آیین‌های عید قربان در خراسان شمالی برگزار نمی‌شود


آیین‌های عید قربان در خراسان شمالی برگزار نمی‌شود

بجنورد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی گفت: با توجه به روند افزایشی مبتلایان و فوتی‌های بیماری کووید 19، آیین‌های عید قربان در این استان 863 هزار نفری برگزار نمی‌شود.

ولی الله حیاتی روز یکشنبه در نشست کمیته تدابیر ویژه ستاد استانی بیماری کرونا اظهار داشت: تصمیم در باره چگونگی برگزاری نماز عید قربان برای شهرهای غیر از وضعیت قرمز، نیز بر عهده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان با در نظر گرفتن دستورالعمل های بهداشتی خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمار مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در جوانان زنگ خطری برای استان است، تصریح کرد: این ویروس در استان ضعیف نشده و همچنان موارد مثبت رو به افزایش است، به گونه ای که تمامی قشرهای مردمی باید دید و بازدیدهای عید قربان را تعطیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه فرمانداران در شهرستان ها باید از ظرفیت تمامی دستگاه های اجرایی بهره گیرند، خاطرنشان کرد: نباید عرضه دام، محدود به یک نقطه خاصی باشد و برای جلوگیری از تجمع مردم، دام در نقاط مختلف عرضه خواهد شد که در این بین دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی استان باید نظارت های خاص خود را داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی افزود: قربانی دام ها در کشتارگاه ها نیز باید با تمهیدات شهرداری ها بدون ایجاد هیچ تجمعی با ارائه نوبت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای دارای وضعیت قرمز استان مراسم دعای عرفه نخواهیم داشت، اظهار داشت: برنامه زنده دعای عرفه از رسانه ملی و استانی پخش خواهد شد و در سایر شهرها برگزاری دعای عرفه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی خواهد بود.

حیاتی با تاکید بر اینکه علمای اهل سنت و شیعه نقش ویژه ای را در خصوص اطلاع رسانی مسائل بهداشتی روز عید قربان دارند، تصریح کرد: هرگونه تدبیر و تصمیم از سوی ستاد کرونای استانی و ملی برای حفظ جان انسان ها است و به گروه یا منطقه خاصی تعلق ندارد.

وی افزود: بنابراین بر خلاف سال های گذشته که شاهد برگزاری سنت ها و اجتماعات و بازارچه هایی در برخی از مناطق بودیم امسال هیچ بازارچه ای در هیچ نقطه ای از استان برپا نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مردم برای جلوگیری از تجمع می توانند نذورات روز عید قربان خود را به ستاد مرکزی مواسات استان تحویل دهند، افزود: رسانه ها و صدا و سیمای استان باید در خصوص برگزاری طرح مواسات برای اعطای نذری مردم به ستاد مواسات استان اطلاع رسانی کنند.

نظارت ۶۷ گروه دامپزشکی خراسان شمالی بر ذبح دام

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره بر طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه روز عید قربان گفت: ۳۷ اکیپ ثابت و ۳۰ اکیپ سیار دامپزشکی بر ذبح شرعی و بهداشتی دام در روز عید قربان در این استان نظارت خواهند کرد.

دکتر محمدمهدی احمدی با بیان اینکه کشتارها باید با حداقل تجمع صورت گیرد، افزود: به منظور حفظ سلامت مردم و پیش گیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری های خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت برنامه ریزی و مکاتبات لازم با دستگاههای مربوطه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه گوشت قربانی قبل از مصرف بایستی به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود، گفت: نگهداری گوشت تازه در یخچال انتقال عوامل بیماری زا را به حداقل می رساند که در این راستا از هم استانی های عزیز خواستاریم با مراجعه به کشتارگاه های دام استان در روز عید قربان و یا مراکز کشتار اضطراری در سطح استان، نسبت به کشتار دام نذری خود با نظارت کارشناسان دامپزشکی اقدام کنند.

موج دوم کرونا در استان بسیار شدیدتر از موج اول است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: تعداد مرگ و میرها از ابتدای شیوع کرونا تا پایان خرداد ماه سال جاری خیلی کم بود اما از ابتدای تیر ماه تا کنون افزایش زیادی داشته است.

دکتر سید احمد هاشمی با بیان اینکه وضعیت استان بحرانی است، گفت:اگرچه هر ساله برای روز عید قربان نظارت های بهداشتی اعمال می شد ولی امسال با توجه شرایط خاص استان نه تنها باید شاهد تجمع مردمی برای قربانی کردن نباشیم، بلکه باید نظارت های بهداشتی شدیدتر شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان خراسان شمالی از اوایل تیرماه از نظر همه گیری کرونا، در شمار استانهای در شرایط هشدار قرار گرفته است و نیمی از هشت شهرستان این استان وضعیت قرمز دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال شمع روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403