حدود 2 هزار نفر در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی کردستان اشتغال دارند


حدود 2 هزار نفر در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی کردستان اشتغال دارند

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ایجاد صنایع تبدیلی یکی از نیازهای مهم بخش کشاورزی برای توسعه پایدار است که تاکنون یک هزار و 835 نفر در این بخش مشغول بکار هستند.

به گزارش ایرنا، صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی یکی از مهمترین عوامل توسعه بخش محسوب می‌شود که ایجاد رشد و توسعه این صنعت می‌تواند در افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی، اشتغال، توسعه صادرات، کاهش ضایعات و از همه مهمتر تأمین امنیت غذایی کشور تأثیر گذار باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این صنعت شامل چهار گروه صنایع دام و طیورو آبزیان، زراعی، باغی و سردخانه­‌ها که تا پایان سال گذشته ۱۵۴ فقره پروانه بهره برداری این صنایع در این استان صادر شده است.

محمد فرید سپری افزود: تا کنون صنایع تبدیلی موجب اشتغال یک هزار و ۸۳۵ نفر و ظرفیت تبدیلی و ذخیره گذاری یک هزار و ۱۵۱ هزار و ۹۰تن محصول را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: روندایجاد صنایع تبدیلی در استان از سال ۹۶ رشد فزاینده‌ای گرفته که تنها در سال ۹۸ تعداد ۳۷ پروانه بهره‌برداری با اشتغال ۴۲۵ نفر و ظرفیت تولید ۳۵۰ هزار و ۷۴ تن و ۸۰ جواز تأسیس با اشتغال ۷۸۸ نفر و ظرفیت تولید ۲۴۷ هزار و تن صادر شده است.

پرداخت ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: همچنین در سال ۹۸ بالغ بر۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت از محل اعتبارات تبصره ۱۸و ۶۰ میلیاردریال تسهیلات سرمایه در گردش به طرح‌های صنایع تبدیلی به طرح‌های دارای پروانه بهره برداری پرداخت شده است.

سپری یادآور شد: در حال حاضر در سطح استان ۹۶ طرح صنایع تبدیلی در حال احداث است که با بهره برداری از این طرح ها موجبات اشتغال ۱۴۰۰ نفر فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه طرح پیشران بخش کشاورزی در کردستان در دولت تدبیر و امید گفت: این طرح‌ها شامل افزایش ۳۰ هزار تنی تولید گوشت قرمز، توسعه ۵۰ هزار هکتاری باغات و تبدیل ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان به اراضی آبی و باغی است.

وی افزود: جایگاه صنایع تبدیلی در استان از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود که در صورت تأمین اعتبار و ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز، صنایع متناظر با این طرح‌ها در استان پیش بینی شده است.

حدود 2 هزار نفر در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی کردستان اشتغال دارند

فعالیت زنجیره تولید غذای دام و طیور

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه هلدنیگ شرکت غرب دانه از طرح های شاخص این استان است افزود: این شرکت با ایجاد زنجیره تولید و تأمین در بخش دام و طیور شامل کشتارگاه طیور، خوراک آماده دام وطیور و آبزیان، طرح فرآوری کود ومکمل های خوراک دام و طیور تمامی بخش های صنعتی را در خود جای داده است.

وی افزود: شرکت ژینا نوش روژ هلات در منطقه مرزی مریوان نیز در خصوص فرآوری محصولات باغی انگور سیاه در آستانه بهره برداری فاز اول بوده و تا پایان سال فاز ۲ آن نیز به بهره برداری می‌رسد.

وی یاد آور شد: ظرفیت این طرح ۲۶۴ هزار و ۵۰۰ تن و جذب مواد خام ۸۶ هزار و ۵۰۰ تن با اشتغال ۳۳۰ نفر است.

سپری گفت: شرکت کشت و صنعت سبز لاوین شاهو از طرح های شاخص صنایع تبدیلی در ابتدای فرایند صدور مجوز بوده که در زمینه تولید رب و خشک کردن گوجه فرنگی در منطقه کامیاران به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی فعالیت خواهد کرد که می تواند ضامن ایجاد یک منطقه ویژه و تخصصی تولید محصولات کشاورزی باشد.

حدود 2 هزار نفر در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی کردستان اشتغال دارند

۱۳ سردخانه در دهگلان فعال است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: شهرستان دهگلان نیز به عنوان یکی از دشت‌های مهم تولید محصولات کشاورزی استان، در تولید ۲ محصول گندم و سیب زمینی برای این مدیریت حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه صنایع مرتبط محصول گندم شامل سیلو و فرآوری بذر فراتر از نیاز شهرستان ایجاد و در حال احداث است افزود: در خصوص محصول سیب زمینی نیز اکنون ۱۳ واحد سردخانه بالای صفر در این شهرستان به ظرفیت ۲۵ هزار و ۹۰۰ تن صادر و در حال بهره برداری است.

سپری گفت: تعداد ۲۰ واحد سردخانه به ظرفیت ۹۰ هزار و ۷۵۰ تن جواز تاسیس دریافت و در حال طی مراحل اخذ تسهیلات و مجوزهای ساخت در بخش اداری است که پیش‌بینی می‌شود با راه اندازی این واحدها نیاز شهرستان در بخش ذخیره گذاری تا حد زیادی تأمین شود.

۲۷ واحد فرآوری در دهگلان فعال است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: دهگلان به علت دارا بودن شهرک صنعتی از تنوع بسیار خوبی در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی، شامل تولید خوراک دام و طیور، عرقیات گیاهی، بسته بندی و قطعه بندی ماهی، کشتارگاه مرغ و تولید کودهای آلی بر خوردار است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در این شهرستان ۲۷ واحد به ظرفیت ۲۱۳ هزار و ۹۸۸ تن دارای پروانه بهره داری و ۴۲ واحد به ظرفیت ۱۵۰ هزار و ۵۱۸ تن دارای پروانه تاسیس است.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۴۲ هزار و ۷۶ اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق