افزایش 100 درصدی تکثیر طبیعی ماهی سفید در رودخانه‌های نوشهر و چالوس


افزایش 100 درصدی تکثیر طبیعی ماهی سفید در رودخانه‌های نوشهر و چالوس

نوشهر- ایرنا- رئیس اداره شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت از افزایش 100 درصدی تکثیر ماهی سفید در رودخانه‌های نوشهر و چالوس در سال جاری خبر داد.

مصطفی رضوانی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تکثیر طبیعی ماهی سفید امسال در رودخانه های نوشهر و چالوس با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته به پنج میلیون بچه ماهی رسیده است.

وی افزود :‌ این میزان تکثیر ماهی سفید در ۲ رودخانه خیرود نوشهر و نورسر چالوس اجرایی شده ضمن اینکه امسال هم با تشدید طرح حفاظت از رودخانه وازیوار نوشهر با کمک نیروهای مردمی توانستیم از این رودخانه به عنوان مرکز تکثیر طبیعی ماهی سفید استفاده کنیم.

رضوانی گفت : علاوه بر این رودخانه ها از ۲ استخر هم برای تکثیر طبیعی و رهاسازی یک میلیون بچه ماهی سفید استفاده شده است.

وی همچنین از رایزنی برای ایجاد استخر تکثیر طبیعی ماهی سفید در تعاونی پره نوشهر با مساعدت اداره منابع طبیعی این شهر در آینده خبر داد و افزود :‌ استخرهای طبیعی حاشیه دریا به عمق بیش از یک متر و به مساحت یکهزار متر مربع با ماسه دیوارسازی می شود که با داشتن آب خنک و شیرین محیط مناسبی برای تکثیر و رشد بچه ماهی به شمار می رود.

بر اساس گزارش رسمی شیلات مازندران ، میزان افزایش تکثیر طبیعی ماهی سفید در این استان نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد بود.

تکثیر طبیعی ماهی سفید از طریق ایجاد استخر در مجاورت تعاونی‌های پره، شیل‌گذاری در رودخانه ها و استفاده از ظرفیت‌های نهادهای مردمی برای ایجاد محیطی امن برای مهاجرت ماهیان مولد به مناطق بالادست صورت می گیرد.

ماهیان سفید برای زادآوری همچون ۸۰ درصد ماهیان دریای خزر «رودکوچ» بوده و برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند، ولی در چند دهه گذشته ورود انواع آلاینده های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها موجب اختلال در این روند شده بود که با تعامل مردم منطقه شاهد افزایش تکثیر ماهی سفید به صورت طبیعی در رودخانه ها هستیم.

افزایش ۱۵۰ درصدی تکثیر نیمه مصنوعی

رئیس اداره شیلات نوشهر، چالوس و کلاردشت همچنین از افزایش ۱۵۰ درصدی تکثیر نیمه مصنوعی ماهی سفید با همکاری مرکز پرورش شهید رجایی خبر داد و گفت: در راستای بازسازی ذخایر و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهی سفید دریای خزر امسال ۲ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه سردآبرود ، یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در رودخانه خیرود و ۲ میلیون قطعه نیز در رودخانه های وازیوار نوشهر و نمک آبرود چالوس در حال رهاسازی است.

مازندران دو سوم سواحل ایرانی دریای خزر را در اختیار دارد و هم اکنون صید ماهیان استخوانی مهم ترین شیوه معیشت صیادان این استان است.

این استان همچنین سه هزار و ۳۳۰ واحد آبزی پروری دارد که ۲۷۶ واحد آن مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.

سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)