شادی‌های غدیر را به کمک‌های مومنانه گره بزنیم/از راه‌اندازی دیوارهای مهربانی تا حمایت از دستفروشان


شادی‌های غدیر را به کمک‌های مومنانه گره بزنیم/از راه‌اندازی دیوارهای مهربانی تا حمایت از دستفروشان

ظریف‌منش با تشریح راه‌های گرامیداشت غدیر در شرایط کرونایی این روزهای کشور، گفت: کمک مالی و غیرمالی به گروه‌های جهادی فعال در مساجد و محلات، راه‌اندازی دیوارهای مهربانی، حمایت از دستفروشان و... جلوه‌هایی از این بزرگداشت است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، با توجه به آنکه در آستانه ایام دهه امامت و ولایت و عید سعید غدیر قرار گرفته ایم و این مناسبت امسال با شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اجتماعی ناشی از آن مقارن شده است، به منظور کیفیت بزرگداشت این ایام در شرایط کرونایی با «حسین ظریف منش»، مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر گفتگویی ترتیب داده ایم که مشروح بخش دوم و پایانی آن تقدیم حضورتان می شود:

در کنار سنت های عبادی و معنوی عید غدیر همچون اطعام و عقد اخوت، چه کارهای عُرفی و ابتکاری برای فرهنگسازی و شادباش غدیر در شرایط کرونایی توصیه می شود که می تواند در عین محدود بودن جشن ها و مراسم های حضوری، شادی های این ایام را بر جامعه حاکم کند؟

خوب است شاد کردن پدر و مادر را از اولویت های اصلی این روز قرار دهیم. امام صادق علیه السلام می فرمایند: از مستحبات عید غدیر، صله رحم است .

می توان با کارهای به ظاهر ساده اذهان را متوجه غدیر کرد، مثل برگزاری مسابقه پخت زیباترین کیک از طریق انتشار عکس در کانال های خانوادگی و دوستانه، برگزاری مسابقه نقاشی غدیر برای کودکان و خردسالان، به اشتراک گذاری احادیث و مداحی های جذاب در مدح امیرالمومنین(ع) در شبکه های اجتماعی.

پوشیدن لباس های نو و تمیز به احترام و برکت فرا رسیدن عید غدیر هم برای خود هم برای کودکان در یادآوری عظمت این روز اهمیت دارد؛ امام صادق(ع) فرمودند: در روز غدیر لازم است مؤمن پاکیزه ترین و فاخرترین لباس خود را بپوشد.

شادی‌های غدیر را به کمک‌های مومنانه گره بزنیم/از راه‌اندازی دیوارهای مهربانی تا حمایت از دستفروشان

تشویق دیگران به انجام مستحبات این روز چه ابتکاراتی را می توان اعمال کرد؟

یادآوری مستحبات غدیر که در مفاتیح آمده همچون غسل، نماز، روزه، صدقه، اطعام به دوستان و آشنایان و نزدیکان و اشتراک گذاری آنها در فضای مجازی هم در این فضاسازی و متوجه کردن اذهان و قلب ها به مسئله ولایت و غدیر بسیار اثرگذار است.

کمک های مومنانه به مناسبت عید غدیر با چه کیفیت و در چه قالب هایی می تواند انجام شود؟

اعطای وام قرض الحسنه به نزدیکان نیازمند و گرفتار یا ضمانت برای وام آنها از جلوه های مهم کمک مومنانه در روز غدیر است، امیرمومنان امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که مؤمنان را در روز غدیر تکفل کند، من نزد خدای متعال ضامنش هستم تا از کافر شدن و پریشان شدن در امان باشد.

قربانی کردن اشتراکی و توزیع گوشت آن بین محرومان، پر کردن فرم اهدای عضو با نیت هدیه ثواب آن به امام علی(ع)، درختکاری، کمک مالی و غیرمالی به گروه های جهادی فعال در مساجد و محلات، کمک به مدافعان سلامت، دیدار با خانواده شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم و شاد کردن دل فرزندان این شهدا، خرید از دستفروشان مستضعف که از شیوع کرونا هم آسیب های جدی دیده اند با قیمت های بالاتر به نیت شادی کردن امیرمومنان(ع)، شرکت در طرح های اکرام و محسنین کمیته امداد امام خمینی(ره) و تحت پوشش قرار دادن یک یتیم و محروم از این طریق می تواند از کمک های مومنانه این ایام باشد.

شادی‌های غدیر را به کمک‌های مومنانه گره بزنیم/از راه‌اندازی دیوارهای مهربانی تا حمایت از دستفروشان

چه اقدامات ساده اما اثرگذار دیگری برای ترویج شادی های غدیر در ایام شیوع کرونا وجود دارد؟

سر زدن به سادات و دلجویی از آنان، گره گشایی از اطرافیان، آب و جارو کردن در خانه خودمان و همسایه ها، توزیع ماهیانه یک وعده گوشت میان محرومان در مناسبت های مذهبی از طریق قرارهای دوستانه و خانوادگی در روز غدیر، ایجاد حساب خانوادگی یا دوستانه برای واریز ماهانه صدقات و گره گشایی از نیازمندان از این طریق، اهدای خون که نوعی اهدای زندگی است، همراهی با دیوارهای مهربانی در نانوایی ها و مغازه های خواروبار یا کمک به ایجاد چنین دیواری در مغازه ها، تهیه لیست از نیازمندان محلی و توانمندی های آنها به منظور اهدای کمک های مومنانه و نیز استفاده از توانمندی آنها با هدف کارآفرینی هم می تواند در زمره فعالیت های دهه امامت و ولایت و گرامیداشت عید غدیر قرار بگیرد و به فضاسازی غدیری در شرایط کرونایی کمک کند.

شادی‌های غدیر را به کمک‌های مومنانه گره بزنیم/از راه‌اندازی دیوارهای مهربانی تا حمایت از دستفروشان

و توصیه پایانی شما برای بزرگداشت غدیر در روزهای کرونایی؟

عیادت از کودکان معلول و عقب مانده ذهنی که جزء غریب ترین اقشار در جامعه هستند از طریق حضور در محل نگهداری آنها نیز از حسناتی است که می توان در غدیر به آن اهتمام داشت و به ترویج شادی های عید بزرگ ولایت پرداخت.

امام رضا(ع) فرموده اند: روز غدیر، روز تبسم به روى مؤمنان است، کسى که در این روز به روى برادر مؤمنش تبسم کند خداوند در روز قیامت، نظر رحمت به او مى افکند، هزار حاجتش را برآورده ساخته و قصرى از در سفید برایش بنا مى کند و صورتش را زیبا مى سازد .

این فرموده حضرت(ع) ضرورت و اهمیت بزرگداشت غدیر با وجود محدودیت های کرونایی را بیش از پیش آشکار می کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس