امام غایب(عج)، نعمت باطنی است/ دو راه شکر بر وجود امام عصر(عج)


امام غایب(عج)، نعمت باطنی است/ دو راه شکر بر وجود امام عصر(عج)

حجت‌الاسلام نصوری با اشاره به آموزه‌های مهدوی آیه 20 سوره لقمان، گفت: امام کاظم(ع) در تفسیر این آیه فرمودند: نعمت ظاهری، امام ظاهر است و نعمت باطنی امام غایب،... شخص او از دیدگان مردم غایب است اما یاد او از قلوب مؤمنین غایب نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در ادامه سلسله مباحث بررسی آیات مهدوی قرآن کریم و در گفتگو با حجت الاسلام «محمدرضا نصوری»، کارشناس مهدوی و معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، آموزه های امام زمانی و منتظرانه آیه 20 سوره مبارکه لقمان را بررسی کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

چه آموزه هایی در آیه 20 سوره مبارکه لقمان باعث می شود که از این آیه شریفه به آیات مهدوی قرآن کریم یاد شود؟

خداوند در این آیه شریفه می فرماید: «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا کِتَابٍ مُنِیرٍ؛ آیا ندیدید که خداوند آنچه را که در آسمان ها و آنچه را در زمین برای شما مسخر کرده و ‌نعمت های ظاهری و باطنی خود را بر شما سرازیر کرده، ولی بعضی از مردم بدون هیچ دانش و هدایتی و بدون هیچ کتاب روشنگری، درباره خدا به جدال و ستیز می پردازند‌»

در این آیه خداوند امام زمان(ع) و اهل بیت(ع) را به عنوان نعمت الهی معرفی کرده: «وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً»، وقتی که «أَسْبَغَ» می فرماید یعنی نعمت های الهی هم گسترده هستند، هم فراوان. «عَلَیْکُمْ» یعنی هم در دسترس بندگان است و «ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً» یعنی نعمت ها متنوع و گستـرده و در دسترس و متنوع هستند.

این آیه به چه نعمت هایی برای انسان اشاره می کند؟

در این آیه به دو نعمت اشاره شده است: نعمت ظاهری؛ مثل امور مادی که در سلامتی، رزق، روزی، فرزند خوب، همسر خوب، پدر و مادر مهربان و خوب، جامعه خوب ... بروز و ظهور دارد و نعمت های باطنی که بسیار هستند، امام باقر (ع) می فرمایند: نعمت ظاهری، امور مادی دنیایی است، نعمت های باطنی علاقه به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است. علاوه بر این معرفت، حُسن خُلق، ایمان، فطرت انسان ها، ولایت، علم، امداد غیبی نیز در زمره نعمت های باطنی قرار می گیرند.

باید توجه داشت نعمت های خداوند قابل شمارش نیست. در سوره مبارکه نحل، آیه 18 خداوند می‌فرماید: «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» نعمت های خدا خیلی زیاد هستند، هنر این است که انسان شکر نعمت های ظاهری و باطنی را که لازمه بندگی است، به جا آورد.

آیا امام هم از نعمت هایی است که خداوند به انسان عرضه داشته است؟

نقطه ثقل بحت درباره آیه 20 سوره مبارکه لقمان، نعمت های ظاهری و باطنی است که امام کاظم (ع) در تفسیر این کلام، می فرمایند: نعمت ظاهری، امام ظاهر است و نعمت باطنی امام غایب؛ راوی می‌گوید: پرسیدم از امام(ع) آیا در میان ائمه(ع) کسی هست که غایب شود؟! فرمودند: بلی، شخص او از دیدگان مردم غایب است اما یاد او از قلوب مؤمنین غایب نمی شود. او دوازدهمین ما امامان است. خداوند برای او هر امر سختی را آسان و هر امر دشواری را هموار می کند.

چگونه می توان شکر نعمت وجود امام غایب(عج) را به جای آورد؟

مرحوم موسوی اصفهانی در کتاب شریف «مکیال المکارم»، آورده است شکر نعمت وجود امام (ع) بهترین قدردانی است و راه آن هم این است که دو کار جدی انجام بدهیم نخست آنکه انتظار فرج داشته باشیم یعنی اهتمام به خشنودی و مقرب شدن به آستان ایشان کنیم و دوم آنکه برای تعجیل فرج دعا کنیم که اینها هر دو، شکر به درگاه الهی برای نعمت امامت است.

چگونه می توان این شکرگذاری برای وجود نعمت امام را به سبک زندگی های منتظران وارد کرد؟

باید توجه داشت، شکر بر نعمت امامت دو نوع است؛ شکر قلبی و دلی یعنی توجه به امام عصر(عج) و عملی یعنی اطاعت از حضرت(ع) در اعمال و رفتار.

به عبارت دیگر، همانطوری که قدردان نعمت های ظاهری خودمان هستیم و غفلت نمی کنیم‌، حواسمان هست نعمت باطنی یعنی امام زمان(عج) را در زندگی خودمان جدی بگیریم و به ایشان نزدیک شویم، و با حضرت حجت(عج) انس بگیریم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثروت هنگفت رئیس سامسونگ اعلام شد/ عکس