طرح ازدواج آسان، مسجد سیدعزیزالله را زنده و تراز کرد/ برای ازدواج کارکنان شهرداری و آموزش و پرورش برنامه داریم


طرح ازدواج آسان، مسجد سیدعزیزالله را زنده و تراز کرد/ برای ازدواج کارکنان شهرداری و آموزش و پرورش برنامه داریم

حجت‌الاسلام رضائیان با بیان‌اینکه اجرای طرح ازدواج آسان، مسجد سیدعزیزالله را پویا و جزء مساجد تراز کرده است، گفت: ورود مساجد به مسئله ازدواج هم باعث پیوند نسل جوان با مسجد می‌شود هم در تراز بودن مسجد موثر است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد در کنار کارکردهای عبادی و اقامه نماز و ترویج احکام، کارکردها و خدمات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز دارند، ازجمله کارکردهای اجتماعی مساجد ترویج ازدواج آسان و زمینه سازی برای پیوند جوانان در آستانه ازدواج است. کاری که حجت الاسلام «علیرضا رضائیان»، امام جماعت مسجد سیدعزیزالله (واقع در خیابان جیحون) بیش از یک دهه است که به آن اهتمام دارد. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن هفته ازدواج درباره ضرورت و کیفیت پرداخت مساجد به مسئله ازدواج گفتگویی با وی داشته ایم که در ادامه می آید:

طرح ازدواج آسان، مسجد سیدعزیزالله را زنده و تراز کرد/ برای ازدواج کارکنان شهرداری و آموزش و پرورش برنامه داریم

چه عواملی در جامعه مانع از ازدواج آسان جوانان و تشکیل خانواده و رسیدن به دستاوردهای بی مثال آن می شود که ما از رفع آنها غافل شده ایم و حتی تشدیدشان می کنیم؟

متاسفانه، برداشت های ناصحیحی نسبت به ازدواج در جامعه وجود دارد که تبدیل به موانع قطعی ازدواج شده و در دو بخش معنوی و مادی قابل طرح است.

نخست بسیاری از خرافات و افکار پوچ و رفتارهای اصطلاحاً سنتی که از روش های غلط ازدواج است در حالی که بنابر سیره نبوی(ص) و اهل بیت(ع)، ازدواج، سنتی موکد و در عین حال آسان است.

در روایت است که انتخاب همسر همچون انتخاب گردنبندی زیبا است که باید در انتخاب آن دقت کرد اما این به معنای سختگیری در ظواهر ازدواج نیست و باید این موانع را هر چه قدر ممکن است از سر راه نسل جوان برداشت، متاسفانه جامعه ما به شدت در این باره به بیراهه رفته است.

برای مثال در آموزه های دینی، مسئله مهریه کم و ازدواج آسان مورد تاکید است اما بسیاری از اینها مغفول مانده که اگر عملیاتی شود زمینه مستعد برای تشکیل خانواده فراهم می شود.

از ملاک های ازدواج آسان، ازدواج در سنین پایین است، اگر بهار جوانی بگذرد پسران و دختران ما خموده می شوند بسیاری از معضلات بواسطه این است که ازدواج در سن پایین رخ نمی دهد. آموخته های ما درباره ازدواج آسان باید به نسل جوان القاء شود و همراه با کفویت در امور مختلف به ازدواج سالم می انجامد.

ورود مساجد به عرصه ازدواج و زمینه سازی برای تشکیل خانواده توسط زوج های جوان چه آثار و برکاتی دارد و چقدر به تحقق مسجد تراز کمک می کند؟

از تجربه شخصی خودم در مسجد سیدعزیزالله می گویم، این مسجد متروکه بود و صرفاً تعداد معدودی افراد سن بالا برای اقامه نماز به آن رفت و آمد داشتند، اما اجرای طرح ازدواج آسان این مسجد را زنده کرد و در میان مساجد منطقه مشهور و تراز شد و حتی در شبکه های رسانه ای خارجی مثل «من و تو» از آن گزارش کار شد. اکنون پوشه ای قطور از متقاضیان ازدواج نه فقط از تهران، بلکه شهرستانی و حتی خارج از کشور داریم.

این یعنی ورود مساجد به مسئله ازدواج هم باعث پیوند نسل جوان با مسجد می شود هم در تراز بودن مسجد موثر است، لذا به نظر می رسد در امور مساجد باید این طرح به صورت یک اصل مطرح شود که یکی از وظایف مسلم امام جماعت این است که طرح ازدواج آسان را در مساجد به راه بیندازد.

اگر این روش توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد پیگیری شود و ائمه جماعات روزانه پنج شش ساعت وقت بگذارند و به نسل جوانان خدمت کنند، موثرترین راه ها برای برداشتن موانع ازدواج نسل جوان طی می شود.

کیفیت طرح ازدواج آسان در مسجد سیدعزیزالله چگونه است و چطور فرصت ازدواج را برای نسل جوان فراهم می کنید؟

حرکتی را که در طول 10 سال در مسجد سیدعزیزالله شروع شده و ادامه دارد، به صورت خودجوش انجام داده ام، و تا کنون موفق به واسطه گری و زمینه سازی بالغ بر 200 مورد ازدواج در این مسجد شده ایم.

زمینه سازی برای ازدواج جوانان را در در شش مرحله ثبت نام، دو جلسه آموزش ازدواج آسان (الزاماتی دارد)، همسان گزینی (دو جلسه معارفه و آشنایی)، آشنایی خانوادگی، برگزاری هشت جلسه گفتگویی در طی دو ماهه برای آشنایی کامل، جلسه بله برون (اگر نظر طرفین مثبت بود و از منابع تحقیق استفاده کردند) در مسجد و با حضور خودم انجام می دهیم.

در جلسه بله برون که در مسجد برگزار می شود تاریخ عقد و ازدواج، مسئله مسکن و معاش و ... مورد بررسی قرار می گیرد.

بدین ترتیب همه مشکلات و دغدغه های زوجین از ابتدا تا انتها در طول سه ماه پیگیری و برای رفع آنها برنامه ریزی می شود تا با شناخت کافی و ایده هایی که خداپسندانه و بر اساس سنت نبوی است، پیوند مقدس ازدواج صورت بگیرد.

مهریه مطابق با مهرالسنه 14 سکه طلا، در ازدواج اسان است، بزرگ ترین سرمایه زوجین، عشق و محبت و روحیه قناعت است.

طرح ازدواج آسان، مسجد سیدعزیزالله را زنده و تراز کرد/ برای ازدواج کارکنان شهرداری و آموزش و پرورش برنامه داریم

آیا در ایام شیوع کرونا هم مسئله ازدواج آسان را پیگیری کرده اید؟

به دلیل شیوع کرونا چند ماهی است که این مسئله را متوقف کرده ایم، قبل از آن دو سه منشی وقت ها را از 9 صبح تا 16 هماهنگ می کردند از ساعت 18 به بعد شخصاً معارفه و همسان گزینی ها را انجام می دادم تا حدود ساعت 22 23 شب.

در این 9 تا 10 سال بیش از 200 ازدواج را زمینه سازی کرده ایم که الحمدالله بیشترشان موفق بوده است.

آیا برنامه ای برای گسترش دامنه پوشش دهی اقشار مختلف در طرح ازدواج آسان مسجد سیدعزیزالله را دارید؟

قبلا بعضی اشکال می کردند که شما برای این کار مجوز ندارید و بعضا همراهی های لازم صورت نمی گرفت اما با اقدام و درخواست از وزارت ورزش و جوانان، توانستیم مجوز موسسه مردم نهاد را با عنوان «فردایِ آرام زندگی» را کسب کنیم.

تلاش داریم در شهرداری های مناطق 22 گانه که ازدواج آسان کل پرسنل شهرداری تهران در این مناطق را تحت پوشش قرار داده و در خانه های سلامت سرای محلات مناطق شعبه ازدواج این موسسه را داشته باشیم تا هزاران زوج مجرد روانه خانه بخت شوند.

اگر اداره کل آموزش و پرورش نیز بپذیرد در مناطق آموزش و پرورش با دریافت دو سه اتاق شعبه ازدواج آسان را دایر می کنیم و کل مدارس و فرهنگیان مجرد را تحت پوشش قرار می دهیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج