اعمال نظارت جدی بر تعیین نرخ اجاره بهای مسکن در شیراز


اعمال نظارت جدی بر تعیین نرخ اجاره بهای مسکن در شیراز

شیراز-ایرنا- در نشست مشترک فرماندار شهرستان شیراز، روسای اتاق اصناف، اتحادیه املاک و اداره راه و شهرسازی این شهرستان بر موضوع رعایت سقف حداکثر 20 درصد افزایش اجاره بهای مسکن در این کلانشهر و همچنین اعمال نظارت جدی بر این مساله از سوی نهادهای ذی‌ربط تاکید شد.

به گزارش ایرنا، هدف اصلی این نشست مشترک که روز پنجشنبه برگزار شد، اعلام جزییات مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا در پیوند با تعیین نرخ اجاره بها در شیراز بود.

فرماندار شهرستان شیراز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران بیان داشت: افزایش اجاره بهای مسکن و مشکلات مستاجران، هر ساله در فصل تابستان ظهور می‌کند و امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، کاهش درآمد خانواده‌ها، گرانی و مشکلات اقتصادی، این معضل بیشتر نمود دارد.

محمدرضا امیری ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص تمدید اجاره بها، شورای تامین و شورای مسکن شهرستان شیراز با هدف چگونگی اجرای این مصوبه تشکیل جلسه داد.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، قراردادهای سال ۹۸ اجاره بهای واحدهای مسکونی با حداکثر ۲۰ درصد افزایش در کلانشهرهایی مانند شیراز و ۱۵ درصد افزایش در سایر شهرها برای یک سال آینده مجاز است.

امیری، با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تمام مالکان و مشاوران املاک شهرستان شیراز ملزم به رعایت این مصوبه برای تمدید اجاره بها هستند،گفت: برابر این مصوبه مالکان نیز نمی توانند فعلا حکم تخلیه ملک را دریافت کنند مگر اینکه مستاجر خسارتی به ملک وارد آورده و یا اجاره بها را پرداخت نکرده باشد.

وی اظهار داشت: مالکانی که ملک خود را فروخته باشند نیز با ارائه مستندات فروش، می‌توانند بعد از گذشت ۲ ماه حکم تخلیه دریافت کنند.

فرماندار شهرستان شیراز با بیان اینکه اتحادیه مشاوران املاک، راه و شهرسازی و اتاق اصناف موظف به اجرای این مصوبه در کلانشهر شیراز هستند، اظهار داشت: تمام مشاوران املاک شیراز موظف هستند این مصوبه را که مالکان حداکثر مجاز به افزایش ۲۰ درصد نرخ اجاره بها در سال ۹۹ هستند بر روی بنر درج کرده و آن را در دید عموم قرار دهند.

امیری بیان کرد: مصوبات ستاد ملی کرونا در حکم قانون و برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست و کمیته بازرسی، متشکل از نمایندگان اتاق اصناف، اتحادیه مشاوران املاک، راه و شهرسازی، اماکن و نیروی انتظامی در شهرستان شیراز تشکیل شده که به صورت مداوم نسبت به اجرای مصوبه این ستاد در زمینه رعایت سقف افزایش اجاره بها و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بنگاه‌های معاملات املاک، نظارت و بازرسی می‌کند.

فرماندار شهرستان شیراز اضافه کرد: سطح تعیین شده برای افزایش نرخ اجاره بها در شیراز ۲۰ درصد است اما بدون تردید مالکان خیر و نیک اندیش بسیاری در شیراز وجود دارند که قصد افزایش اجاره بها ندارند و یا افزایشی کمتر از نرخ تعیین شده را مدنظر دارند.

وی، همچنین با اشاره به تشکیل کمیته‌های سازش بین مالک و مستاجر در اتاق اصناف شیراز گفت: از چهارم امردادماه جاری، ۲ شعبه کمیته سازش مالک و مستاجر در اتاق اصناف شیراز آغاز به کار خواهد کرد اما این آمادگی وجود دارد که با توجه به تقاضای موجود تعداد این شعبات به ۱۱ مرکز در شیراز افزایش یابد.

او بیان کرد: کار این کمیته، حل اختلاف بین مالکان و مستاجران است و در صورت وجود مشکل بین مالک و مستاجر در زمینه تعیین نرخ اجاره بها، این افراد از سوی مشاوران املاک به کمیته سازش ارجاع داده خواهند شد.

امیری، شیراز را شهر مهربانی‌ها دانست و افزود: بر این باوریم که مالکان این شهر به گونه‌ای عمل خواهند کرد که هیچ نیازی به برخورد قضایی و انتظامی نباشد.

وی ادامه داد: در پی شیوع کرونا، کسب و کارهای زیادی با مشکل مواجه شده و منبع درآمد بسیاری حتی تا ۸۰ درصد کاهش یافته است، در چنین شرایطی مالکان نیز باید وضعیت جامعه را مدنظر قرار دهند و از افزایش نرخ اجاره بهای غیر معقول خودداری کنند.

به گفته امیری، مصوبه ستاد ملی کرونا از پانزدهم تیرماه ۹۹ ضمانت اجرایی دارد و شامل قراردادهای قبل از این زمان نمی‌شود.

اعمال نظارت جدی بر تعیین نرخ اجاره بهای مسکن در شیرازرییس اتاق اصناف فارس: تخلف مشاورین املاک را گزارش کنید

رییس اتاق اصناف استان فارس نیز در این نشست خبری اظهار داشت: اصناف، بازاریان و مشاوران املاک در شرایط کنونی باید به کمک مردم و دولت بیایند تا با کمترین خسارت از بحران کرونا عبور کنیم.

محمود هاشمی افزود: صاحبان املاک نیز باید در این شرایط با نیک‌اندیشی وضعیت مردم و مستاجران را درک کنند.

وی ادامه داد: شماره تلفن ۳۲۳۴۰۰۰۰ برای ارائه گزارش‌های مردمی در مورد تخلفات احتمالی مشاوران املاک در اختیار همه شهروندان شیرازی است و اهالی این شهر می‌توانند شکایات خود را با تماس به این ستاد خبری ثبت کنند.

قولنامه را در بنگاه‌های معاملات املاک تنظیم کنید

نایب رییس اتحادیه املاک شیراز هم در این نشست گفت: تعرفه مشاوران املاک برای انعقاد قراردادهای رهن به ازای هر یک میلیون تومان، ۵ هزار تومان است.

عقیل یزدان پناه، با بیان اینکه یک چهارم مبلغ اجاره از طرف مالک و مستاجر به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به تعرفه مشاوران املاک افزوده خواهد شد، اظهار داشت: در شرایط کنونی به طور معمول تقریبا ۵۰ درصد تعرفه واقعی از طرفین معامله اخذ خواهد شد.

وی اضافه کرد: مردم باید برای بهره‌مندی از تسهیلات دولتی حتما قولنامه‌های اجاره املاک را در بنگاه‌های ملکی تنظیم کنند.

حمایت دولت از مستاجران

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان شیراز نیز در این نشست گفت: دولت تسهیلاتی با نرخ ۱۳ درصد برای ودیعه مستاجران درنظر گرفته است که احتمالا پرداخت آن از هفته آینده آغاز خواهد شد.

محمدمهدی عبدالهی ادامه داد: شرایطی از جمله عدم استفاده از تسهیلات دولتی و متاهل بودن برای پرداخت این تسهیلات در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان