رسانه‌ها برای آگاهی بخشی عمومی نسبت به اثرات مرگبار کرونا به میدان بیایند


رسانه‌ها برای آگاهی بخشی عمومی نسبت به  اثرات مرگبار کرونا به میدان بیایند

شیراز - ایرنا- کرونا این میهمان ناخوانده آخرین ماه‌های قرن همچنان افسار گسیخته در شهرها و مناطق مختلف استان فارس می تازد و جان می‌گیرد ، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواستار بهره گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای آگاهی بخشی عمومی نسبت به اثرات این ویروس مرگبار و عواقب بی توجهی به شیوه‌نامه های بهداشتی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شیراز و اغلب شهرستان های استان فارس در وضعیت حاد و قرمز کرونا قرار دارند ، تخت های بیمارستان های مرجع برای درمان بیماران کرونا تکمیل شده و برخی از بیماران در نقاهتگاه‌های که برای این منظور تجهیز شده است درمان می شوند ، علاوه بر بیمارستان های دولتی شیراز هم اکنون از ظرفیت بیمارستان های خصوصی نیز برای بستری بیماران کرونایی استفاده می شود ، در عین حال همچنان آمار ابتلا و مرگ و میر دراین استان رشد فزاینده دارد.

شهرستان های فسا ، جهرم ، مرودشت ، کازرون ، لارستان ، گراش ، و برخی مناطق دیگر نیز شرایط مشابه شیراز دارند و تعداد ابتلای روزانه به کرونا در این مناطق بسیار بالا است ، برخی از این شهرستان های پذیرای بیمارانی ازدیگر مناطق آلوده کشور به ویژه استان های جنوبی نیز هستند.

مرزبندی ها و محدودیت‌هایی سختگیرانه از شنبه ۲۸ تیرماه همچنان ادامه دارد ، این مرزبندی ها بر اساس آخرین مصوبات ستاد استانی مبارزه با کرونا شامل لغو تمامی تجمعات در سراسر استان فارس ، لغو مجالس ختم و عروسی در تالارها، سالن‌ها و منازل، تعطیلی تمامی کتابخانه‌ها، بوستان‌ها و پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، ارائه خدمات رستوران‌های و فست‌فودها فقط به‌صورت بیرون‌بر و همچنین تعطیلی مترو و اتوبوس در کلانشهر شیراز است.

با تشدید مرزبندی ها و محدودیت‌ها، فرمانداران موظف شده اند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر ادارات و نهادها بر اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی نظارت کنند؛ همچنین برگزاری هرگونه مراسم در شهرستان‌های قرمز استان مطلقا ممنوع است؛ همچنین بازرسی و نظارت بر اماکن، مراکز تجمع، ادارات، واحدهای صنفی صنعتی و خدماتی تولیدی و عمرانی تشدید شود و با متخلفان بنابر دستورالعمل جدید کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا و با اختیاراتی که به بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده است، برخورد خواهد شد.

اعضای ستاد مدیریت بیماری کرونا روز یکشنبه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از رسانه ها برای افزایش مشارکت در آگاهی بخشی عمومی نسبت به خطرات مرگبار کرونا و کمک به مهار این بیماری دعوت کردند.

دکتر مهرزاد لطفی دراین نشست ضمن قدردانی از رسانه های استان در خصوص همکاری با مجموعه دانشگاه برای مقابله با کرونا اظهار کرد: با توجه به بی توجهی برخی افراد به دستورات بهداشتی و جدی نگرفتن این بیماری مرگبار، نیاز است از تمام ظرفیت های رسانه ها مانند صدا و سیما، خبرگزاری ها، روزنامه ها و شبکه های اجتماعی برای آگاهی بخشی بیشتر مردم نسبت به خطرات بیماری کرونا استفاده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یکی از راهکارهای مهم رهایی از وضعیت قرمز در استان را جدی گرفتن این بیماری و استفاده از ماسک عنوان کرد و افزود: با رعایت دستورات بهداشتی، استان فارس به وضعیت عادی خود نسبت به این بیماری باز می گردد.

وی با بیان اینکه مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تمام ظرفیت بیمارستان های استان برای ارایه خدمت به بیماران کرونا استفاده می کند، ادامه داد: مردم نباید این تلاش مسوولان و تیم های درمانی را نادیده بگیرند و باید فرهنگ استفاده از ماسک در بین خانواده و جامعه ترویج گسترده تری یابد، زیرا در حال حاضر مهم ترین راه پیشگیری از کروناویروس، استفاده از ماسک است.

دکتر لطفی در این نشست، وضعیت آمار مبتلایان به کروناویروس و جانباختگان این بیماری در شیراز و دیگر شهرستان های استان، روند انجام تست های تشخیصی در مراکز ۱۶ ساعته، فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی کرونا ، اقدامات کارگروه های مختلف ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کرونا را مورد بررسی قرار داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بررسی وضعیت کرونا در شهرستان های استان، از اعضای این ستاد خواست تا با برگزاری نشست های ویدئوکنفرانسی با مسوولان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان فارس، راهکارها و تجربیات دانشگاه را برای بهبود شرایط موجود انتقال دهند.

معاونان و مدیران ارشد دانشگاه نیز توضیحاتی در خصوص حوزه های مختلف مانند وضعیت بیماران بستری کرونا اقدامات کارگروه های مختلف و پیگیری مصوبات ستاد، درصد اشغال تخت های عادی و ویژه، بیمارستان پشتیبان، وضعیت ابتلا در شهرستان های استان، انجام تست های کرونا ، نوبت کاری پزشکان و کارکنان و فرآیندهای دارویی ارائه کردند.

راه اندازی سومین دستگاه اکسیژن ساز، امیدبخش بیماران مبتلا به کرونا

یک دستگاه اکسیژن ساز در مرکز آموزشی درمانی مستقل شهید فقیهی در شهر شیراز، نصب و راه اندازی شد.معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این زمینه گفت: ۲ دستگاه اکسیژن ساز هر کدام با ظرفیت تولید ۶۰۰ لیتر در دقیقه و با مجموع اعتبار بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای بیمارستان مستقل شهید فقیهی خریداری و یکی از آنها نصب و راه اندازی شد.

مهرداد شریفی افزود: دستگاه اکسیژن ساز با تلاش شبانه روزی مدیریت منابع فیزیکی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه و مرکز آموزشی درمانی مستقل شهید فقیهی، در مدت سه روز راه اندازی شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه بیان کرد: در ماه های پیش و همزمان با شیوع کرونا نیز ۲ ستگاه اکسیژن ساز برای بیمارستان های حضرت علی اصغر(ع) شهر شیراز و حضرت ولی عصر(عج) شهر کازرون تهیه و نصب شده بود.

از دیروز تا امروز ۵ مرداد ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۳۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران به ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر رسید ، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۶ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان