از تاسیس کانون ملی عناب و زرشک تا ایجاد قطب گیاهان دارویی شرق کشور


از تاسیس کانون ملی عناب و زرشک تا ایجاد قطب گیاهان دارویی شرق کشور

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما این است که تبدیل به قطب پژوهشی گیاهان دارویی در شرق کشور شویم، گفت: تاسیس کانون ملی عناب و زرشک از برنامه‌های آتی این واحد است.

جلال‌الدین صادقی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در جهاددانشگاهی، گفت: تولید فرآورده‌های فراسودمند از محصولات استراتژیک عناب و زرشک و ثبت اختراع از جمله فعالیت‌های ویژه و خاص است که با تشکیل مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی و انجام تحقیقات کاربردی توسط محققین توانمند جهاددانشگاهی اتفاق افتاد.

وی افزود: ایجاد مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی با تکیه بر محصولات استراتژیک عناب، زرشک و زعفران صورت گرفته است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال برای 500 نفر از طریق آموزش، توانمندسازی و اتصال به پشتیبان منطقه‌ای برای فروش و تولید، تصریح کرد: جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی تبدیل به سازمان مرجع در حوزه گیاهان دارویی شده است و در سطح ملی توانسته به پشتوانه انجام پژوهش‌های کاربردی در راستای تولید فرآورده‌های فراسودمند عناب، زرشک و زعفران و راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک با تکمیل زنجیره ارزش محصولات نسبت به برندسازی اقدام و با ایجاد فروشگاه اینترنتی بیرناب به آدرس birnab.ir این محصولات را با برند بیرناب به همراه سایر خدمات علمی و تخصصی در سطح ملی ارائه کند.

صادقی ادامه داد: با ارائه آموزش‌های تخصصی و کاربردی کوتاه مدت منطبق بر نیاز منطقه توانسته‌ایم بیش از 50 هزار نفر را تحت پوشش این آموزش‌ها قرار دهیم.

وی تصریح کرد: همه موارد از جمله نگاه دانش بنیان، اقدام بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و بومی، تبدیل به قطب شدن براساس پتانسیل منطقه و حرکت در راستای خودکفایی از وظایف اصلی جهاددانشگاهی است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی، تعامل با بدنه اجرایی و تحقیقاتی کشور بسیار خوب بوده، اما تعامل با صنعت به دلیل نگاه غیرپژوهشی بخش صنعت در واحد خراسان جنوبی قابل توجه نبوده است.

صادقی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما این است که تبدیل به قطب پژوهشی گیاهان دارویی در شرق کشور شویم، تصریح کرد: برنامه داریم در حوزه معدن و شاخه‌ای خاص که مبتنی بر پتانسیل بالای منطقه است و با حمایت استاندار، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مردم در مجلس، تحقیقات گسترده منجر به اکتشافات، بهره‌برداری فرآوری و عرضه به بازار و خدمات تخصصی حوزه پزشکی به ویژه حوزه‌هایی که دانش فنی آن در اختیار جهاددانشگاهی کشور است از جمله سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری را در خراسان جنوبی توسعه دهیم.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بتوانیم بخش ویژه‌ای با موضوع ژئوتوریسم و گردشگری کویر را در راستای کمک به اقتصاد و گردشگری فعال کنیم، خاطرنشان کرد: تاسیس کانون ملی عناب و زرشک و راه‌اندازی پژوهشکده عناب در بیرجند و پژوهشکده زرشک در قاین از برنامه‌های آتی این واحد است که کاتالیزور تحقق این موضوعات حمایت جدی مسئولین و نمایندگان است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟