ازدواج با دردسر‌ها و زیبایی‌هایش در دوران کرونا/ آغاز زندگی مشترک به دور از تجملات


ازدواج با دردسر‌ها و زیبایی‌هایش در دوران کرونا/ آغاز زندگی مشترک به دور از تجملات

یک روانشناس گفت: اکنون بهترین زمان برای یک ازدواج به دور از تجمل و برو و بیای معمول است زوج‌های جوان نباید منتظر پایان شیوع کرونا برای شروع زندگی خود باشند.

ازدواج با دردسر‌ها و زیبایی‌هایش در دوران کرونا/ آغاز زندگی مشترک به دور از تجملات

فرشته سادات شجاعی متخصص روانشناسی بالینی و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیرینی ازدواج در روزهای کرونایی، اظهار کرد: خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و ازدواج نیز امری توصیه شده در دین و بالاترین نعمت برای زن و مرد است.

این روانشناس تصریح کرد: در صورتی که زوجین از علم و هنر روابط متعهدانه و سالم زناشویی برخوردار باشند منجر به حفظ و ارتقای سلامتی فرد، خانواده و در عین حال تداوم چرخه باروری خانواده و حفظ و ارتقای نسل‌های آتی می‌شود. حال باید دید ویروس کرونا چه مدت قرار است مهمان بی‌دعوت شهر‌های ما باشد و مقوله ازدواج جوانان تا چه حد تحت تاثیر آن قرار بگیرد، موضوعی که در یکی دو ماه اخیر چالشی بزرگ برای بسیاری از افراد شده و آنان را بر سر تصمیمی عظیم و دوراهی زندگی قرار داده‌است.

وی افزود: در یک‌ماه اخیر بسیاری از جوانان شهرمان ازدواج خود را بر سر دو راهی کرونا یافته‌اند، برخی مراحل ازدواج را در بن‌بست کرونایی متوقف ساخته و برخی برای خلاصی از بار سنگین مخارج، گاز ازدواج را گرفته و سعی در تشکیل خانواده در همین ایام دارند. بزرگترین جشن باید در دل افراد برگزار شود، نوع مراسم امروز به ضرورت شرایط شیوع کرونا دیگر مانند قبل نیست، اما بدون کرونا هم باید بدانیم که لذت شروع یک زندگی مشترک نباید به برگزاری جشن‌های آن‌چنانی باشد.

شجاعی ادامه داد: کرونا به ما یادآوری کرد که چقدر در حال اسراف و ایجاد آلودگی در کره زمین بودیم و تنها به خوشی‌های محدود خود توجه داشتیم نه به شادی به معنای رضایت درون که باید به مفهوم رضایت درون بیش از گذشته توجه کنیم. جوانان امروز دغدغه‌های اقتصادی بسیاری دارند، درگذشته هم به دلیل برگزاری این نوع جشن‌ها جوانان مشکلات مختلف مالی در تأمین جهیزیه یا جشن عروسی داشتند پس بهتر است نه تنها به خاطر کرونا که به دلیل کاستن از دغدغه‌های ذهنی یک خانواده مراسم ازدواج را به شکل ساده‌ای برگزار کنیم.

این روانشناس با اشاره به اینکه شکست کرونا نیازمند همراهی همه اعضای جامعه است و باید تک تک مراحل درخواست شده برای ازدواج مورد توجه قرار گیرد، افزود: در خصوص مراجعه افراد به محضر جهت جاری شدن صیغه عقد، حداکثر ۶ نفر مجاز به حضور در محضر هستند که شامل عروس، داماد و دو نفر از اعضای خانواده عروس و داماد است، هریک از این افراد باید با رعایت بهداشت فردی و جمعی در محضر حاضر شوند و جابجایی همراهان نیز انجام نشود. هر گونه دورهمی و جشن ازدواج به بعد از شکست کرونا موکول شود، وتشکیل کلاس‌های آموزش‌های ۶ ساعته جهت زوجین به بعد از محدودیت تجمعات موکول می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون بهترین زمان برای یک ازدواج به دور از تجمل و برو و بیای معمول است و با توجه به بالا رفتن سِنِمان بهتر است زودتر تشکیل خانواده دهیم و مشخص نیست تا چه زمانی این شرایط کرونایی به طول انجامد. زوج‌های جوان نباید منتظر پایان شیوع کرونا برای شروع زندگی خود باشند، به هیچ وجه مشخص هم نیست که پایان شیوع کرونا چه زمانی است. در این شرایط با توجه به ضروری بودن تداوم فرآیند ثبت ازدواج و به تبع آن ارائه خدمات سلامت زمان ازدواج، تمهیدات پیشگیرانه لازم (فاصله‌گذاری هوشمند) جهت حفظ سلامت زوجین و خانواده آن‌ها و همچنین پرسنل ارائه دهنده خدمت در مراکز خدمات زمان ازدواج و دفاتر ثبت ازدواج صورت گرفته است.

شجاعی گفت: رعایت فاصله بیش از یک متر و ترجیحا دو متر با سایر مراجعان در فضای دفترخانه، مراکز بهداشتی مجری خدمات ازدواج و سایر ملاحظات بهداشتی که در محضر یا مرکز آموزشی و راهنمایی ارائه می‌شود اجباری است، همچنین همراه داشتن خودکار شخصی، ماسک و مواد ضدعفونی کننده ضروری است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در مورد ازدواج باید به یک بازشناخت مجدد برسیم، بسیار مهم است اگر زوجی را در خانواده دارید که منتظر هستند تا در این شرایط زیر یک سقف بروند به آن‌ها تاکید کنید تنها در انتظار برگزاری یک جشن برای شروع زندگی خود نباشند بلکه شادی مفهومی فراتر از یک جشن داشتن است و باید خوشی و شادمانی واقعی را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید

۲۰۰ میلیون تومان هزینه تشکیل زندگی در تهران/کرونا ماه های طلایی ازدواج را از بین برد
تنها مزیت کرونا؛ هدیه‌ای برای جوانان دم بخت!
ازدواج فرزندان آخر با هم بهترین نوع ازدواج؟/ برای زندگی مشترک فرزند چندم خانواده را انتخاب کنیم؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرباز کوچک