طرز تهیه خمیر پیتزای ترد و پفکی در منزل


طرز تهیه خمیر پیتزای ترد و پفکی در منزل

در گزارش زیر طرز تهیه خمیر پیتزای خانگی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه خمیر پیتزای ترد و پفکی در منزل

در این وضعیت کرونایی که تنوع غذایی کم شده است، پختن پیتزای خانگی با یک خمیر خانگی ویژه حسابی می‌چسبد. همراه ما باشید تا با دستور ویژه یک خمیر ترد و پفکی، شام خوشمزه‌ای برای اعضای خانواده درست کنید.

مواد لازم:

سه‌چهارم پیمانه آب ولرم (داغ نباشد)
یک قاشق چای‌خوری مایه خمیر
دو پیمانه آرد همه‌کاره (ممکن است لازم باشد آرد بیشتری بریزید)
نصف یا یک قاشق چای‌خوری نمک

روش تهیه خمیر پیتزا

حل کردن مایه خمیر در آب

مایه خمیر را در آب حل کنید. آب را در یک کاسه یا ظرفی با اندازه متوسط برای مخلوط کردن بریزید. مایه خمیر و آب را با هم مخلوط کنید و ۳ تا ۵ دقیقه به آن زمان بدهید تا مایه خمیر در آب حل بشود.

ورز دادن خمیر

نمک، آب و خمیرمایه حل‌شده در آب را به آرد اضافه کنید تا خمیر به دست آید. خمیر را به مدت ۵ دقیقه ورز بدهید تا یک گلوله خمیری یکدست و کمی چسبناک درست شود که کش می‌آید. ورز دادن خمیر به‌مدت ۵ تا ۸ دقیقه با دست روی پیشخوان یا به کمک همزن با درجه سرعت متوسط به شکل‌گیری خمیری خوب کمک می‌کند. اگر خمیر به دست یا کاسه می‌چسبد و مانند یک آدامس بادکنکی شده، بهتر است یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید، البته ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار کنید تا کار با آن ساده‌تر بشود. یادتان باشد در اضافه کردن آرد زیاده‌روی نکنید.

چند انتخاب برای بعداز آماده شدن خمیر

بلافاصله از خمیر استفاده کنید

اگر عجله دارید، خمیر را بلافاصله بعد از آماده شدن استفاده کنید. اما یادتان باشد که خمیر پُف نکرده و اگر با آن پیتزا درست کنید، خمیری نازک و تُرد خواهید داشت.

اجازه بدهید خمیر یک تا ۱٫۵ ساعت استراحت کند

کاسه مخلوط کردن خمیر را تمیز کنید، سپس کاسه و خمیر را کمی با روغن زیتون چرب کنید. خمیر را به کاسه بازگردانید، روی آن را بپوشانید و یک تا یک ساعت و نیم صبر کنید تا خمیر پُف کند.

خمیر را در فریزر نگهداری کنید

خمیر و ظرفی که می‌خواهید خمیر را در آن نگهداری کنید کمی با روغن زیتون چرب کنید. خمیر را می‌توانید تا سه روز در فریزر نگهداری کنید. اگر زمان کافی در اختیار دارید، قبل از فریز کردن خمیر، ۳۰ دقیقه اجازه بدهید پُف کند و بعد آن را در فریزر بگذارید. البته اگر زمان ندارید و نمی‌توانید ۳۰ دقیقه صرف پُف کردن خمیر کنید هم اشکالی ندارد و مشکلی پیش نخواهد آمد.

آماده سازی فر برای پخت پیتزا

اگر خمیرتان را از فریزر بیرون می‌آورید، باید یک ساعت صبر کنید تا یخ آن باز و آماده پختن شود. سینی فِر را به‌صورت برعکس در قسمت پایینی فر گذاشته و تا ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

شکل دادن به خمیر پیتزا

خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید. اگر خمیر حالت چسبنده دارد، باید کمی آرد روی آن بپاشید. هر قسمت از خمیر را به‌طور جداگانه آماده کنید. ابتدا یکی از قسمت‌های خمیر را بردارید. آن را بکشید و با وردنه صاف کنید. سپس آن به‌شکل دایره ۲۵٫۵ سانتی دربیاورید. بعد آن را روی کاغذ روغنی ۳۰٫۵ سانتی‌متر مربعی پوشیده از آرد ذرت پهن کنید.

چیدن مواد روی خمیر

خمیر را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون چرب و با کمک کاغذ روغنی به سینی فِر که از قبل داغ شده منتقل کنید. به اندازه یک چهارم فنجان سُس گوجه فرنگی را به شکل ورقه‌ای نازک روی خمیر دربیاورید، دو سانتی‌متر از لبه خمیر را با سس نپوشانید. روی خمیر می‌توانید پنیر پیتزا و مواد مختلفی را که دوست دارید بریزید. حالا باید پیتزا را به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه بپزید؛ یعنی تا زمانی که خمیر به رنگ قهوه‌ای‌طلایی درآید و پنیر روی آن کاملا آب و برشته شود.



منبع: خراسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج