دو جنگنده‌ای که به هواپیمای مسافربری ماهان نزدیک شدند از چه نوع بودند؟


دو جنگنده‌ای که به هواپیمای مسافربری ماهان نزدیک شدند از چه نوع بودند؟

فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که یک هواپیمای جنگنده اف-15 هواپیمای مسافربری ماهان ایر را برفراز سوریه رهگیری کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، هواپیمای اف-۱۵ ایگل یا عقاب یک جت جنگنده تک‌سرنشین دو موتوره تاکتیکی است که بوسیله شرکت آمریکایی مک‌دانلد داگلاس برای ماموریت‌های برتری هوایی در همه شرایط آب‌وهوایی ساخته شده است.

نیروی هوایی آمریکا در ابتدا در سال ۱۹۶۷ طراحی شرکت مک‌دانلد داگلاس را برای این هواپیما تایید کرد. نخستین پرواز آزمایشی اف-۱۵ در ژوئیه ۱۹۷۲ انجام شد و این جنگنده در سال ۱۹۷۶ وارد خدمت نظامی شد.

اف-۱۵ یکی از موفق‌ترین جنگنده‌های مدرن بوده است و بیش از ۱۰۰ پیروزی (بدون هیچ مورد شکست) را در نبردهای هوایی در کارنامه خود دارد. علاوه بر آمریکا کشورهای دیگر از جمله ژاپن، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی دارای این جنگنده هستند.

اف‌۱۵ در ابتدا صرفا به عنوان یک هواپیمای برتری هوایی ساخته شده بود، اما طراحی آن شامل یک قابلیت حمله هوا به زمین بود که عمدتا استفاده نشده بود.

مک‌دانلدداگلاس بعدها گونه بهبودیافته و تقویت‌شده‌ای از اف-۱۵ را با نام اف-۱۵‌ئی عقاب ضربتی (استرایک ایگل) را ساخت که در سال ۱۹۸۹ وارد خدمت نظامی شد و به بسیاری از کشورها صادر شد. اف-۱۵ئی استرایک ایگل یک جنگنده دوسرنشین چندمنظوره ضربتی برای استفاده در همه نوع شرایط آب و هوایی است که از جمله برای جنگ‌های هوایی و ماموریت‌های بازداری عمیق به کار می‌رود.

اف-۱۵ به سامانه هوایی دیجیتال و رادار برد بلند مجهز است و می‌تواند موشک‌های هوابه‌هوای اسپارو و موشک‌های کوتاه‌برد حرارت‌یاب سایدوایندر را پرتاب کند.

فیلم | نمایش هوایی جت جنگنده اف-۱۵ ایگل
کد خبر 533892

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان