ایران خودرو: خانواده موتور EF7 توسعه می‌یابد/ موتور EF7 پلاس در سمند و سورن و توربو شارژ در دناپلاس اتوماتیک و پروژه K123


پروژه ارتقای موتور این خانواده، در دو نوع تنفس طبیعی و توربوشارژ درحال اجرا است.

شرکت طراحی، تحقیق و تولید موتور ایران خودرو، خانواده موتور EF7 را با استفاده از فناوری‌های روز و با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت ارتقا می‌دهد.

به گزارش عصر ایران محمد نجات، مدیر طرح توسعه موتور خانواده EF7 با عنوان پروژه EF7 پلاس،‌ در این باره گفت: پروژه ارتقای موتور این خانواده، در دو نوع تنفس طبیعی و پرخوران (توربوشارژ) درحال اجرا است.

ایران خودرو: خانواده موتور EF7 توسعه می‌یابد/ موتور EF7 پلاس در" سمند"و" سورن" و  توربو شارژ در  "دناپلاس اتوماتیک" و  "پروژه K123 "

وی افزود:‌ موتور ملی تنفس طبیعی EF7 در سبد قوای محرکه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو دارای جایگاه ویژه ای است و برهمین اساس ارتقای این نسل از موتور در دستور کار شرکت ایپکو قرار گرفته است.

نجات، هدف از توسعه نوع تنفس طبیعی EF7 پلاس را ارتقای سطح آلایندگی از اروپا ۴ به اروپا ۵ و کاهش مصرف سوخت به میزان یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نسبت به موتور مبنای EF7 دانست و گفت: ارتقای موتور ملی پرخواران نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: توان و گشتاور موتور دست کم ۱۰ درصد نسبت به موتور پرخوران جاری افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن سطح آلایندگی این موتور به اروپا ۵ خواهد رسید.

نجات ادامه داد: نوع پرخوران نیز کاهش یک لیتری مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نسبت به موتور مبنای TC7 را به دنبال خواهد داشت. استفاده از فناوری زمانبندی متغیر دریچه‌ها در مسیر هوای ورودی و خروجی یا همان CVVT نیز از دیگر فناوری‌های استفاده شده در این موتورها است.

مدیر طرح توسعه موتور خانوادهEF7، اضافه کرد: با اجرای این طرح، امکان ارتقای کیفی موتورهای سری EF7 ایران خودرو به سطح آلایندگی اروپا ۶ نیز فراهم شده است.

وی با بیان این که توسعه این سری از موتور محصولات ایران خودرو، با استفاده از توانمندی سازندگان و طراحان داخل کشور صورت می‌گیرد،‌ گفت: برای تولید انبوه این موتور نیاز به سرمایه گذاری جدید در محدوده خطوط تولید نداریم و از تجهیزات موجود سازندگان استفاده خواهیم کرد.

نجات تصریح کرد:‌ داخلی‌سازی و بومی‌سازی محصول از مزایای مهم این طرح است که هیچ گونه وابستگی خارجی در تولید آن وجود ندارد.

وی زمان تولید انبوه این موتور را ابتدای سال آینده اعلام کرد و گفت: تا ۹ ماه آینده نوع تنفس طبیعی و ۱۵ ماه آینده نوع پرخوران موتور EF7 به تولید انبوه خواهد رسید. درحال حاضر صحه گذاری موتوری درحال انجام است و تا پایان سال نیز آزمون‌های صحه‌گذاری در سطح خودرو انجام خواهد شد.

نجات افزود: موتور تنفس طبیعی EF7 پلاس در محصول سمند و سورن استفاده خواهد شد و موتور پرخوران نیز قابلیت استفاده در محصولات دناپلاس اتوماتیک و محصول پروژه K123 را دارد.

مدیر این طرح تصریح کرد: ایپکو به صورت مستمر، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی و کیفی موتورها را در دستور کار خود داشته و خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس