طلاق آسان در خانواده‌ها رایج شده است


طلاق آسان در خانواده‌ها رایج شده است

یک مدرس دانشگاه وکارشناس دینی گفت: ازداوج دو مرحله است، یک مرحله آن انتخاب و دیگری ازدواج است. بر اساس داده های علمی و توصیه های دینی باید در انتخاب سخت و در ازدواج آسان گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین «مرادویسی» در وبینار بررسی راهکارهای تشویقی و رفع موانع ازدواج و تبیین معیارهای ازدواج سالم و خانواده پایدار، که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی ایلام، معاونت فرهنگی و جوانان ورزش و جوانان استان و مرکز نوآوری و شکوفایی استان اظهار کرد: در داده‌های دینی و اجتماعی ما به سه مولفه تشکیل خانواده، تثبیت زندگی و توسعه زندگی است و به عنوان یک فعال اجتماعی در حوزه ازدواج و داور خانواده می‌بینم که لجاجت، خودخواهی و مشکلاتی از این قبیل که ریشه در عدم مهارت دارد خانواده‌های زیادی را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه طلاق آسان امروز در خانواده‌ها رایج شده است، تصریح کرد: نیازمند کار و فعالیت برای تثبیت خانواده هستیم چون آمار و واقعیت‌های تلخ اجتماعی، می‌گویند امروز 12 هزار نفر مستعد ازدواج داریم یعنی این افراد هنوز تشکیل زندگی نداده‌اند.

این کارشناس دینی و فعال اجتماعی تصریح کرد: باورهای غلط اجتماعی نهاد خانواده را با چالش‌هایی مواجه کرده است، متاسفانه خانواده‌های دختر دم بخت انتظار دارند که یک جوان 25 ساله که به خواستگاری می‌آید باید تمام شرایط زندگی را مهیا کرده باشد و شغل و ماشین و پس‌انداز کافی داشته باشد.

مرادویسی ادامه داد: هرچند پدر و مادر دوست دارند که فرزند دخترش در آسایش باشند اما باید به زندگی خود هم در آغاز زندگی مشترک برگردند که چگونه زندگی خود را با حداقل امکانات آغاز کرده‌اند.

وی گفت: متاسفانه والدین ما می‌خواهند نداشته‌های خودشان را در زندگی فرزندان جبران کنند که این موضوع حتی در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته فرزندان نیز دیده می‌شود و چه بسا فرزندانی که به دلیل انتخاب نادرست رشته تحصیلی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

این مبلغ دینی تصریح کرد: اقتصاد یکی از مولفه های ازدواج است اما نباید با دیده آرمانی به آن نگاه کنیم بلکه باید واقعیت ها را دید و به آرامش فرزندان بیش از آسایش آنان توجه داشت.

مرادویسی با بیان اینکه یکی از موانع تشکیل و تثبیت و توسعه زندگی نداشتن مهارت‌های زندگی است، تاکید کرد: بنابراین باید مشاوره‌های قبل از ازدواج را جدی گرفت.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه به اصل ازدواج درست فکر نمی‌کنیم، ازدواج دو مرحله است، یک مرحله آن انتخاب و دیگری ازدواج است. بر اساس داده های علمی و توصیه های دینی باید در انتخاب سخت و در ازدواج آسان گرفت.

داور دادگاه خانواده تصریح کرد: در انتخاب باید هم کفو بودن را مد نظر داشت و اولین مولفه این هم کفو بودن مومن بودن به معنای تاکید بر انجام واجبات و ترک محرمات است و نهادهای فرهنگی ما باید در نهادینه کردن این موارد تمام تلاش خود را به کار گیرند.

وی از صداقت و اصالت خانوادگی به عنوان مهمترین مولفه‌ها در پایداری خانواده نام برد و تصریح کرد: اصالت خانوادگی به معنای اهل فلان ایل و طایفه بودن نیست ، بلکه اصالت یک فرد به این است که توجه کنیم آیا پدر و مادرکسی که میخواهیم به عنوان همسر برگزینیم در محفل های خصوصی و خانوادگی چقدر به دنبال حفظ آبروی هم نوعان خود هستند.

مرادویسی با بیان اینکه سن ، زیبایی و تناسب فیزیولوژیکی از دیگر مصادیق هم کفو بودن است، گفت: تناسب فیزیولوژیکی و تناسب طبع‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما بسیار مهم است و خودم شاهد از هم پاشیده شدن چند زندگی به این دلیل بوده‌ام.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: منکر مشکلات اقتصادی نیستیم اما لازم است که باورها را هم تغییر بدهیم و به وعده خالق هستی که زندگی ما را تضمین کرده است ایمان داشته باشیم و حاکمیت و مجلس و دولت نیز در این زمینه قوانین تسهیل کننده بگذارند تا بتوانیم موانع ازدواج را از پیش روی جوانان برداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس