مرمت مجموعه تاریخی بلقیس اسفراین ازسرگرفته شد


مرمت مجموعه تاریخی بلقیس اسفراین ازسرگرفته شد

بجنورد_ ایرنا_ مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت: عملیات مرمت مجموعه این شهر تاریخی، که به دلیل شیوع ویروس کرونا مدتی تعطیل شده بود، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ازسرگرفته شد.

حسین رحمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مرحله از مرمت و حفاظت ارگ تاریخی شهر بلقیس ۲ میلیارد و ۵۸۳ میلیون ریال از اعتبارات سال ۹۸ هزینه می شود.

وی افزود: حفاظت اضطراری از ساختار برج و باروی شماره ۲۴ ارگ تاریخی شهر بلقیس در قسمت ضلع شرقی کهندژ، خواناسازی و مرمت برج و باروی مذکور بعد از پیگردی های باستان‌شناختی و
مرمت تکمیلی و بازسازی برج و باروی شماره ۲۴ با هدف ایجاد کاربری جدید برای جذب گردشگران و پژوهشگران به این مجموعه تاریخی از جمله اقدامات مرمتی در این مرحله است.
رحمانی گفت: حفاظت و خواناسازی ادامه آثار مکشوفه از کاوشهای باستان شناختی در داخل ارگ، مرمت و بازسازی بخشی از پشت بام مقبره شیخ آذری که به علت تخریب افراد سودجو در سالهای قبل باعث نفوذ رطوبت به سقف و دیوارهای مقبره شده بود، نیز انجام‌ خواهد شد.

وی افزود: قراردادی نیز از محل اعتبارات سال ۹۸ برای ادامه بازسازی و تکمیل کمپ گردشگری شهر بلقیس در حال نهایی شدن است.
شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می شود که در فاصله ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین قرار دارد.
این مجموعه تاریخی به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد و هم اکنون در حال طی مراحل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی است.
شهر تاریخی بلقیس با گستره ای ۱۸۰ هکتاری، از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار، پسر گرشاسب را بنیانگذار این شهر خوانده اند.
مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.

اقبال گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی بدل کرده است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری بجنورد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !