فعال شدن آژیر تصادم هوایی با نزدیک شدن به هواپیمای ایرانی


فعال شدن آژیر تصادم هوایی با نزدیک شدن به هواپیمای ایرانی

یک مقام آمریکایی اذعان کرد که آژیر تصادم هوایی در کابین خلبان یکی از جنگنده‌هایی که اقدام به مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایرانی کرد، فعال شده بوده است.

به گزارش مشرق، یک مقام آمریکایی روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز اذعان کرد که آژیر تصادم هوایی در کابین خلبان یکی از جنگنده‌های آمریکایی که شب گذشته اقدام به نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ماهان بر فراز خاک سوریه کردند، فعال شده بوده است.

این مقام آمریکایی که فاکس‌نیوز احتمالاً به دلایل امنیتی از فاش کردن نامش خوددداری کرده، در این خصوص به خبرنگار فاکس‌نیوز گفته است: «خلبان جنگنده اف-۱۵ نیروی هوایی آمریکا یک هشدار تصادم هوایی دریافت کرده، اما آن را تقریباً استاندارد تلفی کرده و گفته است که در چنین فاصله‌ای ریسک تصادم هوایی وجود ندارد. احتمالاً خلبان هواپیمای مسافربری ایرانی نیز هشدار تصادم هوایی دریافت کرده باشد.»

بیشتر بخوانید:

جزییات ماجرای تعرض به هواپیمای ایرانی در اطلاعیه ماهان

مقامات آمریکایی در حالی صحبت از فاصله ایمن هواپیماهای جنگنده این کشور با هواپیمای مسافربری ایرانی می‌کنند که تصاویر و ویدیوهایی که از جنگنده‌های آمریکایی در حین ایجاد مزاحمت برای هواپیمای ایرانی منتشر شده، نشان می‌دهد که فاصله بسیار نزدیک و خطرناک بوده است.

علاوه بر این، مقامات آمریکایی درباره فاصله جنگنده‌های این کشور با هواپیمای ایرانی اظهارات ضد و نقیضی مطرح کرده‌اند. در حالی که بامداد امروز به وقت تهران مقامات آمریکایی ادعا کرده بودند که جنگنده‌ای که به هواپیمای ایرانی نزدیکتر بوده، حدود ۳۳۰۰ فوت (۱۰۰۰ متر) با این هواپیما فاصله داشته، ساعتی پیش خبرنگار فاکس‌نیوز به نقل از آنها فاصله این جنگنده با هواپیمای ایرانی را ۵۰۰۰ فوت (بیش از ۱۵۰۰ متر) اعلام کرد.

در حالی که مقامات آمریکایی سعی دارند تعرض جنگنده‌های این کشور به فاصله امن پروازی یک هواپیمای مسافربری بر فراز خاک کشور ثالث را عادی و قانونی جلوه دهند، امروز جمعه «کاظم غریب‌آبادی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی یادداشتی در این خصوص خاطرنشان کرد: «سخنگوی سازمان تروریستی سنتکام ضمن پذیرش این تعرض، هدف از نزدیک شدن جنگنده آمریکایی با هواپیمای مسافربری ایرانی را شناسایی ماهیت این هواپیما برای تامین امنیت پرسنل نیروهای اشغالگر ائتلاف در پایگاه التنف اعلام کرد. با وجود رادارها و امکانات پیشرفته نظارتی موجود، اعزام یک هواپیمای جنگنده برای شناسایی ماهیت تجاری یا نظامی هواپیما، بهیچ وجه قابل قبول نیست.»

وی در ادامه توضیح داد: «برابر ماده سه کنوانسیون هوانوردی بین المللی غیرنظامی، هیچ هواپیمای دولتی (نظامی، گمرکی، پلیس) یک کشور عضو کنوانسیون نباید بدون اجازه قبلی کشور دیگر، بر فراز آن به پرواز درآمده یا در قلمرو آن فرود آید. از این منظر، پرواز و فرود جنگنده های آمریکایی در قلمرو سوریه که قطعا بدون موافقت این کشور است، برخلاف این بخش از تعهد بین المللی آمریکاست.»

سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه طی بیانیه‌ای با اعلام اینکه در پی تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده امریکا بر فراز خاک سوریه به پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان که روز پنجشنبه دوم تیرماه ۱۳۹۹ در کریدورهای بین المللی هوایی در آسمان سوریه از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) عازم بیروت بود ، تعدادی از مسافرین به دلیل عکس العمل خلبان جهت پیشگیری از تصادم با با پروازهای متعرض، دچار جراحات شده‌اند، از بازگشت هواپیما به تهران ساعاتی از پس از وقوع این حادثه خبر داد و تأکید کرد که روند بررسی فنی حادثه آغاز شده است.

این سازمان در بیانیه خود تصریح کرد: «سازمان هواپیمایی کشوری ایران ، اقدام هواپیماهای جنگنده امریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی را مصداق بارز نقض حقوق بین‌الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی می دارد و مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ( ایکائو ) نموده ، خواستار رسیدگی فوری به موضوع است.»

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز طی اظهاراتی در خصوص اقدام غیرقانونی جنگنده‌های آمریکایی علیه یک هواپیمایی مسافربری، تأکید کرد که جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به‌عمل خواهد آمد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...