تحول نیافتن نظام آموزشی، هم پایِ تحول نسل‌ها


تحول نیافتن نظام آموزشی، هم پایِ تحول نسل‌ها

دبیر کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان گفت: مشکل اصلی نظام آموزش و پرورش کشور تحول نیافتن، هم پایِ تحول نسل‌ها و تحولِ زمان است و متاسفانه سال‌هاست که از یک نظام سنتی استفاده می‌کنیم.

علی قاسم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات آموزشی در کشور و زیرساخت‌های آموزشی، اظهار کرد: سال هاست که از یک نظام سنتی استفاده می‌کنیم، از فیزیک مدرسه، طراحی کلاس و نوع نیمکت و نشستن دانش‌آموز گرفته تا روش تدریس و شیوه مدرسه داری. نسل و افکار عوض شده و تکنولوژی به شدت رشد کرده است، اما کماکان از شیوه های قدیمی و سنتی در اکثر مدارس استفاده می‌کنیم.

وی افزود: تعدادی از مدارس جدید که اکثرا غیرانتفاعی هم هستند، تحولاتی را در زیرساخت‌ها ایجاد کرده اند، اما نظام تعلیم و تربیت همچنان جوهره سنتی خود را حفظ کرده است. سند تحول تدوین شده، اما پیاده‌سازی نشده است.

نسلِ امروز تحمل کلاس‌های ۹۰ دقیقه‌ای را ندارد

دبیر کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان، گفت: نبود هماهنگیِ تحول در مخاطب یعنی دانش‌آموز و تحول در ساختار تعلیم و تربیت منجر به این شده که مدرسه برای دانش آموزان به یک محیط غیرقابل تحمل تبدیل شود. نسل امروز از نظر هوش به شدت رشد کرده است و دیگر تحمل اینکه ۹۰ دقیقه سر کلاس بنشیند را ندارد. مبحثی را که قبلا معلم باید ۳۰ دقیقه توضیح می‌داد تا دانش‌آموز متوجه شود، دانش‌آموز امروز با ۱۰ دقیقه توضیح می‌فهمد.

قاسم‌زاده تصریح کرد: این مشکل سبب شده که کلاس‌های مدارس برای نسل جدید خسته کننده شود. معلمان به شکل سنتی تدریس می‌کنند و دانش آموزانِ امروز تحمل این همه وقت برای انتقال یک مطلب اولیه را ندارند. همچنین علاقه و استعدادها خیلی متنوع شده و از این چارچوب سنتی که قبلا تبلیغ می‌کردیم رشته ریاضی، تجربی و انسانی را انتخاب کنید، بسیار فراتر رفته است.

معلمان باید هم پایِ تحولات، به روز و کارآمدتر شوند

وی ادامه داد: بسیاری از بچه‌های امروز علاقه‌مند هستند که هر چه سریع‌تر وارد کار و درآمد شوند. طبیعتا معلمان هم باید هم پای تحولات، به روز و کارآمدتر شوند و شیوه‌های تدریس خود را به روز کنند. همچنین مخاطب شناسی خود را قوی و شناخت بهتری از دانش‌آموز پیدا کنند و با تکنولوژی‌های جدید آشنا شوند. از محاسن کرونا این بود که در یک بازه زمانی آموزش و پرورش تا حد زیادی درگیر فضای مجازی شد و هرچند به معلمان فشار آمد، اما مسیر مهارت‌آموزی را که به شکل طبیعی باید یک ساله طی می‌شد،آموزش و پرورش در عرض دو ماه طی کرد.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه نوع نگاه و فهم دانش‌آموز خیلی مهم است، گفت: باید متوجه باشیم که دانش‌آموز امروز با دانش آموز ۱۰ سال قبل خیلی فرق می‌کند و در دنیایی متفاوت به سر می‌برد. به طوری که دسترسی او به داده ها و اطلاعات خیلی بیشتر از معلم است. عمق این فهم شاید کم باشد، اما پهنای دانشِ دانش آموزان بسیار گسترده‌تر از معلمان است.

در سند ِتحول آموزشی، مدت کلاس‌ها ۵۰ دقیقه است

قاسم‌زاده افزود: بنابراین معلم مانند گذشته نمی‌تواند جذابیت لازم را برای دانش‌آموز داشته باشد، چراکه امروز نوجوانان و جوانان غرقِ جذابیت‌های دیگری شده اند که تحت تاثیر روش ها و شیوه های سنتی تدریس قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه معلمان به روز شوند و روش های خود را مدرن کنند.

دبیر کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: زمان کلاس ها باید تغییر کند و از ۹۰ دقیقه به ۵۰ دقیقه کاهش یابد. هم‌اکنون برخی مدارس زمان کلاس های خود را به ۷۰ دقیقه کاهش داده اند. در سندِ تحول آموزشی، مدتِ کلاس ها ۵۰ دقیقه پیش بینی شده است و تعداد کلاس‌ها بیشتر شده است. هم‌اکنون هم که زمانِ کلاس های مدارس ۹۰ دقیقه‌ای است به اذعانِ معلمان ۴۰ دقیقه آخر اتلاف وقت است و فقط معلم باید کلاس را اداره کند تا نظم آن حفظ شود.

صندلی کلاس‌ها باید نعلی شکل چیده شود

وی گفت: نسل امروز نمی‌تواند روی نیمکت‌های قدیمی و خشکِ مدارس به مدت ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بنشیند. باید مدرن شود و صندلی‌های جدید با استاندارد بالا که با اسکلتِ بدن متناسب باشد، در مدرسه‌ها استفاده شود. شکل نیمکت‌های کنونی برای ۱۰۰ سال قبل است و باید از صندلی‌هایی استفاده شود که ارگونومی لازم را داشته باشد. ارگونومی یعنی طراحی پدیده‌های مورد نیاز انسان متناسب با ساختار بدنی انسان و صندلی‌های ماشین، منزل و کلاس درس باید با الگوی رشد شما انطباق داشته باشد.

این کارشناس آموزشی، ادامه داد: زیرساخت‌های مدارس مشکل جدی دارند. حتی در طرح‌های جدید آموزشی آمده که دانش آموزان به شکل فعلی در کلاس‌ها ننشینند و باید تعداد دانش آموزان در کلاس‌ها کمتر شود تا به شکل کنفرانسی و نعلی شکل صندلی‌ها چیده شود تا بچه‌ها بتوانند با ارتباط‌گیری مناسب یادگیری تعاملی داشته باشند. در شکل کنونی، صندلی‌ها یا نیمکت‌ها به شکل خطی در مدارس چیده می‌شود که در نتیجه دانش‌آموز محکوم به سکوت و توجه به یک نقطه که معلم باشد می‌شود.

بهترین امکانات باید جذب سیستم تعلیم و تربیت شود

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: این شیوه ها در تعلیم و تربیت منسوخ شده است، اما در کشورهایی مانند ایرلند، فنلاند و ژاپن نظام آموزش مدرن حاکم است و تعلیم و تربیت این کشورها مبتنی بر کرامت انسانی و مشارکت دانش‌آموز در یادگیری است. در نظریه‌های جدید معلم یا مدیر مدرسه نداریم بلکه رهبرِ مدرسه و رهبرِ کلاس داریم. فرقِ مدیر با رهبر این است که مدیر، کارش حفظ نظم و انضباط است، اما کار اصلی رهبر، ایجاد فرصت و فضا است به این معنا که فرصت و فضای رشد برای دانش آموزان فراهم می‌کند و رهبر کلاس هم که معلم باشد همین کار را می‌کند و روش یادگیری تعاملی و ساده گرا را به کار می برد.

دبیر کانون اندیشه و تمدن اسلامی استان اصفهان، گفت: البته تحقق این اهداف مهم باید در کنار رسیدگی به معیشت معلمان باشد تا معلم بتواند با آرامش و امنیت خاطر تدریس کند. بهترین امکانات باید جذب سیستم تعلیم و تربیت شود، به نظر رؤیایی است، اما اگر بخواهیم یک نقطه آغاز برای تحول در تمام حیطه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیدا کنیم آن نقطه آغاز، تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه باید نگاه سیاست‌گذاران و مدیران ارشد به تعلیم و تربیت عوض شود، افزود: نباید نگاه مسئولان به نظام تعلیم تربیت مصرفی باشد، بلکه باید توجه کنند که تعلیم تربیت زیربنای تمام امور و مهم‌ترین بخش تولیدِ منابع انسانی کشور است و یک نظام خلاق و سازنده محسوب می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا