میهمانی که نرفته برمی‌گردد


میهمانی که نرفته برمی‌گردد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به گزارشات فائو و سازمان حفظ نباتات این ملخ‌ها دوباره به ایران برمی‌گردند.

مهدی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حضور ملخ‌های صحرایی در استان از سال گذشته کلید خورد و با توجه به هشدارهایی که فائو داده بود ملخ صحرایی از کشور عربستان به سمت کشور و استان‌های جنوبی ریزش داشته، لازم بود آمادگی‌های لازم ایجاد شود.

وی افزود: امسال نخستین ریزش ملخ‌های صحرایی را در روزهای آغازین اردیبهشت ماه در نهبندان شاهد بودیم چرا که این مناطق از رطوبت کافی برخوردار بوده و مراتع سرسبز بوده و همه چیز برای فرود ملخ‌های مهاجم فراهم بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال چون سال گذشته مزارع خراسان جنوبی مورد هجوم این نوع ملخ‌ها قرار گرفته، اما این بار به گفته مسئولان منطقه وسیع‌تری را مورد هجوم قرار داده‌اند و نیاز به اعتبارات و تجهیزات بیشتری است.

وی اظهار کرد: با هماهنگی مدیریت بحران استانداری مشکل وسیله نقلیه برای پایش ملخ‌های مهاجم در دو هفته اخیر حل شد.

وی با بیان اینکه اکنون ملخ در حالت پوره نابالغ مهاجر است، افزود: این ملخ‌ها تا پایان هفته و یا چند روز آینده از ایران خارج می‌شوند و مقصد بعدی آن‌ها کشور پاکستان و هندوستان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به آلودگی 68 هزار هکتار از اراضی استان توسط این ملخ‌ها، تصریح کرد: با توجه به گزارشات فائو و سازمان حفظ نباتات این ملخ‌ها دوباره به ایران برمی‌گردند.

یوسفی با بیان اینکه بازگشت این ملخ‌ها را از فصل پاییز خواهیم داشت که باید از اکنون برنامه‌ریزی لازم انجام شود، افزود: بیش از دو میلیارد تومان برزای مبارزه با این آفت هزینه کردیم و تاکنون 400 میلیون تومان اعتبار رسیده است.

وی با بیان اینکه این آفت بیشتر مزارع و بیشتر شهرستان نهبندان را درگیر کرده است، بیان کرد: در شهرستان نهبندان این آفت کمی وارد مزارع نخل، باغات انجیر و پسته نیز شده که بلافاصله کار مبارزه انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: طی جلسه‌ای که با ریاست سازمان حفظ نباتات داشتیم، قول داده شد هزینه‌ها جبران و اعتبارات لازم برای مبارزه پاییز نیز تامین شود.

یوسفی ادامه داد: در فصل پاییز، هزینه سموم افزایش خواهد یافت و اگر حمایت نشویم ممکن است ملخ‌ها تا استان‌های مجاور نیز گسترش یابند.

وی با بیان اینکه در طول مبارزه این چند ماهه، مانع از ورود این آفت به استان‌های همجوار شدیم، خاطرنشان کرد: نیاز به اعتبار داریم تا دستگاه‌های سمپاش را مجهز و سموم را برای بحث پایش و مبارزه خریداری کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج