کشتار سنتی دام خط قرمز دامپزشکی گیلان


کشتار سنتی دام خط قرمز دامپزشکی گیلان

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: بیماری تب کریمه کنگو در کمین مصرف کنندگان گوشت دامی است که به صورت سنتی کشتار می شود.

سهراب عاقبتی امروز در نشست خبری به مناسبت عید قربان در جمع خبرنگاران گفت: برای نظارت بر کشتار دام در عید قربان امسال ۲۲ اکیپ ثابت و ۲۵ اکیپ سیار خدمات رسانی های لازم را انجام خواهند داد که در مجموع ۸۹ نفر هستند.

وی افزود: در این اکیپ ها ۳۰نفر دامپزشک،۶۳نفر بازرس دامپزشکی و ۱۶نفر ناظر شرعی مشغول فعالیت هستند.

عاقبتی با تاکید بر اینکه ضروری است تا همه نذورات دامی در این روز حتما در کشتارگاهای صنعتی، ذبح و پوست کنی شوند و حتی ۲۴ساعت در سردخانه های این مراکز نگهداری شوند، خاطرنشان کرد: در این مراکز سلامت دام و نوع کشتار آن به صورت کاملا بهداشتی انجام می شود و در چنین شرایط بیماری کرونا ویروس لازم است از کشتارهای سنتی پرهیز و از هرگونه تجمعات مردم در مراکز خیریه برای کشتار دام پرهیز شود.

عاقبتی با اشاره به مشاهده اخیر بیماری تب کریمه کنگو در استان ادامه داد: تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که در انسان باعث بیماری و مرگ و میر می شود اما در دام علائم مشخصی ندارد و به همین دلیل تشخیص این بیماری مشکل است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری شغلی است و همه افراد در تیررس این بیماری نیستند اظهار کرد: در صورتی که افراد گوشت مصرفی موردنیازشان را از مراکز معتبر خریداری کنند هیچ مشکلی وجود ندارد، اما مصرف گوشت دامی که به صورت سنتی ذبح شده است، بسیار خطرناک است.

عاقبتی تصریح کرد: با توجه به احتمال وجود بیماری ها و بیماری های مشترک بین انسان و دام معاینه و بررسی لاشه دام جهت تشخیص بیماری بسیار ضروری است.

وی افزود: اگر مردم به این بیماری ها اهمیت ندهند، خطر اشاعه بیماری های مشترک بین انسان و دام وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان تاکید کرد: جهت اطمینان خاطر از سلامت دام ها باید کشتار در مراکز مجاز شهرستان ها صورت گیرد و یا حتما از خدمات سیار دامپزشکی استفاده شوند.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود از خرید دام هایی که دارای ترشحات آبکی و یا تاول روی پوست دنبه و یا سایر موارد مشکوک به بیماری بوده خودداری شود زیرا گوشت این چنینی دام هایی غیرقابل مصرف است.

عاقبتی ادامه داد: کشتار قرمز خط قرمز دامپزشکی پزشکی است و در صورت مشاهده با متخلفین به جد برخورد می شود.

وی گفت: بیماری تب کریمه کنگو علائم خاصی ندارد و برای همه خطرناک نیست و شهروندان بدانند که اگر خارج از کشتارگاه صنعتی گوشت دام کشتار کنند، بیماری تب کریمه کنگو حتماً در کمین آنهاست.

عاقبتی با اشاره به اینکه به در مراکز خیریه رشت نظیر پرورشگاه مژدهی و آسایشگاه سالمندان نیز توصیه شده است استحصال گوشت به هیچ وجه در این اماکن صورت نگیرد،خاطرنشان کرد: افرادی هستند که بر اساس باورها تاکید دارند تا دام قربانی حتما در محل کشتار شود، در این خصوص باید توجه شود که فقط کشتار دام در مراکز کشتار دام بهداشتی انجام شود.

وی گفت: به دلیل شیوع کرونا ویروس تمام تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا کمترین تجمعات مردمی در این مراکز خیریه را داشته باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند