وقتی عطش نجات هم نوع، شعله‌های گرما و کرونا را خاموش می‌کند+فیلم


وقتی عطش نجات هم نوع، شعله‌های گرما و کرونا را خاموش می‌کند+فیلم

وقتی مانند همه روزها صدای زنگ مدد خواهی تلفن آتش‌نشانی برمی‌خیزند، آن‌ها با تمام وجود به کمک حادثه‌دیدگان می‌شتابند و حتی گرمای بالای 40 درجه بندرعباس و کرونا اگر به پای از دست دادن جانشان هم ختم شود بازهم مانع از انجام عملیات نخواهند شد.

شاید آتش‌نشان و آتش‌نشانی در کشور و هرمزگان این سال‌ها با نام شهید برکت جوذری عجین شده که نه در هرمزگان بلکه در تمامی کشور جاودانه شد. همان آتش‌نشانی که برای نجات جان مسافران هتل هرمز دل به آتش زد، اما جان خود را باخت تا اکنون «قهرمان» مردم بندرعباس باشد.

پنج سال می‌گذرد اما هنوز مردمان استان هرمزگان همچنان او را قهرمان خود می‌دانند، مسئول وظیفه‌شناسی که هیچ‌گاه نتوانست شاهد از دست رفتن همنوع خود باشد، حتی اگر به قیمت از دست دادن جانش باشد. حال در حادثه‌ای دیگر یاد رشادت‌های شهد جوذری زنده شد.

وقتی عطش نجات هم نوع، شعله‌های گرما و کرونا را خاموش می‌کند+فیلم

تیتر خبر "آتش‌نشانان بندرعباس جان ۱۰ نفر محبوس شده در یک ساختمان را نجات دادند" بود اما در پشت ماجرا فداکاری و ازخودگذشتگی‌هایی بود که شاید نتوان در قالب یک خبر و متن عمق آن ماجرا و رشادت آتش‌نشانان بندرعباسی را نمایان کند.

در حریق منزلی واقع در ساختمان شش طبقه، آتش‌نشانان بندرعباس ، جان ۱۰ نفر را نجات دادند. مرکز ۱۲۵ آتش‌نشانی در ساعت ۱۴:۱۰ روز دوشنبه (۲۳ تیرماه) پس از تماس شهروندان و مشاهده آتش از منزل از وقوع این حادثه مطلع شده و بلافاصله با همکاری تیم‌های عملیاتی آتش‌نشانان از ایستگاه‌های ۳،۹، ۱و ۴ در مدت کمتر از ۳ دقیقه به محل حریق رسیدند و عملیات اطفای حریق هم‌زمان با امداد و نجات شهروندان از ساختمان آغاز شد.

حریق در منزلی مسکونی واقع در طبقه اول یک ساختمان شش طبقه در محله "بهشت بندر" بندرعباس اتفاق افتاد؛ این حریق در حالی رخ داده بود که طبقه اول که شامل یک واحد مسکونی بوده در اثر اتصالی برق کولر اسپلیت بود. ساکنان در منزل حضور داشتند، که منزل دچار حریق می‌شود و دود ناشی از این حریق به طبقات بالاتر نفوذ پیداکرده و ساکنان طبقات فوقانی را محبوس کرد.

حال برای دانستن جزییات این حادثه و ثبت رشادت آتش‌نشانان بندرعباسی با سه تن از حاضرین در این مأموریت هم‌کلام شدیم.

وقتی عطش نجات هم نوع، شعله‌های گرما و کرونا را خاموش می‌کند+فیلم

مرصاد جوذری، یکی از آتش‌نشانان حاضر در این مأموریت در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: از سال ۹۴ وارد آتش‌نشانی شدم و تاکنون با عشق و علاقه در این مسیر خدمت می‌کنم.

وی با بیان اینکه از کودکی عاشق شغل آتش‌نشان بودم و هنوز هم هستم، تصریح کرد: همواره کمک کردن به مردم و نجات جان هم نوع برایم لذت خاصی داشته و هیچ شغلی را با آتش‌نشان تعویض نمی‌کنم.

مرصاد که فرزند شهید برکت جوذری، آتش‌نشان فداکار بندرعباسی است که در یکی از عملیات‌ها جان خود را در راه نجات هم نوعش از دست داد، اظهار کرد: همواره تلاش می‌کنم راه و مسیری که پدرم برای آن کوشید و جان خود را نثار کرد، قدم بردارم و شهید برکت جوذری شعله‌ای را روشن کرد که به دست سایر آتش‌نشان‌ها پروبال گرفته و نمی‌گذاریم آن شعله خاموش شود.

وی در خصوص عملیاتی که منجر به نجات ۱۰ شهروند بندرعباسی شد، خاطرنشان کرد: این عملیات به دلیل شدن آتش‌سوزی و بالا رفتن دود به طبقات فوقانی شرایط سخت و دشواری داشت که با تلاش تمامی همکارانم توانستیم شهروندان گرفتار را نجات دهیم.

جوذری با اشاره به اینکه در مواقعی حتی امکان صدمات جبران‌پذیری برای آتش‌نشانان در این عملیات وجود داشت اما ذره‌ای برای نجات شهروندان دست از پا نکشیدیم، اظهار کرد: امیدوارم مسئولان کشور و استان بیش‌ازپیش تلاش آتش‌نشانان را مشاهده کنند.

وقتی عطش نجات هم نوع، شعله‌های گرما و کرونا را خاموش می‌کند+فیلم

نوری باژیان، یکی دیگر از آتش‌نشانان حاضر در این مأموریت که سابقه ۱۵ سال در این عرصه را دارد، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: زمانی که این حادثه رخ داد در کمترین زمان ممکن از ایستگاه شماره ۳ بندرعباس راهی محل موردنظر شدیم.

وی با اشاره به اینکه آتش به حدی بود که رفتن به داخل ساختمان به‌ویژه رفتن به طبقات بالا غیرممکن بود، تصریح کرد: همکارانم با توجه به شغل و هدفی که دارند تمامی این سختی‌ها را به جان خریدند و وارد ساختمان شدند و علی‌رغم تمامی مشکلات توانستیم با امکانات موجود ۱۰ شهروند گرفتار را نجات دهیم.

این آتش‌نشان بندرعباسی با بیان اینکه نه حرارت، نه کرونا و نه مصدومیت نمی‌تواند مانع از انجام مأموریتمان شود، اضافه کرد: در مواقعی که جان مردم در اولویت باشد دیگر هیچ موضوع دیگری نمی‌تواند جلودار خدمات آتش‌نشانان شود و به‌نوعی سختی کار و گرمای هوا دیگر اهمیتی ندارد.

وقتی عطش نجات هم نوع، شعله‌های گرما و کرونا را خاموش می‌کند+فیلم

قهرمان پریده، فرمانده شیفت ایستگاه شماره ۳ آتش‌نشانی بندرعباس با سابقه ۸ سال خدمت در این عرصه، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: با عشق و علاقه و به دلیل هیجانی که در این شغل و نجات مردم در اولویت قرار دارد پا به عرصه آتش‌نشانی گذاشتم.

وی با بیان اینکه در حادثه مذکور از چند قسمت دچار آسیب شدم، اضافه کرد: اما این مصدومیت‌ها و جراحت‌ها برای بنده و سایر همکارانم عادی شده زیرا تنها نجات مردم در اولویت است.

پریده با اشاره به اینکه در این مأموریت ۱۲ آتش‌نشان حضور داشتند و علی‌رغم تمامی مشکلت ۱۰ هم نوع خود را نجات دادیم، تصریح کرد: آتش‌نشانان بندرعباسی اتفاقی نیز وارد این حرفه نشده‌اند بلکه طی آزمون‌های سخت و فراوان گلچین شده‌اند و روزانه متوسط ۸ مأموریت را در این ایستگاه انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات