عزم جدی مجلس یازدهم جهت رفع موانع ازدواج


عزم جدی مجلس یازدهم جهت رفع موانع ازدواج

نایب رئیس مجلس گفت: وظیفه دولت و مجلس است تا مسیر ازدواج را برای جوانان آسان و آزاد کند تا به تشکیل خانواده متعهد و متدین بیانجامد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، آقای سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک مناسبت اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (علیه‌السلام) و بانوی عالمین حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)، گفت: این ازدواج، ازدواجی آسمانی و ماندگار بود که جریان هدایت بشری را به دنبال داشته و نشان می‌دهد وصلت‌های مقدس و طیب باعث سعادت و کمال و رشد عالم می‌شود و اثر آن صرفا برای آن خانواده نیست و در تلاقی دو بحر عظیم، تولید لؤلؤ و مرجان اتفاق می‌افتد.


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه سال‌ها است در حوزه ازدواج دچار مشکلات عدیده هستیم، عنوان کرد: در دو دهه قبل در مجلس شورای اسلامی قانون تسهیل ازدواج جوانان با رویکرد تسهیل وصلت مقدس جوانان به تصویب رسید، اما در پستوی سازمان‌های مختلف خاک می‌خورد و علیرغم پیگیری مجالس گذشته، تهیه گزارش‌ها و ارائه تذکرات متأسفانه هنوز آثار عملی نداشته است.
وی در ادامه با اشاره به تذکرات مکرر و مطالبات جدی حضرت آقا در حوزه برطرف کردن موانع فرزندآوری، بیان داشت: نزدیک به یک دهه است که مجلس تلاش کرده در حوزه آسان کردن فرزندآوری و فرزندپروری سالم، قانونی را بگذارند که متأسفانه مجالس هشتم، نهم و دهم به علت جدی نبودن عزم مجلس و به خصوص اینکه دولت‌ها در تأمین بار مالی آن همکاری نداشتند به جایی نرسیده است.
قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: امروز ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که متأسفانه نزدیک یک و نیم میلیون نفر آن‌ها در آستانه تجرد قطعی و یأس ازدواج هستند.
وی ادامه داد: به نوبه خود تلاش می‌کنم که با همکارانمان در مجلس یازدهم به خصوص با توجه به سخنرانی ویدئو کنفرانسی حضرت آقا که روی این موضوع تأکید داشت، برای این مسأله جدی ملی فکری کند و در قالب‌های مختلف اقداماتی انجام دهد که امیدوارم با همکاری و همگامی همکاران بتوانیم کاری موثر در جهت برطرف کردن موانع ازدواج، آسان سازی ازدواج و تشکیل خانواده، پایدارسازی خانواده و کاهش طلاق و کمک به فرزندآوری برداریم.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم ایجاد بستر مناسبی برای تشکیل خانواده متعهد و متدین ایرانی فراهم کنیم چرا که جوانان ما نیز علاقمند به تشکیل خانواده و فرزندآوری هستند و طبق بررسی‌ها تمایل داشتند به فرزند در خانواده‌های ایرانی نزدیک سه فرزند است، لذا وظیفه دولت و مجلس است که بتوانند این مسیر را باز و آزاد کنند تا جامعه ما به خواست قلبی خود برسد.

لزوم انجام اصلاحات در کمیسیون آئین نامه داخلی

نائب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درخصوص لزوم شناخت بیشتر نامزد‌های ناظر در شورا‌ها از سوی نمایندگان گفت: این مسئله را با کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی درمیان بگذارید تا بعد از اصلاح آیین نامه ما بتوانیم آن را اجرا کنیم.
آقای عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری با استناد به ماده ۲۲ آئین نامه داخلی مجلس مبنی بر حفظ شأن و جایگاه نمایندگان و مجلس خطاب به رئیس جلسه، گفت: روز یکشنبه چندین بار برای ارائه تذکر ثبت نام کردم، اما اجازه بیان داده نشد، بنابراین عنایت فرمایید تا تذکرات در دستور، در همان زمان ارائه شود، زیرا خاصیت خود را بعد از آن از دست می‌دهد.
نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل اینکه امروز هم دستور کار جلسه علنی مشابه دستور کار روز یکشنبه است، جا دارد تا این تذکر گفته شود.
وی تاکید کرد: انتخاب ناظران در شورا‌ها و مجامع دستور کار امروز و روز یکشنبه بود و در این موضوع مجلس نماینده خود را برای حضور در یک شورا به عنوان ناظر انتخاب می‌کند، اما باید نامزد‌های معرفی شده مورد شناخت کامل مجلس و نمایندگان باشند.
آقای جمیری تصریح کرد: براساس آئین نامه داخلی مجلس اعلام شده که این افراد باید از سوی کمیسیون به مجلس معرفی شوند و بعد نمایندگان در صحن به آن‌ها رأی دهند، اما اگر نمایندگان در صحن آن‌ها را نشناسند، چگونه باید آن‌ها را انتخاب کنند، بنابراین هیچ استنادی در آیین نامه وجود ندارد که حداقل یک هفته قبل این نامزد‌ها از سوی کمیسیون‌ها معرفی شوند تا ما بتوانیم آن‌ها را شناخته و اینگونه جایگاه آن‌ها به عنوان ناظر در شورا‌ها حفظ و شأن مجلس نیز حفظ شود.
نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به قاضی زاده هاشمی رئیس جلسه گفت: هیات رئیسه باید سازوکاری بیاندیشد تا این کار به درستی انجام شود.
آقای سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس جلسه در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: براساس ماده ۲۱۶ آیین نامه داخلی، سیر رسیدگی به انتخاب اعضا در شورا‌ها در صحن علنی از کمیسیون‌ها آغاز می‌شود. تذکر شما درست است، اما باید زمینه آن در کمیسیون‌ها تعریف شود.
وی ادامه داد: برخی قوانین ناظر به انتخاب افراد از سوی کمیسیون و برخی دیگر از میان نمایندگان در صحن علنی است، اما هیئت رئیسه موظف به اجرای آیین نامه داخلی مجلس است، بنابراین شما می‌توانید این مسئله را با کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی درمیان بگذارید تا بعد از اصلاح آیین نامه ما بتوانیم آن را اجرا کنیم.

خبر تکمیل می شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات