بهبودی زخم‌های کهنه پیکر سلامت در بوشهر


بهبودی زخم‌های کهنه پیکر سلامت در بوشهر

بوشهر- ایرنا- افزایش تخت‌های بیمارستانی از 898 تخت در سال 1392 به 2هزار و 300 تخت در سال 99 مهمترین گام دولت تدبیر و امید در راستای دستیابی به عدالت اجتماعی و بهبودی زخم‌های کهنه برجای مانده بر پیکر سلامت در استان بوشهر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روز سه‌شنبه درنشست با خبرنگاران گفت: در دولت تدبیر و امید با راه‌اندازی یکهزارو ۴۰۲ تخت جدید بیمارستانی در مراکز بهداشتی درمانی این استان در زمان حاضر شاخص تخت‌های بیمارستانی به ازای هر هزار نفر به ۱.۸ تخت رسیده‌است.

دکتر سعید کشمیری افزود: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرا تا سال ۱۴۰۴ تخت‌های بیمارستانی استان بوشهر به ۲هزار و ۴۰۰ تخت می‌رسد و براین اساس به ازای هر هزار نفر ۲.۲ تخت در این استان وجود خواهد داشت.

کشمیری با تاکید بر عدالت در دسترسی به سلامت بیان کرد: در زمان حاضر یکهزار تخت بیمارستانی دولتی، ۵۵۰ تخت عمومی و غیر دولتی و ۷۵۰ تخت‌ دیالیز و اورژانس در استان بوشهر وجود دارد اما این استان از یک عقب ماندگی تاریخی در بحث درمان روبرور است.

وی ادامه داد: برای نمونه عمر بیمارستان کنگان در جنوب استان بوشهر ۲۷ سال است و پیش از آن هیچ تخت بیمارستانی در این منطقه وجود نداشته و در مرکز استان نیز به غیر از بیمارستان قدیمی فاطمه زهرا (س) بوشهر هیچ مرکز درمانی دیگری نبوده‌است.

وی بیان کرد: این درحالی است که امروز با تلاش‌های انجام شده تخت‌های بیمارستانی افزایش یافته و بیمارستان شهدای خلیج فارس نیز باید تقویت شود و درکنار آن احداث بیمارستان جایگزین بوشهر ضروری است.

کشمیری در باره شهرستان دیلم گفت: قبل از دولت تدبیر و امید تنها پنج پزشک عمومی در این شهرستان وجود داشت اما امروز با راه‌اندازی کلینیک تخت‌های ویژه گسترش و بیشتر رشته‌ها فعال و بسیاری از تخصص‌ها از جمله جراحی عمومی، زنان، بیهوشی، داخلی، اطفال در منطقه حضور دارند و بزودی با همکاری خیری نیکوکار دستگاه سی تی اسکن این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

بهبودی زخم‌های کهنه پیکر سلامت در بوشهر

سه برابر شدن شمار تخت‌های مراقبت ویژه در استان بوشهر

کشمیری اضافه کرد: اتقاق مهم دیگر در بخش درمان استان بوشهر در دولت تدبیر و امید سه برابر شدن شمار تخت‌های مراقبت‌های ویژه است که با اجرای طرح تحول سلامت تعداد تخت‌های ویژه از در این استان از ۸۸ تخت در سال ۹۲ به ۲۰۰ تخت تا پیش از شیوع کرونا افزایش یافت.

وی بیان کرد: همچنین با شیوع ویروس کرونا و نیاز استان به تخت‌های ویژه ۴۰ تخت مراقبت ویژه توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از محل کمک‌های شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس به ظرفیت استان بوشهر در این بخش افزوده شد.

نوسازی فضاهای بهداشتی با کمک خیران

کشمیری ادامه داد: با توجه به پروژه‌های اجرا شده در بخش سلامت استان بوشهر امروز بیشتر فضاهای بهداشتی و درمانی در این استان نوسازی و از ۱۰۰ هزار مترمربع زیربنای بهداشتی موجود ۵۰ هزار مترمربع بازسازی شده‌است.

وی یادآور شد: حضور خیران در کنار مجموعه بهداشت و درمان در این مدت بسیار چشمگیر بوده به نحوی که در این مدت ۲۵ میلیارد تومان کمک نیکوکاران در بخش سلامت جذب شده‌است.

بهبودی زخم‌های کهنه پیکر سلامت در بوشهر

توسعه اورژانس و زیرساخت‌های سلامت در بوشهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: در هفت سال گذشته افزایش تخت‌های اورژانس بیمارستانی به ۳۲۲ تخت و توسعه چهار بخش اورژانس در استان از دیگر گام‌های موثر در تقویت زیرساخت‌های بیمارستانی است.

وی یادآور شد: همچنین احداث بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی اورژانس بوشهر نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیروگاه اتمی از جمله پروژه‌های مهم استان است هرچند ۵۰ تخت از این بیمارستان شامل تخت‌های ویژه است اما در مجموع به تخت‌های اورژانس و مراقبت‌های ویژه استان افزوده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر افزود: برای ساخت این بیمارستان ۶۷ میلیارد تومان در بخش سازه‌ای و ۵۰ میلیارد تومان در بخش تجهیز هزینه شده‌است.

کشمیری در باره اورژانس هوایی بوشهر گفت: خدمات اورژانس هوایی در ۲سال گذشته پررنگ تر شد و ده‌ها ماموریت مهم برای نجات افراد در این استان انجام داد که بتازگی زمین مناسبی برای احداث پایگاه اورژانس هوایی مجهز به آشیانه اختصاص یافته است و تلاش می‌شود یک فروند بالگرد اختصاصی در تملک دانشگاه برای استان بوشهر تامین شود.

وی ادامه داد: درهمه جاده‌های استان بوشهر در هر ۲۷ کیلومتر یک پایگاه بین راهی اورژانس ایجاد شده این در حالی است که این شاخص در کشور به ۴۰ کیلومتر می‌رسد.

کشمیری یکی از مشکلات پایگاه‌های اورژانس استان بوشهر را کانکسی بودن آنها عنوان کرد و گفت: قرار است امسال سه پایگاه از مجموع پایگاه‌های موجود در استان نوسازی شود.

وی ادامه داد: با افزایش شمار آمبولانس‌های اورژانس در استان بوشهر امروز شاخص رسیدن بر بالین بیماران در شهر ۶ دقیقه و در جاده ۱۴ دقیقه تعیین شده‌است.

بهبودی زخم‌های کهنه پیکر سلامت در بوشهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: امروز با توسعه زیرساخت‌های بهداشتی همه روستاهای بالای ۵۰۰ نفر جمعیت این استان خانه بهداشت متصل به اینترنت دارند و هر خانواده‌ بوشهری در روستاها و ۹۰ درصد خانوارهای شهری دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند.

وی یادآور شد: در هفت سال گذشته ۱۷۶ پروژه عمرانی در حوزه بهداشتی با ۳۸هزار و ۵۲۰ مترمربع شامل ۶۸ خانه سلامت، ۲۰ پایگاه مرکز خدمات جامع سلامت، ۵۶ خانه پزشک، پنج ساختمان شبکه، ۲ آزمایشگاه احداث و تجهیز ۱۲ کلینیک ثابت و ۱۰ کلینیک سیار دهان ودندان، ۱۸ آزمایشگاه مدرن و ۲۳ اتاق احیا روستایی انجام شدهاست و ۲۸ دستگاه آمبولانس مجهز به تجهیزات آی سی یو در این استان راه‌اندازی شده‌است.

کشمیری ادامه داد: همچنین ۲۰ مرکز معین برای ارائه خدمات درمانی و مراقبتی بیماری کرونا تجهیز و راه‌اندازی شده و افتتاح یک مرکز، ۲ خانه بهداشت و ۲ محل اسکان پزشک در صورت تامین اعتبار تجهیز در دستور کار است.

طرح‌های عمرانی بهداشتی در دست اجرا در بوشهر

وی ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان فاطمه زهرای(س) بوشهر، ۱۷ شهریور برازجان، ۱۱۰ تختی عسلویه، ۱۱۰ تختی اوژانس هسته‌ای و توسعه بخش‌های بیمارستانی در شهرهای خورموج، کنگان، گناوه و دیلم را از جمله طرح‌های درمانی در دست اجرای استان بوشهر عنوان کرد.

کشمیری یادآور شد: با اجرای طرح‌های یاد شده عمرانی بهداشتی در استان بوشهر ۳۰ درصد به تخت‌های بیمارستانی این استان افزوده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همچنین ۲۲ پروژه عمرانی بهداشتی نیز در هفته دولت و دهه فجر امسال در استان بوشهر افتتاح می‌شود که بهره‌برداری از آنها نقشی مهم در توسعه زیرساخت‌های درمانی این استان دارد.

وی ادامه داد: اجرای دانشکده پزشکی و دندانپزشکی در پردیس دانشگاه علوم پزشکی در مساحت ۱۹ هزار مترمربع است که از سال ۹۰ آغاز شد و تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار هزینه شده است.

کشمیری گفت: این پروژه با مشارکت ۴۰ میلیارد تومانی وزرات نفت آغاز شد و با تمام شدن تعهد نفت پروژه متوقف و پس از آن با همت وزارت بهداشت دوباره فعال و از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری نیز ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید ۱۵۰ پروژه مهم بهداشتی و درمانی در روستاها و شهرهای استان بوشهر اضافه شده و اگر کمتر از ۱۰ پروژه دیگر در استان تکمیل شوند در هیچ نقطه‌ای از این استان ساختمان قدیمی نخواهیم داشت.

کشمیری با اشاره به نقش بیمارستان تامین اجتماعی و نفت در عسلویه گفت: همچنین امسال بیمارستان صحرایی ۶۰ تخته نیروی دریایی سپاه در عسلویه راه‌اندازی می‌شود.

برطرف شدن کمبود عمومی شبکه های بهداشت بزودی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با اشاره به کمبود پزشک عمومی در شبکه‌های بهداشتی گفت: بتازگی دولت با سهمیه‌ای که به نیروهای بومی استان بوشهر برای آموزش داده‌است انتظار می‌رود مشکل کمبود پزشک در روستاهای استان بوشهر به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

کشمیری بیان کرد: با توجه به پوشش مطلوب بهداشتی در استان بوشهر این استان در پوشش شاخص بهداشتی جزو پنج دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید