اختیار 25 کاروانسرای تاریخی استان سمنان با میراث‌فرهنگی نیست!


اختیار 25 کاروانسرای تاریخی استان سمنان با میراث‌فرهنگی نیست!

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به تعدد کاروانسراهای تاریخی در این استان گفت: با وجود بیش از 30 کاروانسرای تاریخی در این استان، تنها مدیریت پنج کاروانسرا با میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان است.

مهدی جمال 4 مرداد ماه 1399 در دیدار نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با مدیر کل و معاونان اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی و فراهم کردن زمینه توسعه گردشگری به تنهایی وظیفه این اداره کل نیست اظهار کرد: توسعه گردشگری و حفاظت از آثار تاریخی نیاز به مشارکت 42 دستگاه اجرایی دارد و باید نقش سایر دستگاه‌های اجرایی در حمایت از میراث فرهنگی مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آثار تاریخی قابل توجه از جمله کاروانسراها در اختیار این اداره کل نیست، گفت: تنها پنج کاروانسرا از 30 کاروانسرای موجود در استان سمنان در اختیار این اداره کل به عنوان دستگاه تخصصی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است و اختیار 25 کاروانسرای دیگر با دیگر دستگاه ها است.

جمال تصریح کرد: این در حالی است که بیشترین تعداد کاروانسراهای کشور در این استان قرار دارد و بزرگترین کاروانسرای خاورمیانه نیز در شهر میامی و در استان سمنان واقع شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان به وجود تعداد بالای قلعه‌های تاریخی در این استان اشاره کرد و گفت: نگهداری و حفاظت آثار از جمله جاده تاریخی سنگفرش گرمسار و کاروانسراها و بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده و بیش از 800 اثر ثبت شده ملی و... نیاز به مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه رشد گردشگری با حفظ میراث فرهنگی و رونق صنایع‌دستی محقق می‌شود، ابراز امیدواری کرد: با حمایت نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه زمینه ثبت جهانی آثار در حوزه میراث‌فرهنگی و طبیعی و صنایع دستی بیش از پیش فراهم شود.

جمال با اشاره به اینکه رشد گردشگری نیاز به راه اندازی پروژه‎های محرک گردشگری در استان دارد، گفت: توجه به منطقه نمونه گردشگری آبگرم، افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی، آغاز عملیات دسترسی افتر به آبگرم و مطالعه و اجرای بخشی از راه دسترسی سمنان به آبگرم، فراهم کردن زمینه ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به منطقه گردشگری پیغمبران و تلخاب سرخه از جمله تلاش‎های این اداره کل برای راه اندازی پروژه‌های محرک گردشگری است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خواستار حمایت نماینده از تخصیص اعتبار و راه اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی سمنان شد و گفت: کار ساخت بزرگ‌ترین موزه منطقه‌ای استان به زودی آغاز می‌شود و در مرحله نخست تا ٢٠ درصد پیشرفت خواهد داشت.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار بر حمایت از میراث‌فرهنگی و گردشگری استان تاکید کرد و گفت: از ظرفیت وزارت خارجه برای ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی و صنایع دستی استان استفاده می‌شود.

عباس گلرو خواستار تداوم برگزاری جشنواره ملی عشایر ایل سنگسر با حضور عشایر تمامی استان‌های کشور شد و افزود: برگزاری این جشنواره در معرفی استان سمنان و رشد گردشگری منطقه موثر است.

اختیار 25 کاروانسرای تاریخی استان سمنان با میراث‌فرهنگی نیست!

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !