مرکز پژوهشی صفویه‌شناسی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود


مرکز پژوهشی صفویه‌شناسی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: مرکز پژوهشی صفویه‌شناسی با هدف شناخت هویت تاریخی و خدمات ارزنده صفویه در این استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایرنا ، سیدناصر اسحاقی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: برای راه‌اندازی این مرکز مصوبه لازم از کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ شده است.

وی اضافه‌کرد: با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم رایزنی شده تا ردیف بودجه‌ای در سال آینده برای این مرکز درنظر گرفته شود.

اسحاقی با اشاره به برگزاری بزرگداشت هفته اردبیل گفت: امسال به دلیل وجود بیماری کرونا تمام برنامه‌های مربوط به هفته اردبیل بصورت مجازی برگزار می‌شود.

وی بیان‌کرد: اداره کل ارشاد اسلامی تمام برنامه‌های خود را درباره تئاتر ، سینما و موسیقی بصورت مجازی برگزار می‌کند تا علاقه‌مندان بهره لازم را از برنامه‌های فرهنگی ببرند.

اسحاقی با بیان اینکه تاریخ ایران مرهون فداکاری بزرگمردان اردبیل از جمله خاندان صفوی است، افزود: صفویان که امروز هفته استان را به نام آنها گرامی می‌داریم، سه دستاورد مهم در تاریخ ایران داشتند که قابل کتمان نیست.

وی احیای هویت ایرانی، حفظ یکپارچگی ارضی و حاکمیت ملی ایران و تقویت مکتب اهل بیت (ع) را سه دستاورد خاندان صفوی در حق این کشور عنوان کرد.

اسحاقی اظهارامیدواری کرد که اردبیل جایگاه گذشته خود را در تاریخ این کشور احیا کرده و صفحه جدیدی برای تاریخ درخشان اردبیل گشوده شود.

وی توجه به حوزه فرهنگی و تاریخی اردبیل را مهم دانست و افزود: صفویان به عنوان اولین سلسله پس از ورود اسلام به ایران توانستند با تشکیل دولت متمرکز و قدرتمند، هویتی مبتنی بر مذهب تشیع را برای این سرزمین و ساکنان آن ایجاد کنند.

اسحاقی اظهارداشت: تشکیل حکومت صفویان در اردبیل از یکسو موجب بازگشت ایران به صحنه‌ معادلات و مناسبات جهانی شد و از دیگر سوی ، ایرانی را بنیان نهادند که در دوره‌های بعد از خود نیز منشاء اثر فراوان بوداند.

وی افزود: نقش صفویان به عنوان یک حکومت شیعی در مطالعات تاریخی ایران بویژه در حوزه‌‎های دینی و مذهبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و صفویان در بین تمام سلسله‎‌ها و حکومت‌های شیعه مذهب در طول تاریخ اسلام، مهم‎ترین و موثرترین نقش را در پیشرفت تشیع و نهادینه کردن آن داشتند.

شاه اسماعیل صفوی از چهره‌های برجسته تاریخی و فرهنگی استان اردبیل بوده و تاثیرگذاری خدمات وی در زمان حکومت صفوی و پس از آن قابل توجه است.

شاه اسماعیل صفوی توانست در دوران سلطنت خود فرمانروایی واحد در سرحدات کشور حاکم سازد ، اعلام شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور از اقدامات شایان توجه نواده شیخ صفی‌الدین اردبیلی است.

روز چهارم لغایت یازدهم مرداد ماه سالروز تشکیل سلسله صفویه با عنوان هفته اردبیل نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو