حمله جنگنده اسرائیلی به هواپیمای ایرانی در آسمان سوریه| چندین نفر مجروج شدند+فیلم


پرواز مسافربری هواپیمای ماهان به مقصد بیروت، اندکی پیش از فرود مورد تهاجم یک هواپیما جنگنده قرار گرفت. برخی منابع خبری نیز گفته‌اند که یک جنگنده‌ای آمریکایی برای هواپیمای ایران در حریم هوایی سوریه مزاحمت ایجاد کرده است. یکی از مسافران هواپیمای به شهادت رسیده است.

آفتاب‌‌نیوز :

پرواز مسافربری هواپیمای ماهان به مقصد بیروت، اندکی پیش از فرود مورد تهاجم یک هواپیما جنگنده قرار گرفت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در حالیکه برخی منابع خبری از اسراییلی بودن این جنگنده خبر داده اند، گفته می شود احتمال دارد این هواپیما امریکایی باشد.

تعداد بازدید : 143

به نوشته خبرگزاری ایلنا، در اثر این تهاجم، هواپیمای ایرانی مجبور به فرود سریع شد که در اثر آن تعدادی از مسافران آسیب دیدند. حال یکی از مصدومان مساعد نیست.

خبرگزاری ایرنا نیز در همین باره نوشته است: برخی منابع پنجشنبه شب گزارش دادند، یک فروند هواپیمای شرکت ماهان که در حال فرود در فرودگاه بیروت بوده با مزاحمت جنگنده‌های به احتمال زیاد رژیم صهیونیستی مواجه شده و فرود اضطراری داشته است. برخی از کاربران لبنانی در توییتر با انتشار تصاویر داخل هواپیمای مسافربری که گفته می شود متعلق به شرکت ماهان است، گزارش دادند به دلیل فرود اضطراری برخی از مسافران دچار آسیب سطحی شدند. هنوز جزئیات بیشتری گزارش نشده است.

حمله جنگنده اسرائیلی به هواپیمای ایرانی در آسمان سوریه| چندین نفر مجروج شدند+فیلم

خبرگزاری فارس نیز نوشت: یک منبع در هواپیمایی لبنان به شبکه خبری المیادین لبنان گفت به نظر می‌رسد جنگنده‌ای که برای هواپیمای مسافربری ایران در حریم هوایی سوریه مزاحمت ایجاد کرده، آمریکایی باشد. منبع مذکور گفت که هواپیمای ماهان در مسیر خود به سمت فرودگاه بیروت بوده که جنگنده‌‌های مهاجم به آن، نزدیک شده و خلبان مجبور شده است سرعت هواپیما را به صورت ناگهانی کاهش دهد که این مسئله باعث زخمی شدن شماری از سرنشینان این هواپیما شده است.

با این حال شبکه المیادین دقایقی بعد به نقل از منابع موثق خود گزارش داد که جنگنده‌های مهاجم، اسرائیلی بوده و با پنهان شدن عمدی در پشت هواپیمای ماهان، قصد داشتند پدافند هوایی سوریه را مجبور به شلیک به این هواپیما کنند.

بر اساس این گزارش، خلبان هواپیمای مذکور مجبور می‌شود هواپیمای مسافربری را در فرودگاه دمشق سوریه فرود بیاورد و بعد از آرام شدن اوضاع مسیر خود را به سمت فرودگاه بیروت ادامه دهد.

با این حال، «مازن بسمه»، مدیر فرودگاه بین‌المللی دمشق، فرود و برخاست هواپیمای ایران در این فرودگاه را تکذیب کرده است.

شهادت مسافران این هواپیما حکایت از آن دارد که با نزدیک شدن جنگنده‌های متخاصم به این هواپیما، خلبان مجبور شده است ارتفاع خود را ناگهانی کاهش دهد.

منابع خبری در خبر تکمیلی خود به نقل از کاپیتان پرواز اعلام کرده‌اند که هواپیماهای متخاصم، آمریکایی بوده‌اند. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی، اسراییلی‌بودن جنگنده‌های مزاحم را رد کرده است.

آسیب دیدن برخی مسافران تهران-بیروت

خبرگزاری ایسنا نیز نوشته است: دقایقی پیش خبری مبنی بر آسیب دیدن برخی مسافران پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان به دلیل حرکت خطرناک و تهدیدآمیز جنگنده های صهیونیستی منتشر شد. برخی از مسافران این پرواز در ویدیو کلیپی که در فضای مجازی منتشر شده، می گویند که به دلیل حرکت خطرناک و تهدیدآمیز این جنگنده ها، خلبان هواپیمای ماهان مجبور به کاهش شدید ارتفاع شده و به همین دلیل برخی از آن‌ها آسیب دیدند.

چند روز پیش خبری در سایت هواپیمایی ماهان منتشر شده بود که پروازهای تهران- بیروت از دوم مرداد آغاز می شود.

تکذیب شهادت یکی از مسافران هواپیمای ماهان

خبر شهادت یک مسافر ایرانی اشتباه است. در حالی که المیادین در خبر خود برای نقل اتفاق رخ داده در آسمان سوریه توسط یکی از مسافران، از ترکیب «شهادة المسافرة» استفاده کرده است برخی از کانال‌های خبری از جمله کانال شبکه خبر با اشتباه در ترجمه از شهادت یک مسافر ایرانی در اثر جمله دو جنگنده اسراییلی یا آمریکایی خبر داده‌اند که این خبر از اساس اشتباه است.

خلبان هواپیمای ماهان: جنگنده‌ها آمریکایی بودند

شبکه خبر صداوسیما نیز نوشت: براساس اعلام خلبان هواپیمای خطوط هوایی ماهان، دوجنگنده‌ای که این هواپیما در آسمان سوریه تهدید کرده‌اند آمریکایی بوده‌اند.

در گفتگویی که خلبان هواپیمای ماهان با خلبانان دو جنگنده برای اعلام هشدار جهت رعایت فاصله ایمن داشته است آنها خود را آمریکایی معرفی کرده اند.

در صورت تایید نهایی انجام این اقدام از سوی جنگنده های امریکایی انتظار می رود در اولین گام، اقدامات دیپلماتیک و حقوقی به منظور اعلام اعتراض رسمی جمهوری اسلامی نسبت به راهزنی هوایی جنگنده های ارتش تروریست آمریکا و تهدید جان مسافران پرواز مسافری انجام شود.

سایت نورنیوز نیز نوشت: هواپیمای ایرانی با شماره پرواز۱۱۵۲ از تهران عازم بیروت پایتخت لبنان بود که پس از عبور هواپیمای جنگنده ناشناس از فاصله ایمنی استاندارد و نزدیک شدن به هواپیمای مسافری مجبور به تغییر وضعیت سریع شد. با توجه به منطقه وقوع این رخداد و مکالمه خلبان جنگنده با خلبان هواپیمای ماهان گمانه‌هایی در مورد اسراییلی یا آمریکایی بودن هواپیمای جنگنده وجود دارد. هواپیمای مسافربری ماهان در فرودگاه لبنان به زمین نشسته و مسافران آسیب دیده برای درمان به مرکز درمانی در بیروت منتقل شده اند.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در حملات هوایی خود به سوریه از پوشش و سپر هواپیماهای غیرنظامی استفاده می کند تا عملکرد سامانه های پدافند هوایی سوریه را مختل کند.

بر اساس این گزارش، همزمان با حمله جنگنده های اسرائیلی به اطراف دمشق و نزدیک فرودگاه بین المللی این شهر، یک فروند هواپیمای مسافربری مدل ایرباس۳۲۰ با ۱۷۲ مسافر از مبدا تهران آماده فرود در فرودگاه دمشق بود.

به لطف عملیات فنی برج مراقبت فرودگاه دمشق و عملکرد فعال سیستم کنترل ترافیک هوایی، هواپیمای مسافری از منطقه شلیک ضد موشک ها دور و خارج شد و به جای فرودگاه دمشق با امنیت در فرودگاه پایگاه روسی حمیمیم به زمین نشست.

رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر بارها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که این حملات توسط ره گیری به موقع پدافند هوایی سوریه دفع شده است.

حمله جنگنده اسرائیلی به هواپیمای ایرانی در آسمان سوریه| چندین نفر مجروج شدند+فیلم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها