از مبارزه با فرقه‌های انحرافی و واسطه‌گری ازدواج تا تنوع کمک‌های مومنانه در مسجد باقرالعلوم(ع)


   از مبارزه با فرقه‌های انحرافی و واسطه‌گری ازدواج تا تنوع کمک‌های مومنانه در مسجد باقرالعلوم(ع)

حجت‎الاسلام حائری شیرازی با بیان اینکه تحکیم بنیادهای تفکر شیعی یکی از رویکردهای کاری مسجد باقرالعلوم(ع) است، گفت: در همین راستا سلسله جلسات آشنایی با فرقه بهائیت و شیطان‌پرستی در این مسجد برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از صدر اسلام تاکنون همواره نقش فعالی در جوامع داشته اند، به گونه ای که در زمان پیامبر(ص) این پایگاه عبادی سیاسی در بخش های دینی، اجتماعی، اقتصادی و رسیدگی به مشکلات مردم نقش مهمی ایفا می کردند. امروز هم هستند مساجدی که همان کارکردهای صدر اسلام را دارند و مروج معارف و آموزه های ناب اسلام هستند.

از جمله این مساجد، مسجد باقرالعلوم(ع) واقع در بلوار فرحزادی، میدان کتاب واقع است این مسجد از سال 88 در این منطقه بنا شده است و به کمک امام جماعت فعال این مسجد در عرصه مبارزه با انحرافات دینی و نیز رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی و دستگیری از نیازمندان، فعالیت های گسترده انجام شده، چنان که این مسجد مصداق بارز یک مسجد تراز اسلامی و پویا است.

برای بررسی فعالیت های این مسجد گفت وگویی با حجت الاسلام «محمد حسن حائری شیرازی»، امام جماعت این مسجد انجام دادیم که مشروح آن را ادامه می خوانید:

با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مساجد برای مهار این ویروس وارد میدان عمل شدند، فعالیت های مسجد باقر العلوم(ع) برای پیشگیری و مهار این ویروس چه بوده است؟

بعد از شیوع ویروس کرونا اگرچه اقامه نماز جماعت در مسجد تعطیل شد، اما تلاش ما در مسجد باقرالعلوم(ع) در این راستا بوده است که با مخاطبان از طریق شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنیم و در کانال مسجد، سلسله جلسات اخلاقی و منبرهای چند دقیقه ای برای مخاطبان مسجد بارگذاری کردیم تا همانند دوران قبل از کرونا، ارتباط امام جماعت با مامومین مسجد حفظ شود.

ضمن اینکه طی فراخوانی در کانال مسجد از مخاطبین خواستیم که کسانی که نیازمند اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده هستند و نیز خیرینی که تمایل به کمک رسانی به این افراد دارند را معرفی کنند. در همین راستا 100 نفر به مسجد معرفی و ما با مشارکت خیرین به این افراد اقلام بهداشتی خریداری و توزیع کردیم.

در لبیک به تاکیدات مقام رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و کمک های مومنانه رویکرد و برنامه مسجد باقرالعلوم(ع) چه بوده است؟

مسجد باقرالعلوم(ع) دارای خیریه ای است که از زمان تاسیس مسجد این خیریه در مسجد شکل گرفته است که تهیه جهیزیه برای جوانان در شرف ازدواج، تهیه سیسمونی، اهدای سبد کالا برای خانه های خدا در طول سال در چند نوبت توسط این خیریه صورت می گیرد. اما از زمان شیوع ویروس کرونا کمک رسانی به نیازمندان تحت پوشش و نیز افرادی جدیدی که به خیریه مسجد معرفی شدند، شتاب بیشتری به خود گرفت به طوری که بعد از بحران کرونا به 55 خانواده بسته معیشتی به ارزش 200 هزار تومان و نیز گوشت قربانی توزیع شد. همچنین اخیرا به همت خیرین تلاش کردیم یک زندانی بدهکار را آزاد و برای سه نفر جوان در شرف ازدواج جهیزیه تهیه کنیم.

علاوه بر آن صندوق قرض الحسنه مسجد به افرادی که نیازمند حمایت هستند، وام قرض الحسنه با شرایط بسیار آسان پرداخت می کند تا بخشی از مشکلات نیازمندان برطرف شود.

کانون ازدواج مسجد باقرالعلوم(ع) در چه زمینه ای است؟

مسجد باقرالعلوم(ع) سالیان سال است که تلاش می کند با تشکیل پرونده برای جوانان در شرف ازدواج و دریافت معیارها و ملاک های آنها، دختران و پسران مجرد در صورتی که با هم کفویت داشته باشد، زمینه ازداوج آنها را فراهم کند.در این زمینه آقایان و دختران مجرد شرایطشان را در دفتر ازدواج قید می کنند و ما پس از بررسی کسانی که از نظر شرایط و معیارها به هم نزدیک باشند برای خواستگاری و طی دیگر مراحل معرفی می کنیم.

کانون فرهنگی هنری معراج اندیشه مسجد باقرالعلوم(ع) فعالیت می کند، در چه محورهای به مخاطبان خود خدمات ارایه می دهد؟

کانون اندیشه جوان نیز حدود هفت سال پیش با مجوز رسمی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران فعالیت خود را در جوار مسجد آغاز کرد. رویکرد و برنامه های کانون برگزاری برنامه های فرهنگی، هنری، اردویی، مذهبی و ورزشی برای نوجوانان و کودکان است. دوره های داستان نویسی، ترویج فرهنگ مطالعه، نمایشنامه نویسی، مسابقات کتابخوانی،فیلم نامه نویسی، دوره های ورزش و سلامت، آموزش، قرائت، روخوانی، حفظ قرآن کریم، ابتهال، دوره های نهج البلاغه شناسی از جمله برنامه هایی است که در کانون برای مخاطبان برگزار می شود.

عصر امامت امام محمد باقر (ع) مصادف بود با دوره ای که جامعه اسلامی در وضع فرهنگی نا به ‏سامانی به سر می ‏برد و عرصه فرهنگی جامعه گرفتار چالش ‏های عمیق عقیدتی و درگیری‏ های مختلف فقهی میان فرق اسلامی شده بود وامام گام مهمی در راستای تبیین آراء شیعه و مبارزه با کج ‏اندیشی‏ ها برداشتند،با توجه به اینکه مسجد شما مزین به نام امام محمدباقر(ع) است، در راستای توسعه و ترویج معارف اسلامی و مبارزه با انحرافاتی که برنامه کاری پنجمین امام شیعیان جهان بوده چه برنامه هایی در مسجد برگزار کرده و یا در دستورکار قرار داده اید؟

همان گونه که اشاره کردید، دوره امامت امام محمد باقر (ع) در دوره‏ ای آغاز شد که جامعه اسلامی در وضع فرهنگی نا به ‏سامانی به سر می ‏برد و عرصه فرهنگی جامعه گرفتار چالش ‏های عمیق عقیدتی و درگیری‏ های مختلف فقهی میان فرق اسلامی شده بود.

برای مقابله با چنین انحرافاتی که جامعه اسلامی دچار آن شده بود، امام محمد باقر (ع) از موقعیت مساعد روزگار سیاسی، برای نشر تعلیمات اصیل اسلامی و معارف حقه بهره جستند. در عصر کنونی و از زمان تاسیس مسجد باقر العلوم(ع) یکی از برنامه هایی که در این مسجد مورد توجه قرار گرفت، ترویج معارف ائمه اطهار(ع) و تحکیم بنیادهای تفکر شیعی که همان اهداف وبرنامه امام محمدباقر(ع)‏ بود، است، در همین راستا با حضور کارشناسان، اساتید محقق و پژوهشگر در حوزه معارف اسلامی تلاش کردیم، سلسله جلسات آشنایی با فرقه بهائیت و شیطان پرستی، سلسله جلسات معاد در قرآن، تفسیر قرآن کریم برگزار کنیم، تا گامی در جهت انتقال آموزه ‏های ناب اسلامی و پاک کردن افکار آلوده برداریم. این دوره ها خوشبختانه با استقبال بی نظیر جوانان روبرو بود، ولی اکنون به دلیل شرایط بحران کرونا این دوره ها برگزار نمی شود.

رویکردها و دیگر برنامه های مسجد باقر العلوم(ع) در چه محورهایی است؟

قبل از بحران کرونا هر شب در مسجد بعد از اقامه نماز جماعت سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم، معاد شناسی، نهج البلاغه شناسی، بررسی اشعار ادبیات معاصر برگزار می شد که این دوره ها خوشبختانه با استقبال مخاطبان برگزار می شد.

یکی دیگر از رویکردهای کاری مسجد باقرالعلوم(ع) آشنا کردن مردم با دوره طب اسلامی، دعوت از کارآفرینان نمونه و بهره گیری از ایده ها و تجارب آنها در حوزه کار و اشتغال بوده است، بعد از بحران کرونا درصددیم که برگزاری این دوره ها دوباره از سر بگیریم.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی