یادگیری قرآن در کلاسی به نام خانه / انس با قرآن با تلاوت روزی یک صفحه


یادگیری قرآن در کلاسی به نام خانه / انس با قرآن با تلاوت روزی یک صفحه

یک قاری جوان گفت: خانه ما یک کلاس قرآنی بوده است که با حضور پدر و نیز مادر که در زمینه الهیات و معارف اسلامی تحصیل کرده‌است، تلاوت و مفاهیم قرآن کریم را از کودکی آموخته‌ایم‌، لذا پدر و مادر در ایجاد فضای قرآنی و تشویق ما فرزندان برای ورود به فعالیت‌های قرآنی نقش بزرگی ایفا می‌کنند.

یادگیری قرآن در کلاسی به نام خانه / انس با قرآن با تلاوت روزی یک صفحه

لیلی‌زهرا بحرینی یکی از دختران قرآنی چهارمحال‌وبختیاری است که از کودکی با فضای قرآنی که پدر و مادر برای او فراهم کرده بودند توفیق انس با قرآن کریم را تجربه کرده است. این قاری جوان اصول قرائت قرآن را در کنار پدرش، عبدالرضا بحرینی، استاد قرآن و قاری با سابقه شهرستان بروجن فراگرفته است و می‌گوید: خانه ما با وجود پدر و نیز مادر که تحصیلات الهیات و معارف اسلامی دارد، همواره یک کلاس قرآن برایم بوده است تا بتوانم قرائت، مبانی و مفاهیم قرآن کریم را به‌همراه دو خواهر دیگرم از پدر و مادر بیاموزیم.

گفت‌وگوی ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری را با این بانوی قرآنی با هم می‌خوانیم.

ایکنا - لطفا خودتان را معرفی کنید.

لیلی‌زهرا بحرینی، ۲۱ ساله، در حال حاضر دانشجوی رشته تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هستم که در زمینه قرائت تحقیق و ترتیل و نیز تواشیح، فعالیت‌های زیادی را انجام داده‌ام. در زمینه قرائت به دلیل اینکه بیشتر، تلاوت‌های استاد عبدالباسط و استاد منشاوی در خانه طنین‌انداز بوده است، سبک تلاوت این اساتید ملکه ذهنم شده و در قرائت از آنان تقلید می‌کنم.

ایکنا - چه رتبه‌هایی را در مسابقات قرآن کریم کسب کرده‌اید؟

بنده از دوران ابتدایی تا کنون در مسابقات زیادی شرکت کرده‌ام که چندین رتبه اول استانی در مسابقات گوناگون اعم از دانش‌آموزی، مدارس سمپاد و ... کسب و در چندین مسابقه کشوری شرکت کرده‌ام.

ایکنا - انس با قرآن کریم از چه سنی در شما شکل گرفته است؟

به دلیل فعالیت‌های پدر در زمینه قرآنی قطعا فضای قرآنی در خانه جاری و ساری است و به خاطر دارم که در کودکی پدر هر شب سوره‌های کوچک را برای بنده و دو خواهر کوچکترم تلاوت می‌کرد و علاوه بر حفظ این سوره‌ها، روخوانی و روانخوانی و تجوید آیات را فرا می‌گرفتیم.

ایکنا - فضای قرآنی خانه را توصیف کنید.

می‌توانم بگویم که خانه ما یک کلاس قرآنی بوده است که با حضور پدر و نیز مادر که در زمینه الهیات و معارف اسلامی تحصیل کرده‌است، تلاوت و مفاهیم قرآن کریم را از کودکی آموخته‌ایم‌، لذا پدر و مادر در ایجاد فضای قرآنی و تشویق ما فرزندان برای ورود به فعالیت‌های قرآنی نقش بزرگی ایفا می‌کنند. برخی خویشاوندان نیز در زمینه قرائت قرآن فعالیت دارند و فضای قرآنی در دورهمی‌ها نیز جاری و ساری می‌شود که همین امر سبب انس و الفت هر چه بیشتر با این کتاب آسمانی می‌شود.

ایکنا - فعالیت‌های قرآنی خودتان در مدرسه و دانشگاه را بگویید.

در دانشگاه هنوز در هیچ مسابقه‌ای فرصت حضور نداشته‌ام اما در دوران پیش از شیوع کرونا و حضورم در دانشگاه، در کانون قرآن و عترت دانشگاه حضور و فعالیت داشتم همچنین به دلیل سابقه فعالیت و کسب عناوین برتر استانی در زمینه مجری‌گری، در تهیه نشریه صوتی قرآن و عترت دانشگاه بوشهر فعالیت مستمری داشتم.

فعالیت قرآنی در مدارس معمولا معطوف بر مسابقات است که در دوره‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی در مسابقات مدارس حضور فعال داشتم و چندین مقام استانی کسب کردم و چهار بار به مرحله کشوری راه یافتم. همچنین در جلسات قرآنی که در مدارس برای حفظ و ترجمه قرآن برگزار می‌شد، شرکت داشتم.

یادگیری قرآن در کلاسی به نام خانه / انس با قرآن با تلاوت روزی یک صفحه

ایکنا - با توجه به تجربه فعالیت در مدرسه و دانشگاه‌، به‌نظر شما کدامیک از این دو نهاد مهم تربیتی فضای بهتری برای انس و الفت شما با قرآن فراهم کرده‌اند؟

البته فضا و اهداف و رویکردهایی که برای این دو نهاد تعریف شده متفاوت است و نمی‌توان مقایسه‌ای میان آنان انجام داد اما باید گفت که در مدارس، درس قرآن به عنوان درس مستقل در دوره ابتدایی تدریس می‌شود اما در متوسطه اول و دوم این درس در قالب درس دین و زندگی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که برای قرآنی بار آوردن افراد کافی نیست.

شاید اگر زمینه و فضای مطلوب قرآنی در خانه برای بنده فراهم نبود، نیل به فعالیت‌های قرآنی و انس با قرآن شکل نمی‌گرفت، اتفاقی که برای بسیاری از دانش‌آموزان می‌افتد. در مدارس اهمیتی که به دروسی مانند ریاضی و علوم و ... معطوف است به درس قرآن وجود ندارد.

در دانشگاه قدرت عمل و فضای کار بیشتری فراهم است و می‌توان با ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی و تلاش و خلاقیت کارهای بزرگی را رقم زد. حضور در کانون‌ها و تشکل‌های قرآن و عترت، برگزاری محافل و مجالس قرآنی و ... نیز فراهم است و می‌توان با کار دلسوزانه و جدی گام‌های خوبی را در جهت ترویج قرآن در دانشگاه برداشت.

ایکنا - با قرآن بودن چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟

پرداختن به قرآن هم در زمینه پیشرفت تحصیلی بنده تاثیر بسزایی داشته است و هم از حیث روابط اجتماعی بسیار موثر بوده است. بنده همواره در برنامه‌های صبحگاه و برنامه‌های گوناگون مدرسه به قرائت قرآن می‌پرداختم لذا همه مرا می‌شناختند، همچنین در محافل بانوان در خارج مدرسه مانند محافل جزء خوانی، جلسات قرآن، برنامه‌های گوناگون به تلاوت قرآن می‌پرداختم که اجرا در برابر یک جمعیت پرشمار حس اعتماد به‌نفس بالایی را در من نهادینه ساخت که قطعا در موفقیت بنده موثر بوده است.

ایکنا - وضعیت قرآنی جامعه را چگونه توصیف می‌کنید؟

متاسفانه در بسیاری از موارد، حقی که از قرآن بر گردن ماست به‌خوبی ادا نمی‌شود و تلاوت قرآن به محافلی مانند جزء خوانی قرآن یا جلسات اندک قرآنی محدود شده است.

برای بهبود اوضاع و نزدیک ساختن قرآن کریم به جایگاه واقعی خودش همه نهادها و افراد مرتبط با قرآن که وظیفه‌ای بر دوش دارند باید وارد کار شوند و کاری برای قرآن انجام شود. رسانه‌ها، نهادهای فرهنگی مانند اوقاف، ارشاد یا تبلیغات اسلامی، قرآنیان و کارشناسان باید قدم‌های موثری در راستای ترویج تلاوت و مفاهیم قرآن در جامعه بردارند. سبک زندگی اسلامی و قرآنی در میان جوانان و نوجوانان ترویج شود و هر چه در این زمینه قوی باشیم قطعا جذب افراد جامعه به قرآن نیز افزایش خواهد یافت.

بخشی از تحقق این مهم بر عهده خانواده‌ها است، خانواده به‌عنوان یک دولت کوچک باید در کنار کارهای فرهنگی دیگر نهادها بتوانند فرزندان قرآنی را تربیت کنند و به اجتماع بفرستند، ضمن اینکه در این راستا از ظرفیت فضای مجازی نباید غافل شد‌.

ایکنا - توصیه شما به جوانان به‌ویژه دختران نوجوان و جوان برای پرداختن به قرآن کریم چیست؟

به معنای واقعی کلمه تحقق هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم را در زندگی‌ام شاهد بوده‌ام لذا توصیه می‌کنم جوانان و نوجوانان با قرآن انس بگیرند و مفاهیم آن‌را بیاموزند. انس با قرآن کریم سبب شناخت و اعتماد به خدا می‌شود که اعتماد به نفس را در پی دارد و کمک می‌کند تا در بحران‌ها و مشکلات گوناگون بر قدرت خدا و توانایی خودش تکیه کند و از پس مشکلات بر بیابد.

ایکنا - انس با قرآن کریم را چگونه معنا می‌کنید؟

انس با قرآن یعنی اینکه برای هر حادثه ناخوشایند و هر لحظه سخت زندگی یک فراز قرآنی در ذهن داشته باشیم تا با فکر کردن و توسل به آن آیه یا آموزه قرآنی بهتر بتوانیم لحظات دشوار زندگی را پشت سر بگذاریم.

مثلا زمانی که دچار اضطراب و نگرانی می‌شویم بدانیم که با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد. یا زمانی که کار مهمی پیش رو داریم یقین داشته باشیم کسی که به خدا توکل می‌کند برای او کافی است تا بتواند کارش دا به بهترین نحو انجام دهد.

انس با قرآن کریم مسیر صحیح زندگی را به ما نشان می‌دهد و با این انس، پناهگاه امنی را برای خودمان تدارک دیده‌ایم.

ایکنا- اگر یک مسئول قرآنی بودید و در زمینه قرآنی اختیارات کامل به خشم و سپرده شده بود، برای قرآن چه می‌کردید؟

اگر یک متولی قرآنی بودم، تمرکز کارم را به قرآنی بار آوردن کودکان و نوجوانان معطوف می‌کردم، به‌ویژه کودکان که با ورود به مدرسه اولین حضور در اجتماع را تجربه می‌کنند.

تلاش می‌کردم محتواهای قرآنی مناسب سن کودکان اعم از انیمیشن قرآنی، کتاب‌های تصویری، بازی و ... تهیه و در خانواده‌ها، رسانه‌ها، مدارس و ... در اختیار کودکان قرار دهم.

اگر علاقه به قرآن در کودکان شکل بگیرد قطعاً در مراحل زندگی و با فضای قرآنی که خانواده و جامعه برای فرد فراهم می‌کند، این علاقه گسترده‌تر می‌شود و فرد با قرار گرفتن در وادی قرآنی مسیر صحیح را پیدا می‌کند.

ایکنا - با کدام آیه قرآن بیشتر مانوس هستید؟

آیت‌الکرسی را بسیار زمزمه می‌کنم و در جلسات امتحانی و حتی کنکور این آیه نورانی را در ابتدای جلسات برای دانش‌آموزان تلاوت می‌کردم. در شرایط و موقعیت‌های گوناگون نیز این آیه را همواره تلاوت و معانی آن‌را برای خودم مرور می‌کنم.

ایکنا - سخن پایانی شما ...

چه خوب است که خواندن یک صفحه از قرآن کریم را در هر روز با ترجمه در خود نهادینه کنیم. خواندن ترجمه سبب می‌شود که با معانی آیات آشنا و مأنوس شویم و اگر این روند به صورت طولانی‌مدت ادامه یابد، قطعاً منشأ تأثیرات خوب و انس واقعی با قرآن کریم خواهد شد. انس با قرآن کریم را با خواندن روزی یک صفحه از قرآن کریم به‌همراه ترجمه آغاز کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی