استفاده از سورگوم برای خوراک دام در قم ترویج می‌شود


استفاده از سورگوم برای خوراک دام در قم ترویج می‌شود

قم - ایرنا - مدیر ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: استفاده از سورگوم علوفه‌ای به دلیل شرایط مناسب کشت در قم برای تامین خوراک دام در میان دامپروران استان ترویج می‌شود.

محمدرضا حاجی رضا روز ‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: شمار قابل‌توجهی از دامداران در برخی از مناطق کشور تجربه موفقی در استفاده از سورگوم علوفه‌ای برای تامین خوراک موردنیاز دام خود داشتند که با توجه به قابلیت کشت این گیاه در قم،‌ جلسات آموزشی به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر دامپروران استان با این گیاه برگزار شد و این روند برای تشویق هرچه بیشتر بهره‌برداران به استفاده از سورگوم علوفه‌ای همچنان ادامه خواهد یافت.

وی افزود:‌ جمعی از دامداران، کارشناسان فنی فعال در دامداری‌ها و مدیران بخش‌های اجرائی سازمان جهاد کشاورزی قم در این جلسات آموزشی حضور دارند و تلاش می‌کنیم روش‌ استفاده صحیح از این گیاه را به‌طور مستمر آموزش دهیم.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از سورگوم علوفه‌ای در جیره دام‌های سنگین اثر مثبتی دارد و علاوه بر این دارای مزایای اقتصادی نسبت به سایر گیاهان علوفه‌ای نیز است.

حاجی رضا با اشاره به این‌که قم یکی از قطب‌های مهم تولید دام کشور است، گفت:‌ با توجه به محدودیت‌های آب و هوایی قم و همچنین نیاز بالای استان به علوفه،‌ گسترش کشت و استفاده از سورگوم علوفه‌ای بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل کشاورزان استان را به سمت تولید این محصول هدایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: افزایش سطح تولید گیاهان علوفه‌ای متناسب با شرایط آب و هوایی استان همچون سورگوم یکی از مهمترین راهبردهای طرح تغییر الگوی کشت در قم است که در جریان همکاری کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی با کشاورزان استان دنبال می‌شود.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس