نماز جمعه سنگر دفاع از ارزش های دینی و منبر تقویت بینش سیاسی و اسلامی است


نماز جمعه سنگر دفاع از ارزش های دینی و منبر تقویت بینش سیاسی و اسلامی است

ساوه- ایرنا - امام جمعه زرندیه با تبریک سالروز برپایی نخستین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی، گفت: نماز عبادی سیاسی جمعه سنگر دفاع از ارزش های دینی و اخلاقی و همچنین موثرترین منبر برای تقویت بینش سیاسی در نظام جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام «حسین ابراهیمی» در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: در باب فضیلت برپایی نماز جمعه
علاوه بر آیات قرآنی در روایات پیامبر مکرم اسلام و ائمه معصومین (ع) نیز چنان جایگاهی تعریف شده که کمتر عبادتی را می توان با این عظمت پیدا کرد .

وی افزود: خداوند متعال در آیه نهم سوره مبارکه جمعه می فرماید: «زمانی که ندای دعوت به نماز جمعه سر داده می شود کارها را رها کنید و به سوی یاد خدا (فاسعوا الی ذکر الله)بشتابید.»

وی ادامه داد:چند نکته ی مهم از جمله شتاب گرفتن به سوی نماز جمعه در این آیه شریفه وجود دارد در حالی که برای نماز جماعت با همه اهمیتی که دارد سفارش شده است گامها را کوتاه و آهسته بردارید.

وی ادامه داد: در این آیه علاوه بر تاکید بر این نکته که نماز جمعه یاد خداست، بر ضرورت احترام آن و تعطیل کردن کار و تجارت با هدف شرکت در این نماز عبادی ‌ سیاسی نیز اشاره شده است ضمن اینکه روایات فراوانی در خصوص عظمت و جایگاه نماز جمعه وجود دارد.

حجت الاسلام ابراهیمی به بیان حدیثی از رسول مکرم اسلام (ص) که در کتاب وسایل الشیعه جلد پنجم صفحه هفت منتشر شده، پرداخت و گفت: رسول خدا می فرمایند:« خداوند نمازجمعه را بر شما واجب کرد و هرکس آن را در حیات من یا پس از وفات من از روی سبک شمردن و یا انکار رها سازد، خداوند او را پریشان می کند و به کارش برکت نمی دهد و نماز، زکات و حج و کارهای نیک او نیز قبول نمی شود مگر آنکه توبه کند و دیگر نمازجمعه را رها نکند و سبک نشمارد.»
امام جمعه زرندیه در مورد نقش نماز جمعه در تقویت باورهای دینی و انقلابی مردم، گفت: نماز جمعه یکی از سنگرهای دفاع از ارزشهای دینی، اخلاقی و بزرگترین و موثرترین منبر تقویت بینش سیاسی جامعه اسلامی و توسعه خدمات اجتماعی دین مبین اسلام است.

وی افزود: این آیین عبادی سیاسی همچنین فرصتی برای اجتماع منظم هفتگی مردم و پایگاهی برای طرح دیدگاه های ولایت بعنوان رکن رکین حفظ و پاسداری از حدود و ثغور جامعه اسلامی است.

به گفته او، یکی از شروط نمازجمعه توصیه به اخلاق و تقوی و پرداختن به مسائل روز و سیاسی جامعه در خطبه های آن است.
وی همچنین در مورد نقش نماز جمعه در اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال، اظهار کرد:اهمیت اقتصاد در زندگی آحاد جامعه اسلامی و پیوند مسائل معیشتی با دین و فرهنگ جامعه سبب شده است تا پای اقتصاد نیز به نماز جمعه کشیده شود و بخشی از خطبه ها را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تعیین شعار توسط مقام معظم رهبری معطوف به اقتصاد بوده است، از این رو امامان و خطیبان جمعه می کوشند تا با بیان بخشی از قوانین اقتصاد اسلامی مردم را با اقتصاد اصیل اسلامی آشنا نمایند و با طرح موضوعات مهم اقتصادی کشور همچون استقلال اقتصادی و ضرورت آن، مشکلات اقتصادی کشور و راهکارهای کاهش آن و نیز لزوم ایجاد رفاه برای مردم را تبیین کنند.

وی گفت: یکی از فرصت های دیگر اقتصادی که ظرفیت نماز جمعه به وجود آورده است، نقش و کارکرد و فضای حاصل از آن برای جمع ‌آوری کمکهای مردمی در مواقع ضروری است که نمونه هایی از آن در دوران دفاع مقدس و هنگام بروز حوادثی چون زلزله، سیل و مبارزه با ویروس کرونا را شاهد بودیم.

حجت الاسلام ابراهیمی در خصوص نقش نماز جمعه در تقویت فرهنگ جامعه اسلامی، گفت: اهمیت و نقش فرهنگ در تعالی و سعادت جامعه سبب شده است تا مسائل فرهنگی کشور مورد توجه و عنایت به آنان نیز در دستور کار خطیبان نماز جمعه قرار گیرد و به عنوان یک وظیفه دینی و ملی محسوب شود از این رو ائمه جمعه با توصیه به مردم و مسئولان در خصوص اهتمام به مسائل فرهنگی کشور، آنان را به مداخله مثبت در مسائل فرهنگی کشور و حل مشکلات این حوزه دعوت می کنند.

وی تاکید کرد: از کارکردهای نماز جمعه پرداختن به مسائل و معارف اجتماعی و تبیین واجباتی چون امر به معروف و نهی از منکر، افزایش اعتماد مردم به نظام اسلامی، ارتقای آگاهی های سیاسی و اجتماعی مردم، افزایش انسجام اجتماعی، ارتقا آگاهی­‌های سیاسی و اجتماعی مردم، ایجاد فضای دوستی در میان مومنان و دعوت مردم به حفظ نظم و انضباط عمومی است.

خطیب جمعه مامونیه افزود:دعوت و تشویق مردم به مشارکت در موضوعاتی چون انتحابات، راهپیمایی ها، تبیین سیاست های کلی نظام، افزایش آگاهی مردم به مسائل مملکت و جهان اسلام، تبیین توطئه های دشمنان و راههای چیرگی بر آنها نیز از دیگر کارکردهای اجتماعی نماز جمعه به شمار می آید.

وی با بیان اینکه بیگانگان با برگزاری باشکوه نماز جمعه در کشورمان خصومت دارند، افزود: نماز جمعه با توجه به کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثری که از اول انقلاب داشته است همیشه مورد کینه دشمنان اسلام و انقلاب بوده است و برخی اقدامات آنها از قبیل بمب گذاری و ترور ائمه جمعه در بعد از انقلاب دلیل این مدعاست زیرا آیین نماز جمعه عاملی در تحکیم وحدت مردم، تقویت باورهای دینی و ارزش های انقلابی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا