مقایسه دوربین سونی a7S III با کانن EOS R5 و پاناسونیک S1H و پاناسونیک GH5S


مقایسه دوربین سونی a7S III با کانن EOS R5 و پاناسونیک S1H و پاناسونیک GH5S

دوربین ویدئومحور a7S III سونی چه تفاوت‌هایی با دیگر دوربین‌های مشابه کانن و پاناسونیک دارد؟ درادامه، زومیت دوربین‌های برتر ویژه‌ی فیلم‌برداری را مقایسه می‌کند.

از مدت‌ها پیش، شایعه‌های مربوط به معرفی دوربینی جدید سونی شنیده می‌شد، تا اینکه ژاپنی‌ها چند روز پیش اعلام کردند نسل جدید دوربین‌های سری آلفا 7S با برگزاری مراسمی آنلاین معرفی خواهد شد. مراسم سونی سرانجام برگزار شد و این شرکت دوربین آلفا ۷ اس مارک ۳ (Sony a7S III) را رونمایی کرد که به‌طور ویژه روی فیلم‌برداری متمرکز است.

سونی، تنها شرکتی نیست که نماینده‌ای جدید برای دنیای عکاسی معرفی کرده؛ چراکه کانن اخیرا دو دوربین جدید معرفی کرده که یکی از آن‌ها EOS R5 نام دارد. EOS R5 را می‌توانیم یکی از دوربین‌‌های مهم کانن در چند سال اخیر به‌حساب بیاوریم؛ دوربینی که مزیت بسیار مهمش ارائه‌ی قابلیت فیلم‌برداری 8K است؛ اما هم‌زمان مشکلات داغی گریبان‌گیرش شده.

سونی و کانن و پاناسونیک مدت‌ها است در بازار دوربین‌های ویدئومحور با یکدیگر رقابت می‌کنند و همگی محصولاتی بسیار باکیفیت در این حوزه دارند. این شرکت‌ها در هر نسل بهبودهای محسوسی در دوربین‌هایشان اعمال می‌کنند تا کاربران دلیلی برای ارتقا به مدل جدید داشته باشند. دوربین‌های جدید سونی و کانن و پاناسونیک دست کاربران را برای عکاسی و فیلم‌برداری باز می‌گذارد و قابلیت‌های موجود در برخی از آن‌ها در دوربین‌های دیگر پیدا نمی‌شود.

مقایسه دوربین سونی a7S III با کانن EOS R5 و پاناسونیک S1H و پاناسونیک GH5S

کانن EOS R5

تا این لحظه، EOS R5 جدیدترین و قدرتمندترین پرچم‌دار کانن است که مجموعه‌ای از دستاوردهای این شرکت را درون بدنه‌ای با ابعاد نسبتا جمع‌و‌جور قرار می‌دهد. EOS R5 که در دسته‌ی دوربین‌های بدون آینه‌ی شبه ‌SLR جای می‌گیرد، برای ثبت تصاویر به حسگری با وضوح ۴۵ مگاپیکسل متکی می‌شود که تصاویر ثبت‌شده با آن حداکثر وضوح ۸،۱۹۲ در ۵،۴۶۴ پیکسل دارند. حسگر دوربین کانن تصاویر را با نسبت‌های ۱:۱ و ۳:۲ و ۴:۳ و ۱۶:۹ ثبت می‌کند که کاربر بنا به‌ علاقه‌ی خود می‌تواند از آن‌ها بهره گیرد. حسگر کانن EOS R5 از نوع فول‌فریم CMOS است و از پردازنده‌ی Digic X استفاده می‌کند.

حسگر دوربین کانن گستره‌ی ایزو ۱۰۰ تا ۵۱،۲۰۰ را ارائه می‌دهد و فناوری‌های متنوعی نظیر فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) دارد. صفحه‌نمایش چرخان ۳٫۲ اینچ به‌کاررفته در دوربین از نوع TFT LCD با ۲٫۱ میلیون نقطه است. کانن EOS R5 از منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) استفاده می‌کند که بزرگ‌نمایی ۰٫۷۶ برابری ارائه می‌دهد. حداکثر نرخ عکاسی متوالی ارائه‌شده‌ی پرچم‌دار کانن ۲۰ فریم‌برثانیه است و کاربر می‌تواند از کارت‌های حافظه‌ی CFexpress و SD UHS-II در دوربین استفاده کند.

پاناسونیک لومیکس DC-S1H برخلاف EOS R5 از حسگر ۲۴ مگاپیکسلی با حداکثر وضوح ۶،۰۰۰ در ۴،۰۰۰ پیکسل استفاده می‌کند که آن نیز از نوع فول‌فریم CMOS است. پاناسونیک در این دوربین از پردازنده‌ی Venus Engine بهره برده است. لومیکس DC-GH5S یکی دیگر از دوربین‌های پاناسونیک محسوب می‌شود که در مقایسه‌ی ما حضور دارد. این دوربین حسگر ۱۰ مگاپیکسلی دارد که حداکثر وضوح ۳،۶۸۰ در ۲،۷۶۰ پیکسل ارائه می‌دهد و حسگرش از نوع چهار سوم CMOS است و از پردازنده‌ی Venus Engine 10 نیز برخوردار است.

مقایسه دوربین سونی a7S III با کانن EOS R5 و پاناسونیک S1H و پاناسونیک GH5S

سونی a7S III

دوربین جدیدی که سونی معرفی کرده، همچون تمامی دوربین‌های دیگر این مقاله در دسته‌ی محصولات بدون آینه‌ی شبه SLR جای می‌گیرد. آلفا 7S مارک ۳ سونی از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با حداکثر وضوح ۴،۲۴۰ در ۲،۸۳۲ پیکسل بهره می‌برد که از نوع حسگرهای فول فول‌فریم BSI-CMOS است.

دو دوربین لومیکس DC-S1H و لومیکس DC-GH5S به‌ترتیب گستره‌ی ایزو ۲۰۴،۸۰۰-۵۰ و ۵۱،۲۰۰-۱۶۰ و دوربین جدید سونی گستره‌ی ایزو ۱۰۲،۴۰۰-۸۰ را ارائه می‌دهد که می‌توان آن را تا ۴۰۹،۶۰۰-۴۰ گسترش داد. دو دوربین پاناسونیک از سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست پشتیبانی می‌کنند و از صفحه‌نمایش TFT LCD بهره می‌گیرند. لومیکس DC-S1H از صفحه‌نمایشی با ۲٫۳۳ میلیون نقطه و مدل دیگر از صفحه‌نمایشی ۱٫۶۲ میلیون نقطه بهره‌مند است.

سونی دوربین a7S III را به صفحه‌نمایش ۳ اینچ LCD با ۱٫۴۴ میلیون نقطه مجهز کرده است. یکی از نکات مهم درباره‌ی دوربین سونی به همین صفحه‌نمایش LCD مربوط می‌شود. آلفا 7S مارک ۳ نخستین دوربین سری آلفای سونی است که صفحه‌نمایش LCD کاملا چرخان دارد. لومیکس DC-S1H و DC-GH5S از منظره‌یاب الکترونیکی با بزرگ‌نمایی به‌ترتیب ۰٫۷۸ و ۱٫۵۲ برابری، اما دوربین سونی از منظره‌یاب الکترونیکی با بزرگ‌نمایی ۰٫۹۱ برابری برخوردار است. منظره‌یاب الکترونیکی آلفا 7S مارک ۳ پروضوح‌ترین و پرنورترین منظره‌یاب OLED دنیا است که از ۹٫۴۴ میلیون نقطه بهره می‌برد.

همان‌طورکه اشاره کردیم، دوربین‌های حاضر در این مقاله به‌طور ویژه روی مبحث فیلم‌برداری متمرکز هستند. در نگاه اول، EOS R5 بهترین دوربین فیلم‌برداری لقب می‌گیرد؛‌ چراکه ازپسِ ضبط ویدئو 8K RAW آن‌هم بدون کراپ و محدودیت فوکوس برمی‌آید؛ البته همین قابلیت باعث شده EOS R5 به‌شدت داغ کند. این دوربین پرچم‌دار ویدئوهایی با وضوح ۸،۱۹۲ در ۴،۳۲۰ را با نرخ حداکثر ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ارائه می‌دهد و هنگام استفاده از وضوح 4K، امکان استفاده از نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه را هم خواهید داشت. همچنین، این دوربین می‌تواند ویدئوهای ۱۰ بیت 4:2:2.4K را با نرخ حداکثر ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند.

مقایسه دوربین سونی a7S III با کانن EOS R5 و پاناسونیک S1H و پاناسونیک GH5S

پاناسونیک لومیکس DC-GH5S

پاناسونیک DC-S1H در بهترین حالت ممکن ویدئوها را با وضوح ۵،۹۵۲ در ۳،۹۸۸ پیکسل ضبط می‌کند که درصورت استفاده از این حالت،‌ باید به نرخ ۲۳ فریم‌بر‌ثانیه رضایت دهید. بیشترین نرخ فریم، یعنی ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه، ‌هنگام فیلم‌برداری فول HD ارائه می‌شود و در حالت 4K، می‌توان ویدئو ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه‌ای ضبط کرد. لومیکس DC-GH5S درزمینه‌ی فیلم‌برداری ضعیف‌تر از دیگر دوربین پاناسونیک ظاهر می‌شود و حداکثر وضوح ویدئوهای آن به ۴،۰۹۶ در ۲،۱۶۰ پیکسل با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه می‌رسد.

دوربین جدید سونی به‌لطف حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و پردازنده‌ی BIONZ XR، می‌تواند ویدئو 4K را حداکثر با نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند و ازپسِ ضبط ویدئوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌صورت ۱۰ بیت ۴:۲:۲ بدون Line Skipping و بدون ترکیب پیکسل‌ها نیز برمی‌آید. افزون‌براین‌، آلفا 7S مارک ۳ ازطریق HDMI ویدئوهای ۱۶ بیت ProRes RAW را با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط می‌کند. دوربین‌های پاناسونیک به درگاه دوگانه‌ی کارت حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC، ولی محصول جدید سونی به درگاه دوگانه‌ی هیبریدی مجهز است. این درگاه‌ها می‌توانند UHS-II SD یا کارت‌های کوچک‌تر و سریع‌تر CFExpress Type A را در خود جای دهند. a7S III نخستین دوربین مخصوص کاربران عادی در دنیا است که از کارت‌های فرمت CFExpress Type A پشتیبانی می‌کند.

مقایسه دوربین سونی a7S III با کانن EOS R5 و پاناسونیک S1H و پاناسونیک GH5S

پاناسونیک لومیکس DC-S1H

یکی از تفاوت‌‌های اصلی بین دوربین‌ها به قیمت آن‌ها مربوط می‌شود. قیمت دوربین EOS R5 کانن (صرفا برای بدنه) ۳،۸۹۹ دلار اعلام شده است و پاناسونیک لومیکس DC-S1H با قیمت ۳،۹۹۹ دلار و پاناسونیک لومیکس DC-GH5S با قیمت ۲،۴۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود. سونی نیز دوربین جدیدش را قرار است با قیمت ۳،۵۰۰ دلار دردسترس مخاطبان قرار دهد. درادامه، جدول مقایسه‌ی مشخصات فنی دوربین‌های اشاره‌شده در این مقاله را مشاهده می‌کنید. اگر به مقایسه‌های این‌چنینی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

تصویر اصلی مقاله، دوربین DC-GH5S را نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی