مخفی کاری فدراسیون ووشو به سبک کره شمالی!


مخفی کاری فدراسیون ووشو به سبک کره شمالی!

انتخابات پرحاشیه کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک سرانجام صبح روز سه شنبه 7 مرداد برگزار و هادی ساعی با یک...

اختصاصی طرفداری - حمیدرضا قلی پور دارنده 4 طلا و 2 نقره جهان و قهرمان بازیهای آسیایی 2010 در کنار محسن محمدسیفی و حسین اوجاقی یکی از بزرگترین ورزشکاران تاریخ ووشو کشور است، قلی پور به عنوان یکی از اعضای کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک همسر مهروز ساعی قهرمان سابق تکواندو و نفر سوم بازیهای آسیایی 2006 دوحه است و با توجه به نسبت خانوادگی، رای وی به سود برادر همسرش هادی ساعی قابل پیش بینی بود. اما چند ساعت پیش از انتخابات خبری در رسانه های کشور مبنی بر سابقه دوپینگ حمیدرضا قلی پور منتشر شد. خبری که از حضور قلی پور در انتخابات کمیسیون جلوگیری کرد، زیرا که محرومیت دوپینگ شامل حضور در تمام فعالیت های ورزشی نیز می شود. با نگاهی به سایت فدراسیون جهانی ووشو IWUF می توان دید که حمید رضا قلی پور در این امر تنها نیست و معین تقوی قهرمان سال 2017 جهان هم به دلیل دوپینگ با محرومیت چهار ساله روبرو شده است! این در حالی است خبر این اتفاق هرگز از سوی فدراسیون ووشو در اختیار رسانه ها قرار نگرفته بود.

الگوبرداری از کره شمالی

در جریان المپیک 2008 پکن، ورزشکاری از کشور کره شمالی به نام کیم جونگ سو در ورزش تیراندازی و در دو ماده تپانچه موفق به کسب دو مدال نقره و برنز شد، در حالی که کیم در روزهای 9 و 12 آگوست موفق به کسب مدال شده بود، روز 15 آگوست و در جریان مسابقات نمونه آزمایش دوپینگ وی مثبت اعلام شد و این تیرانداز کره ای هر دو مدال خود را به کمیته برگزاری مسابقات پس داد. در همین روز خبرگزاری رسمی کره شمالی خبر کسب دو مدال نقره و برنز توسط این ورزشکار را برای مردم کره شمالی مخابره کرد! دسترسی به رسانه های داخلی کشور کره شمالی تقریبا غیرممکن است اما به نظر می رسد خبر محروم شدن این ورزشکار هیچگاه در معدود رسانه های این کشور اعلام نشده، بنابر این از دید مردم کره شمالی کیم جونگ سو همچنان برنده دو مدال از المپیک 2008 پکن محسوب می شود!

دوپینگ در جام جهانی ساندا

مسابقات ووشو قهرمانی جهان هر دو سال یک بار و در سالهای فرد برگزار می شود، برای خالی نبودن برنامه در سالهای زوج هم جام جهانی ساندا در تقویم فدراسیون جهانی قرار دارد، مسابقاتی که با حضور 4 نفر برتر هر وزن از رقابتهای قهرمانی جهان سال گذشته برگزار می شود و اهمیت به مراتب کمتری نسبت به مسابقات قهرمانی جهان دارد. ایران در مسابقات ووشو قهرمانی جهان 2017 در شهر کازان روسیه موفق به کسب 7 طلا و 1 نقره در بخش ساندا شده بود و فقط با یک تغییر همین نفرات راهی جام جهانی ساندا 2018 در هانگژو چین شدند و در هر 8 وزن نتایج مسابقات جهانی تکرار شد تا کار تیم ایران با 7 طلا و 1 نقره به پایان برسد. حمیدرضا قلی پور تنها ووشوکار ایران بود که موفق به کسب مدال طلا نشد و در فینال بار دیگر مغلوب ورزشکار تنومند چینی شد. لازم به توضیح است که با توجه به محدودیت نفرات شرکت کننده هر کشور در مسابقات جهانی، نفرات ایران معمولا در اوزانی برگزیده می شوند که چین شرکت کننده ای ندارد و کسب مدال طلا راحت تر است. در این مسابقات هم هیچکدام از 7 طلایی ایران با ووشوکاران چینی روبرو نشدند.

مسابقات جام جهانی ساندا طی روزهای 5 و 6 آبان سال 1397 برگزار شد و طبق اعلامیه سایت رسمی فدراسیون جهانی ووشو، خبر محرومیت معین تقوی و حمیدرضا قلی پور بعد از طی مراحل قانونی به ترتیب در روزهای 11 خرداد و 13 تیر 1398 به طور رسمی به فدراسیون ووشو ایران اعلام شده است، خبری که هیچگاه رسانه ای نشد. امیر صدیقی رئیس فعلی فدراسیون ووشو که سابقه حضور در کمیته روابط بین الملل فدراسیون ووشو را هم دارد در پاسخ به دلیل عدم اعلام این خبر گفته که فدراسیون ووشو وظیفه و الزامی در قبال اعلام محرومیت های ناشی از دوپینگ ندارد! این در حالی است که خبر کسب موفقیت همان تیم در جام جهانی ساندا به عنوان نخستین قهرمانی ایران در تاریخ رقابتها به سرعت توسط فدراسیون ووشو به رسانه ها داده شد، به نظر می رسد فدراسیون ووشو در این زمینه کشور کره شمالی را الگوی خود قرار داده و علاقه ای به اعلام محرومیت ها ندارد! تقوی و قلی پور در این مسابقات مدالهای طلا و نقره را کسب کرده بودند و ظاهرا خبر از دست دادن این دو مدال طلا و نقره از دید فدراسیون ووشو اهمیتی برای اعلام عمومی نداشته است!

دوپینگ عمدی یا انتقام گیری خانوادگی؟

بر اساس اعلامیه رسمی فدراسیون جهانی خبر اولیه دوپینگ ووشوکاران ایرانی روز 15 آذر 1397 به فدراسیون ووشو ایران اطلاع داده شده است، 5 روز بعد فدراسیون ووشو ایران در ایمیلی به فدراسیون جهانی اعلام کرد که همسر خواهر حمیدرضا قلی پور به آلوده کردن غذای قهرمان ایران در یک مهمانی به دلیل اختلافات خانوادگی برای ارثیه پدری اعتراف کرده است! بر اساس توضیحاتی که در پرونده قلی پور آمده است، این شخص اعتراف کرده که ماده ای که اسمش را نمی دانسته از دوستی که اسم او را هم به یاد نمی آورد گرفته و در ظرف غذای برادر همسر خود ریخته است! توجیهی که طبیعتا از سوی فدراسیون جهانی ووشو پذیرفته نشده و قلی پور سرانجام در تیر ماه سال 1398 با 4 سال محرومیت روبرو شد.

اما در این بین اتفاق جالب دیگر خبر اعلام خداحافظی حمیدرضا قلی پور در روز 16 بهمن 1397 و حدودا یک ماه بعد از اطلاع یافتن از نامه اولیه فدراسیون جهانی است! قلی پور در این روز در جریان مسابقات لیگ ووشو در مراسمی ویژه از دنیای ووشو خداحافظی کرد. بر اساس قوانین مبارزه با دوپینگ، به جز موارد خاص ورزشکار متهم به استفاده از مواد نیروزای غیرمجاز تا اعلام رای نهایی به شکل موقت از کلیه مسابقات محروم است و شرکت کردن قلی پور در مسابقه لیگ با توجه به عدم درج توضیحی مبنی بر لغو تعلیق موقت وی در این پرونده غیرقانونی به نظر می رسد! مهدی علی نژاد معاون فعلی وزیر ورزش در آن زمان سکاندار فدراسیون ووشو بود. قلی پور در اظهاراتی جالب بعد از اعلام خداحافظی دلیل کنار رفتن از دنیای قهرمانی ووشو را المپیکی نبودن این ورزش و تمرکز خود برای مسابقات MMA بیان کرد، در حالی که حالا مشخص شده که قهرمان بازیهای آسیایی 2010 در آن تاریخ از خبر دوپینگ خود آگاه بوده است!

مخفی کاری فدراسیون ووشو به سبک کره شمالی!حمیدرضا قلی پور در روز خداحافظی، در حضور مهدی علی نژاد رئیس سابق فدراسیون ووشو و معاون وزیر ورزش

حمیدرضا قلی پور پیش از این 4 بار قهرمان جهان شده و سابقه شکست قهرمانان بزرگی مانند مسلم سالیخوف روس را نیز در کارنامه دارد، قلی پور در بازیهای آسیایی 2010 هم دست به کار بزرگی زد و با شکست ووشوکار چینی در خاک این کشور به مدال طلا رسید. با توجه به توانایی فنی بالای این ورزشکار شاید توجیه قلی پور در عمدی نبودن دوپینگ وی در مسابقات کم اهمیت تر جام جهانی پذیرفتنی باشد اما مخفی کردن خبر دوپینگ دو قهرمان ملی و از دست دادن دو مدال جام جهانی ساندا از سوی فدراسیون ووشو غیرقابل قبول است، پیش از این فدراسیون دوچرخه سواری سه سال پیش در تلاشی ناموفق کوشیده بود تا خبر دوپینگ حسین عسگری قهرمان سابق ایران و آسیا را مخفی نگاه دارد. رسم ناپسندی که به نظر می رسد توسط برخی فدراسیون های ورزشی داخلی از کشور کره شمالی کپی برداری شده است!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کره شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)