده‌ی اول قرار می‌گیرد. البته باتری بزرگ‌تر سامسونگ مدیون اندازه‌ی بزرگ‌تر گلکسی ای ۷۱ است که درکنار پردازنده‌ی هشت‌نانومتری آن می‌تواند عمر باتری را تحت‌تأثیر قرار دهد. میان‌رده‌ی شیائومی با باتری ۴،۱۶۰ میلی‌آمپرساعتی پشت‌سر گلکسی ای ۷۰ و پس‌از‌آن، وان‌پلاس نورد با باتری ۴،۱۱۵ میلی‌آمپرساعتی قرار می‌گیرد.

باتری ۴،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی هواوی نووا ۷ ظرفیت کمتری از رقبای مذکور دارد؛ اما شارژ سریع ۴۰ واتی که در هیچ‌یک از رقبا وجود ندارد، این محصول را در بخش باتری از سایر هم‌رده‌ها متمایز کرده است. در این بخش نیز، آیفون SE با باتری ۱،۸۲۱ میلی‌آمپرساعتی و شارژ ۱۸ واتی در انتهای جدول قرار می‌گیرد.

با نگاهی به قیمت محصولات مقایسه‌شده، باید بگوییم وان‌پلاس در قیمت‌گذاری نورد عملکرد جالبی داشته است. با اینکه طبق روال مقایسه‌ها شیائومی عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین را به خود اختصاص می‌دهد، وان‌پلاس نورد با برچسب ۴۲۰ یورویی مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر رقبا به‌شمار می‌آید. این موضوع شاید جایگاه میان‌رده‌های اپل و شیائومی را به‌خطر نیندازد؛ اما باعث می‌شود جایگاه گلکسی ای ۷۱ به‌عنوان میان‌رده‌ای گران‌قیمت در بازار به‌خطر بیفتد.

دیدگاه شما درباره‌ی این مطلب چیست؟ کدام‌یک را برترین گوشی می‌دانید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی