از انواع ملزومات سرویس خواب که در رنگ ها و طرح های متنوعی وجود دارد می توان به ملحفه تشک اشاره کرد که هر فردی مطابق با سلیقه خود و متناسب با طرح و مدل سرویس خواب خود به انتخاب آن می پردازد و بسیاری از بانوان هنرمند با توجه به مهارتی که در خیاطی دارند اقدام به دوختن آن در منزل می کنند. از همین رو قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با نحوه دوخت ملحفه تشک به روشی بسیار ساده و آسان آشنا کنیم.

در مطالب قبلی مجله هنر در خانه سعی کردیم به آموزش دوخت قنداق فرنگی، بالش کودک و بالش شیردهی، دوخت کوسن، دوخت کاور، دوخت روتختی و… بپردازیم که خوشبختانه مورد توجه شما عزیزان قرار گرفت، حال بنا به درخواست شما دوستان گرامی قصد داریم نحوه دوختن ملحفه برای تشک را با روشی ساده بیان کنیم که امیدواریم این آموزش نیز مورد توجه تان قرار بگیرد.

آموزش دوخت ملحفه تشک

پارچه های ملحفه ای در واقع در جنس ها و طرح های متفاوت و مختلفی در بازار موجود می باشند که انتخاب هر نوع آن بستگی به سلیقه افراد دارد و بیشتر بانوان تمایل دارند پس از خرید پارچه موردنظر، خودشان به دوختن ملحفه تشک بپردازند. دوخت ملحفه تشک کار بسیار ساده و راحتی است که به آسانی می توان با داشتن اندک مهارتی در خیاطی آن را انجام داد و از این طریق باعث کاهش هزینه های اضافی گردید.

دوخت ملحفه تشک کشدار با آموزش ساده و مرحله به مرحله

بنابراین اگر می خواهید با توجه به سایز و ابعاد تشکی که دارید اقدام به دوختن یک ملحفه زیبا و شیک مطابق با سلیقه خود نمایید کافی است با آموزش دوختن آن آشنا شوید که به همین منظور در ادامه این مطلب این مقوله آموزشی را برای یادگیری شما عزیزان ارائه داده ایم، چرا که دوختن آن نیاز به مهارت زیادی در خیاطی ندارد و شما به راحتی می توانید در منزل مطابق با نوع نیازتان به دوختن آن بپردازید.

دوخت ملحفه تشک کشدار با آموزش ساده و مرحله به مرحله

نحوه دوخت :

در ابتدا اولین کاری که باید انجام دهید اندازه گیری سایز تشک می باشد که به طور معمول اندازه تشک های استاندارد برابر با طولی حدود ۲ متر با عرضی در حدود ۱۵۶ متر و ازتفاع آن ها نیز ۱۸ سانتی متر می باشد. برای آماده کردن یک ملحفه تشک با ابعادی که گفته شد به یک پارچه ملحفه ای با سایز ۳ در ۳ احتیاج دارید.

دوخت ملحفه تشک کشدار با آموزش ساده و مرحله به مرحله

در مرحله بعدی از حاشیه های پارچه کمی را برش دهید تا یک مستطیل به اندازه ۲۴۳ در ۲۸۶ تشکیل شود که این ایعاد مطابق با روش زیر بدست آورده می شود.

۲۵ + ۲۵ + ۱۸ + ۱۸ + ۲۰۰ = ۲۸۶ ( ۲ متر طول تشک، ارتفاع تشک ۱۸ سانتی متر، زیر تشک ۲۵ سانتی متر )
۲۵ + ۲۵ + ۱۸ + ۱۸ + ۱۵۶ = ۲۴۲ ( عرض تشک ۱۵۶، ارتفاع تشک ۱۸ سانتی متر و زیر تشک ۲۵ سانتی متر )

در گام بعدی پارچه موردنظر را بر روی زمین پهن نموده و از هر کدام از گوشه های آن یک مربع با اندازه ۴۳ در ۴۳ برش بدهید. سپس خط هایی که با رنگ شبیه به هم معین شده است را به همدیگر دوخت بزنید. دوخت ملحفه تشک کشدار با آموزش ساده و مرحله به مرحله

در اینجا ملحفه شما آماده شده است و می توانید دور تا دور بخش پایینی آن را به گونه ای رو به سمت توی کار قرار دهید تا کش از داخل آن به آسانی بگذرد.

دوخت ملحفه تشک کشدار با آموزش ساده و مرحله به مرحله

در مر حله بعدی یک کش به طول ۲ متر را از قسمت پایین تشک بگذرانید و سپس ملحفه را بر روی تشک بکشید و به اندازه ۲۵ سانتی متر ملحفه را به زیر تشک منتقل کنید تا بدین صورت ملحفه بر روی تشک ثابت و محکم بماند.

بدین گونه شما می توانید برای دیگر تشک های خانه تان به همین صورت ملحفه بدوزید و مورد استفاده قرار دهید. به منظور زیبایی کار می توانید از روبان هایی به عنوان مغزی در بین درزها استفاده نمایید و بدین ترتیب زیبایی و جذابیت خاصی به ظاهر ملحفه خود بدهید. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که در زمان خرید پارچه موردنظر حتما به عرض پارچه توجه داشته باشید.

دوخت ملحفه تشک کشدار با آموزش ساده و مرحله به مرحله

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه دوخت ملحفه تشک به طور کامل آشنا شده باشید و بتوانید با یادگیری این بخش آموزشی در صورت نیاز این ملحفه را دوخته و مورد استفاده قرار دهید.