وضعیت خوب سدها و حال ناخوش منابع آب زیر زمینی البرز


وضعیت خوب سدها و حال ناخوش منابع آب زیر زمینی البرز

کرج - ایرنا - مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به بارش های خوب 2 سال متولی آبی در کشور و استان گفت: اکنون وضعیت 2 سد امیرکبیر کرج و طالقان خوب بوده اما به علت مصرف بالا فاصله دسترسی به سفره های آب زیر زمینی البرز بیشتر شده است.

داود نجفیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طبق آخرین بررسی ها، حدود ۹۸ درصد ظرفیت سد کرج و ۹۵ درصد ظرفیت سد طالقان پر از آب است اما نباید مردم استان های البرز و تهران از صرفه جویی آب غفلت کنند.

وی ادامه داد: طبق پیش بینی سازمان هواشناسی پائیز کم بارشی در کشور و استان البرز پیش روی داریم و از این بابت باید نگران کم آبی در فصل زرد سال باشیم.

«ظرفیت سد امیر کبیر کرج حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب و سد طالقان ۴۲۰ میلیون متر مکعب است.»

طبق آخرین گزارش اداره کل هواشناسی استان البرز از ابتدای مهرماه سال ۹۸ تا چهارم تیرماه امسال ۵۰۵.۹ میلی متر بارندگی در استان البرز ثبت شده که نسبت به سال آبی گذشته ۲.۶ درصد بیشتر بوده و نسبت به بلندمدت ۳۳.۲ درصد افزایش نشان می دهد.

میزان بارندگی سال آبی گذشته (۹۸- ۹۷) در استان البرز ۴۹۳.۱ میلی متر و میزان بارندگی بلندمدت سالانه استان ۳۷۹.۸ میلی متر ثبت شده است.

البرز تا پیش از سال آبی ۹۸-۹۷ حدود سه دهه کم بارشی و خشکسالی تجربه کرد و این امر سبب کاهش ذخیره آب سفره های زیر زمینی استان شده است.

اگر چه استان البرز ۲ سال آبی پر بارش پشت سرگذاشته اما به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در کنار پیامد خشکسالی ها ، تکیه ۸۰ درصدی به منابع آب زیر زمینی به همراه چاه های غیر مجاز آسیب فراوانی به این منابع آبی وارد کرده است.

زوال منابع آب زیرزمینی البرز درپی مهاجرپذیری و خشکسالی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز به وضعیت سفره های آب زیر زمینی استان اشاره کرد و گفت : با به مهاجرپذیری و حدود سه دهه کم بارشی و خشکسالی در استان ، اکنون وضعیت سفره های آب زیر زمینی البرز خوب نیست و در واقع زوال این منابع فرا رسیده است ، این درحالی است که ۸۰ درصد آب شرب مردم استان از طریق چاه ها تامین می شود.

نجفی با بیان اینکه ۲ سد کرج و طالقان از مخازن آب ملی محسوب می شود ، افزود: سهم البرز از این منابع آبی سالانه کمتر از ۱۰ درصد یعنی معادل ۵۵ میلیون متر مکعب می باشد.

کرونا بر میزان مصرف آب در البرز افزود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به شرایط کرونایی کشور و استان گفت : درکنار رشد جمعیت ، شیوع کرونا میزان مصرف آب را درالبرز افزایش داده است .

وی بیان داشت: برای هر ۲۰ ثانیه شستشوی دست ها حدود هشت لیتر آب مصرف می شود و دراین شرایط کرونایی میزان سرانه مصرف روزانه ساکنان البرز حدود ۴۰ تا ۵۰ لیتر افزایش یافته است.

نجفی اظهار داشت : سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب در استان البرز مصرف می شود.

وسعت منابع آبی البرز برابر با یک/ پنجم مساحت استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به وسعت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع استان گفت: آبخوان ها یا منابع آب زیر زمینی استان حدود یک / پنجم وسعت البرز را به خود اختصاص داده که با توجه به کثرت جمعیت و بالابودن مصارف آب کشاورزی ، صنعتی و شرب ، ظرفیت آبخوان ها در مقایسه با نیاز منطقه اندک است.

وی افزود: اکنون بیش از ۷۰ درصد ظرفیت سفره های آب زیر زمینی استان مورد استفاده قرار می گیرد که خطر بزرگی برای آینده منطقه محسوب می شود ضمن آنکه سالانه بین ۹۰ سانتی متر تا یک متر ارتفاع سفره های زیر زمینی استان پایین تر می رود.

طبق بررسی های کارشناسی تا قبل از دهه ۷۰ میزان دسترسی به سفره های آب زیر زمینی البرز حدود ۴۰ تا ۵۰ متر برآورد شده بود اما اکنون به بیش از ۳۰۰ متر رسیده است.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر دارای ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی بوده که حدود ۹۹ درصد اراضی استان آبی است ضمن آنکه در این استان سه هزارو ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارندکه بخشی از صنایع البرز آب بر است.

۱۱ هزار حلقه چاه آب غیر مجاز بلای آبخوان های البرز

وضعیت خوب سدها و حال ناخوش منابع آب زیر زمینی البرز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به اینکه میزان دسترسی به سفره های زیر زمینی آب استان از ۴۰ تا ۵۰ متر دهه های گذشته به بیش از ۳۰۰ متر رسیده است ، افزود: امروز حفر چاه های غیرمجاز بلای آبخوان ها شده است.

نجفیان گفت : سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت البرز افزوده می شود و این امر تاثیر زیادی بر افزایش سرانه مصرف آب در استان دارد و البرز با توجه به رشد ۲.۳ درصد جمعیت و تراکمی که دارد در حوزه آب نیازمند برنامه ریزی جدی است.

طبق گزارش های رسمی وجود حدود ۱۱ هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در استان البرز از تهدیدات منابع آب زیر زمینی این استان بوده که شرکت آب منطقه ای البرز طرح انسداد این چاه ها را اجرایی کرده است.

آب برای آیندگان نداریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : این استان با محدودیت منابع آبی مواجه بوده و دیگر آبی برای نیازهای آیندگان ندارد (زوال سفره های زیر زمینی) و باید از محل صرفه جویی و کاهش سرانه مصرف، میزان ذخیره آبی کنونی را برای آینده حفظ کنیم.

نجفیان با اشاره به اینکه مدیریت منابع آبی استان البرز تنها به کمک مردم و فرهنگسازی میسر خواهد شد، گفت: ۸۰ درصد مصرف استان از منابع آبی زیرزمینی است در حالی که طبق برنامه ششم توسعه باید این رقم به حدود ۶۳درصد برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز بیان داشت : از ۲ سال پیش طرح سازگاری با کم آبی را دنبال کرده ایم و در حوزه کشاورزی نیز اصلاح الگوی مصرف و افزایش راندمان آبیاری مدنظر قرار دارد.

اگر شرکت آب منطقه ای البرز در کنار فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب و انسداد بخش عمده چاه های غیر مجاز ، طرح های تغذیه سفره های آب زیر زمینی را با موفقیت اجرا کند می توان تاحدودی از فاصله دسترسی منابع آب زیرزمینی استان کاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس