در فصل گرم چطور ورزش کنیم؟


در فصل گرم چطور ورزش کنیم؟

یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی پوشش مناسب، حفظ آب بدن با نوشیدن کافی مایعات و انتخاب زمان و مکان مناسب را از اصول مهم انجام تمرینات ورزشی در فصل تابستان عنوان کرد.

روح الله فریادی در گفت و گو با ایسنا، ورزش کردن در فصل گرم را مستلزم رعایت اصولی خاص دانست و اظهار کرد: رعایت این اصول کمک می‌کند تا ورزشکاران بدون هیچگونه مشکلی بتوانند تمرینات خود را بصورت مستمر و روزانه ادامه دهند.

وی انتخاب زمان مناسب را یکی از این اصول مهم برشمرد و افزود: بهترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی در فصل تابستان ساعت 7 تا 9 صبح و عصرها ازساعت 18 تا 21 و بدترین زمان نیز ساعت 10 صبح تا 15 ظهر است.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی درباره لباس مناسب ورزشکاران برای انجام تمرینات در این فصل هم گفت: اگر یک ورزشکار هنگام انجام تمرینات ورزشی در گرما لباس مناسبی به تن نداشته باشد، تمام سیستم ایمنی بدن خود را مختل خواهد کرد، چرا که سیستم تعریق و تبخیر بدن به هم می‌ریزد.

وی تصریح کرد: حتی الامکان تاجایی که مقدور است باید لباس‌هایی از جنس الیاف طبیعی پوشیده شود تا هنگامی که دمای بدن بالا می‌رود، فرآیند تبخیر و تعریق به خوبی انجام گیرد.

مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرای مردان بدترین نوع پوشش برای انجام تمرینات در فصل گرم را پوشیدن لباس‌هایی از جنس پلاستیک دانست و اعلام کرد: معمولا کودکان زیر 10 سال و افراد بالای 60 سال بیشترین افرادی هستند که با پوشیدن لباس نامناسب در این فصل دچار مشکل می‌شوند، چرا که سیستم ایمنی بدن آنها نسبت به دیگر افراد ضعیف‌تر عمل می‌کند.

وی در خصوص انتخاب بهترین مکان برای انجام تمرینات ورزشی در فصل گرما هم گفت: اگر قرار است تمرینات ورزشی در فضای باز انجام شود، بهتر است در پارک ها و یا فضاهای دارای درختان بلند باشد تا در سایه شاخه‌های درختان تمرینات انجام شود و جلوی گرمازدگی ورزشکار را بگیرد. همچنین انجام تمرین در فضای بسته هم باید در سالنی باشد که داری تهویه مناسبی است.

فریادی به برخی اشتباهات ورزشکاران در این فصل هم اشاره ای کرد و گفت: برخی ورزشکاران عادت دارند گاها پیش از شروع تمرینات ورزشی در فصل گرم، از اسپری های ضد تعریق استفاده کنند که کاری اشتباه است و به بدن آسیب می‌رساند. این ورزشکاران به جای استفاده از چنین اسپری‌هایی، 20 دقیقه پس از انجام تمرین دوش بگیرند، دوشی که با آب گرم شروع شده و با آب سرد به پایان برسد.

مربی بدنسازی تیم ملی هندبال نوجوانان در ادامه درخصوص نوشیدن مایعات حین انجام تمرینات ورزشی در فصل تابستان هم گفت: باتوجه به بالا بودن تعریق و تبخیر بدن در این فصل، به ورزشکاران توصیه می‌کنیم مدام از مایعات استفاده کنند، بگونه ای که فرد تا 15 دقیقه قبل از انجام تمرینات هر یک ساعت یک لیوان آب مصرف کند و با شروع تمرین هم هر 15 دقیقه یک بار 200 تا 250 سی سی مایعات بنوشد.

وی با تاکید براینکه ورزشکاران باید از نوشیدن آب سرد در این مدت پرهیز کنند، افزود: دمای آب مصرفی باید ولرم و بین هفت تا 10 درجه سانتیگرد باشد تا جذب آن به بدن سریعتر انجام گیرد.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی یادآورشد: بعد از انجام تمرینات هم به ازاء هر نیم کیلوکاهش وزن باید حدود 400 تا 600 سی سی آب مصرف شود تا آب از دست رفته بدن به سرعت جایگزین شود.

وی همچنین به ورزشکاران توصیه کرد برای بازسازی آب از دست رفته بدن خود در این فصل هر روز داخل یک لیوان آب جوشیده سرد شده یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق چایخوری نمک شسته شده حل کنند و آن را به عنوان یک سُرم قندی بنوشند.

فریادی یادآورشد: هرچند مزه این سرم چندان خوب نیست، اما یک نوشیدنی فوق العاده است که سریع جذب بدن شده و املاح بدن را به سرعت بازسازی می‌کند.

به گفته این مربی بدنسازی 75 درصد از انرژی که بدن حین تمرین از دست می‌دهد، تا دو ساعت بعد از تمرین جایگزین می‌شود، برای همین ورزشکاران نباید این زمان را از دست بدهند و تغذیه مناسبی داشته باشند.

وی غذاهای حاوی پروتئین و کربوهیدرات مانند تخم مرغ، سبزی ها، موز، شیرکاکائو، هندوانه، مغز بادام و ... را بهترین تغذیه پس از انجام ورزش دانست.

مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرا همچنین تاکید کرد: اگر ورزشکاران جلوی نور آفتاب تمرینات ورزشی خود را انجام می‌دهند، حتما هر دو ساعت یکبار از کرم های ضد آفتاب یا زینک اکساید استفاده کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند