فرجی‌راد: هیچ کس به آمریکا اجازه بازرسی هواپیماهای مسافربری در آسمان را نداده است


فرجی‌راد: هیچ کس به آمریکا اجازه بازرسی هواپیماهای مسافربری در آسمان را نداده است

تهران- ایرنا- دیپلمات پیشین با تاکید بر لزوم پیگیری سیاسی و حقوقی مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ماهان گفت: هیچ کس به آمریکایی ها اجازه نداده است هواپیماهای مسافربری را در آسمان بازرسی کند

«عبدالرضا فرجی‌راد» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ماهان از سوی دو جنگنده آمریکایی گفت: اقدام دو جنگنده آمریکایی در ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری ایرانی، در دنباله سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران است.

وی اظهار داشت: ترامپ در مدت سه سال و نیمی که ریاست‌جمهوری آمریکا را برعهده داشته است، از برجام خارج شد، تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد، سردار قاسم سلیمانی را در حین ماموریت ترور کرد و در این مدت هم تا توانسته نهادها و شخصیت‌های زیادی را مورد تحریم قرار داده است.

ماجراجویی‌های آمریکا علیه ایران خطرناک‌تر از گذشته شده است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: تحریم‌های ایالات متحده در طول این مدت به گونه‌ای بوده که دیگر نهاد یا فرد چندانی باقی نمانده که تحریم نشده باشد، به گونه‌ای که می‌توان گفت کف‌گیر آمریکایی‌ها برای تحریم به ته دیگ خورده است.

فرجی‌راد با بیان اینکه علیرغم فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، کاخ سفید نتوانسته به اهداف خود در قبال ایران برسد،گفت: با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، فشارها و ماجراجویی‌های آمریکا علیه ایران خطرناک‌تر از گذشته شده است.

میان واشنگتن و تل‌آویو، تقسیم کار شده است

وی با اشاره به هماهنگی دولت‌های ترامپ و نتانیاهو در اتخاذ سیاست‌های خصمانه علیه ایران خاطرنشان کرد: اقدامات خطرناک اخیر آمریکا علیه ایران، در هماهنگی کامل با اسرائیل بوده و به نظر می‌رسد میان واشنگتن و تل‌آویو، یک نوع تقسیم کار شده است. حتی این احتمال وجود دارد که اقدام صورت گرفته علیه هواپیمای ماهان، کار اسرائیلی‌ها باشد اما چون اسرائیل از واکنش ایران واهمه دارد، آمریکایی‌ها این اقدام به گردن گرفته‌اند.

به گفته این دیپلمات پیشین، این احتمال وجود دارد که آمریکا با برعهده گرفتن این ماجرا، خواسته خطر کمتری متوجه اسرائیل باشد زیرا شکنندگی اسرائیل نسبت به تهدیدات بسیار افزایش یافته است.

شطینت‌های آمریکا و اسرائیل تا انتخابات ادامه می‌یابد

فرجی‌راد با تاکید بر اینکه شطینت‌های ایالات متحده و اسرائیل تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه می‌یابد، ابراز داشت: هدف ترامپ از این اقدامات آن است که با فشار بیشتر به ایران، تهران را مجبور به مذاکره با واشنگتن کند تا از این طریق به دستاوردی در عرصه سیاست خارجی دست یافته و با دست پر در کارزارهای انتخاباتی حاضر شود.

وی افزود: هدف اسرائیل هم این است که ایران و آمریکا را به درگیری بکشاند تا در این درگیری، ایالات متحده به تاسیسات ایران از جمله سایت‌های هسته‌ای حمله کرده تا به زعم خود، توان اتمی ایران کاهش یافته و برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده یا به عقب بیفتد.

سند انتخاباتی دموکرات‌ها موجب واهمه نتانیاهو شده است

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سند ۸۵ صفحه‌ای حزب دموکرات در انتخابات بیان کرد: موقعیت ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا متزلزل شده است. از سوی دیگر، در سند انتخاباتی حزب دموکرات شاهد هستیم که از بازگشت به برجام، متوقف شدن سیاست تغییر رژیم و تلاش برای گفت‌وگو با ایران تاکید کرده‌اند که این مسئله موجب واهمه دولت راستگرای نتانیاهو شده تا از فرصت باقیمانده ترامپ علیه ایران استفاده کرده و راه را برای دموکرات‌ها ناهموار سازد.

به گفته فرجی‌راد، احتمال آنکه آمریکا و اسرائیل در مدت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر اقدامات خطرناک‌تری را انجام دهند، وجود دارد و همین مسئله ضروری می‌سازد ایران هوشیارانه‌تر نسبت به مسائل برخورد کند.

ایران به سران کشورها نامه بنویسد

وی درباره اقداماتی که لازم است ایران در قبال اقدام اخیر آمریکا انجام دهد، یادآور شد: ایران در وهله نخست باید نسبت به این اقدام آمریکا به جهانیان اطلاع‌رسانی کرده و اقدامات تبلیغاتی لازم را انجام دهد. اقدام آمریکا، کار بسیار خطرناکی بود که اگر ادامه یابد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. بهانه آنها هم مضحک و خنده‌دار بود که می‌خواستند عملیات شناسایی را انجام دهند چرا که این پرواز، از قبل اعلام شده و براساس برنامه بوده و از طریق رادارها و دوربین‌ها قابل ردیابی بوده است.

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان اضافه کرد: ضروری است ایران به هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئولان عالی‌رتبه کشورهای اروپایی، روسیه، چین و دیگر کشورها نامه بنویسد و ضمن تشریح خطرات این اقدام، نسبت به احتمال تکرار آن هشدارهای لازم را بدهد و تاکید کند که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد و تکرار آن، موجب تشدید بحران‌های منطقه‌ای می‌شود.

مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی می‌توانست موجب وقوع حادثه‌ای دلخراش شود

به گفته فرجی‌راد، در این نامه باید از سران و مسئولان کشورها خواسته شود که نسبت به اقدام آمریکا و اسرائیل واکنش نشان داده شود و آنها این اقدام را محکوم کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی می‌توانست موجب وقوع حادثه‌ای دلخراش مانند سقوط هواپیمای اوکراینی شود، عنوان کرد: با آنکه هواپیمای اوکراینی بر اثر یک اشتباه انسانی و در بلبشوی وضعیت جنگی رخ داد، برخی از کشورها همچنان نسبت به آن اصرار کرده و ادعاهایی را مطرح می‌کنند در حالی که اقدام آمریکا بسیار خطرناک‌تر بوده و کاملا عامدانه و آگاهانه انجام شده است.

هیچ کس به آمریکا اجازه بازرسی روی آسمان را نداده است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی هشدار به رژیم صهیونیستی از سوی ایران را ضروری دانست و گفت: ایران باید حتما به اسرائیل برای عدم تکرار چنین شطینت‌هایی هشدار دهد. نمی‌شود که اسرائیل هر اقدامی کرده و احساس کند هیچ پاسخی هم دریافت نمی‌کند. اگر این کار هم توسط آنها انجام نشده باشد، حتما با هماهنگی آنها بوده است.

فرجی‌راد با تاکید مجدد بر اینکه اقدام جنگنده‌های آمریکایی خلاف حقوق بین‌الملل بوده است، اظهار داشت: هم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و هم ماموریت هوایی جنگنده‌های آنها غیرقانونی است. هیچ کس هم به آمریکا چنین اجازه‌ای نداده است که هواپیماهای مسافربری را به وسیله جنگنده‌های نظامی خود در آسمان بازرسی کند.

ایران به ایکائو شکایت کند

وی ادامه داد: اقدام آمریکا در خاک سوریه بوده که آمریکایی‌ها حضورشان در آن غیرقانونی است. حتی هواپیمای ماهان در خاک یکی از متحدان آمریکا مانند کویت، امارات، قطر و امارات و... هم پرواز نمی‌کرده که آنها بگویند که این هواپیما قصد حمله به مواضع و پایگاه‌های آنها را داشته است.

این دیپلمات پیشین با تاکید بر اینکه ضروری است ایران شکایت خود را در این باره به نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) ببرد و آن را پیگیری کند، تصریح کرد: اقدام خلاف حقوق بین‌الملل آمریکا به گونه‌ای بوده که احتمال یک فاجعه هوایی وجود داشته و اگر مهارت و واکنش سریع خلبان هواپیما نبود، ممکن بود اتفاق جبران‌ناپذیر رخ دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق