این کتاب ۲۸۳ صفحهای با شمارگان ۳۰۰ جلد از سوی انتشارات «نگار کمال» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشیها شده است.
قیمت هر جلد از این کتاب بهعنوان تازه نشر استان مرکزی برای علاقهمندان به مطالعه ۴۲ هزار تومان است.
مطالب این کتاب در قالب ۶ فصل با عناوین مبادی تحقیق، اهمیت و کارآیی درس انشا در نظام آموزشی کشور، آموزش و پرورش راهکاری عملی - علمی و اجرایی برای درس انشا در مدارس، چگونه انشا بنویسیم، زنگ انشا و آفرینش انشا است.
فصل نخست کتاب در خصوص معانی فن و نوشتار، پیشینه پژوهش، علت انتخاب موضوع شیوههای نگارش پژوهش و نگارش کتاب سخن رانده است و در فصل دوم نیز نویسنده در خصوص جایگاه خواندن و نوشتن در نظام زبان از منظر آموزش و پرورش، همراهی و همگامی آموزش و پرورش و رسالت این نهاد پایه در قبل انشا نویسی، ارتباط علوم با انشا، اهمیت و کارآیی درس انشا به صورت مشروح مباحثی را ارایه کرده است.
فصل سوم کتاب پیرامون این موضوع سخن گفته که چرا نمینویسیم و مشکلات پیش، حین و پس از نوشتن چیست، روشهای روان سازی قلم در نوشتار از دبستان تا دبیرستان را باید چگونه کسب کرد؟
توضیح مبسوط در خصوص معنی انشا و تعاریف آن، فرآیند نگارش انشا و مراحل آن محتوای فصل چهارم کتاب را شامل میشود و در فصل پنجم نویسنده به اهمیت زنگ انشا در مدارس پرداخته و از لزوم پرداش تخیل و داستان سرایی سخن گفته است.
فصل ششم کتاب نیز در موردروشهای آفرینش نوشته به شکل مستقیم، غیرمستقیم و تلفیق مطالب است و شیوههای پیشنهادی برای استفاده دانشآموزان و چگونگی پرداختن به توصیف جذاب با وامگیری از طبیعت، اشیا، زبان و قهرمانان داستانی ، روشهای کاربردی در انشانویسی توصیفی ، انشای ادبی هنری، تخیلی و استدلالی به صورت مفصل شرح داده شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: این کتاب مجموعهای علمی و کارورزی برای تدریس در مراکز آموزشی مختلف است که چگونگی پرداختن به نوشتار از دبستان تا دانشگاه را با ایجاد انگیزه و با شیوه اسان پی گرفته و میکوشد مخاطبانش را کمک دهد تا قلمشان را رها کنند خوب نوشتن را به عنوان بخشی از داشتههای خود درونی کنند و بیاموزند.