سرای تاریخی پنبه‌فروشان اردبیل ساماندهی می‌شود


سرای تاریخی پنبه‌فروشان اردبیل ساماندهی می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از ساماندهی سرای تاریخی پنبه فروشان اردبیلو آغاز آواربرداری از این سراخبر داد.

به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز پنجشنبه در نشستی با کسبه بازار تاریخی اردبیل اظهارداشت: کمک به بخش خصوصی برای مرمت و احیای بازار تاریخی از مهم‌ترین اهداف این اداره کل بوده و در این زمینه در ۲ سال اخیر اقدامات مناسبی انجام شده است.
او با اشاره به تاکید استاندار اردبیل بر مرمت بافت تاریخی بازار اردبیل گفت: در راستای احیای بازار تاریخی و امورات دیگر این بنای عظیم تاریخی نیازمند صرف هزینه به صورت مداوم هستیم که برای تحقق این مهم ایجاد درآمد برای این بازار ضروری است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به اینکه در ایجاد سراهای جدید باید توجیه اقتصادی درنظر گرفته شود، افزود:‌ با رفع مشکلات و موانع موجود تلاش می‌کنیم تا رونق هر چه بیشتر را در بازار فراهم کنیم.
فلاحی از آغاز آواربرداری از سرای پنبه‌فروشان بازار تاریخی اردبیل برای بازسازی آن خبر داد و گفت: در مرمت و احیای این بازار تمامی سراهای قبلی همچون گذشته به شکل عین به عین بازسازی خواهد شد تا بافت تاریخی این بازار حفظ شود.
او مرمت و احیای مستمر بافت تاریخی بازار اردبیل را از برنامه‌های مهم در اردبیل دانست و تشریح کرد: در این حوزه تاکنون پروژه‌های مرمتی مختلفی اجرا شده و در دست اجراست که هدف از اجرای این طرح‌ها تلاش برای حفاظت از بافت قدیمی این بازار است.

جموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه و یا راسته بازار، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی بازار اردبیل از مجموعه آثار به جا مانده دوره سلجوقی، صفوی و زندیه به شمار می‌رود.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته ولی دوره اصلی رونق آن مربوط به عصر صفوی است.

مجموعه فعلی بازار اردبیل مملو از طاق‌هایی به شکل جناغ و گنبدهایی ساده است.

پهنای طاق نمای حجره‌ها به طور میانگین سه متر و قطر ستون‌های طاق‌ها نیز حدود ۸۰ سانتیمتر است.

نور و فروغ این بازار از طریق شکاف‌های تعبیه شده در حفاظ‌های گنبدی فراهم شده که زیبایی بی نظیری را به فضای درونی بازار بخشیده است.

با این که زمان زیادی از احداث این مجموعه گذشته ولی همچنان بازار تاریخی اردبیل به عنوان بازار اصلی اهالی شهر محسوب می‌شود و محل عرضه‌ انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و سوغاتی اردبیل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...