پلاسکو بدون پارکینگ ساخته می‌شود


پلاسکو بدون پارکینگ ساخته می‌شود

بعد از تخریب پلاسکو قرار بود این ساختمان در طول 2 سال ساخته شود که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

به گزارش مشرق، ساختمان پلاسکو ۳۰ دی ماه سال ۹۵ بعد از ۵۴ سال جلوی چشم افرادی که سال ها در این ساختمان کار می کردند، فروریخت. از تخریب پلاسکو حدود ۴۲ ماه می‌گذرد و هنوز ساخت مجدد این ساختمان به اتمام نرسیده است در صورتی که قرار بود کار ساخت ساختمان جدید دو ساله به اتمام برسد.

بیشتر بخوانید:

آیا پلاسکوها و سینا اطهرها در تهران تکرار می‌شوند؟

پلاسکو در سال ۴۱ در ۱۷ طبقه و با ارتفاع ۴۲ متر در چهارراه استانبول ساخته شد.از زمان ساخت پلاسکو این ساختمان به عنوان بزرگترین مزکر تولید و عرضه پوشاک محسوب می‌شد که با تخریب آن تقریبا بیشتر کسبه پلاسکو ورشکسته شدند.

پلاسکو بدون پارکینگ ساخته می‌شود

تعدادی از کسبه پلاسکو به پاساژهای دیگر منتقل شدند، اما آن‌ها خواهان این هستند که این ساختمان هرچه سریع‌تر احداث شود. ساختمان پلاسکو متعلق به بنیاد مستضعفان است. بهمن ماه ۹۶، محمد سعیدی کیار رئیس وقت بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود هر زمانی که پروانه ساخت پلاسکو صادر شود ۲ سال احداث آن طول می‌کشد.

صدور پروانه ساخت برای پلاسکو با اما و اگرهای زیادی روبه رو است و مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقد هستند که برای ساخت مجدد پلاسکو نیازی به صدور دوباره پروانه ساخت نیست.

فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در دی ماه ۹۸ در بزرگداشت حادثه پلاسکو گفت: پلاسکو در حال ساخته شدن است، با افتخار می‌گویم پلاسکو را می‌سازیم و منت بر کسی نمی‌گذاریم.

فتاح گفت: روزی نیست که ساخت پلاسکو را پیگیری نکنم، می‌خواهیم کار ساخت پلاسکو را تمام کنیم، از شهرداری می‌خواهم بیشتر به ما کمک کند، راه را به هر بهانه سد نکنند، بنده این بهانه‌ها را از بنیاد گرفته‌ام.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران دی ماه ۹۸ درباره صدور پروانه ساخت پلاسکو گفت: شورای شهر و شهرداری تهران حداکثر همکاری لازم را برای اینکه پرونده به کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی و معماری برود، داشته و شهرداری منطقه ۱۲ علی رغم اینکه هنوز نقشه‌های کامل مربوط به این ساختمان از سوی مالک پروژه ارائه نشده برای فرایند گودبرداری و مقاوم سازی جداره‌های گود و حتی ایجاد بخشی از اسکلت آن اجازه داده است، اما واقعیت اینست که این ساختمان نباید بیش از این بدون مجوز ساخته شود.

پلاسکو بدون پارکینگ ساخته می‌شود

وی تاکید کرد: ساختمانی که قرار بود همه اصول شهرسازی و معماری و قانون در آن رعایت شود تاکنون بدون پروانه پیشرفته است و در اینجا نه تنها شهرداری تهران قصوری نداشته بلکه مکاتبات بسیار زیادی انجام داده است، اما هنوز اطلاعات لازم از جمله اطلاعات مربوط به حقوق مکتسبه این ملک از سوی مالک پروژه به شهرداری تهران ارائه نشده است.

سالاری گفت: پرداخت عوارض جزو تعهدات مالک پروژه است و اگر قانون اجازه دهد، شورای شهر در این خصوص تخفیفاتی ارائه خواهد داد، اما تا جایی که ما بررسی کردیم بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در پرونده مشابه، شورای شهر نیز امکان بخشودگی عوارض را ندارد، مگر اینکه راهکار قانونی دیگری ارائه شود در هر صورت اکنون کار احداث ساختمان جدید پلاسکو پیش نمی‌رود و صرفا در طبقات تحتانی اقدامات مقاوم سازی را انجام می‌دهند.

همچنین سالاری در در تذکری درخصوص تامین پارکینگ پلاسکو گفت: ظاهرا تصمیم گیری شده است که برای پلاسکو دیگر پارکینگی تامین نشود. مصوبه شورای عالی شهرسازی در تاریخ ۲۳ اردییبهشت سال ۹۸ صادر شده است، اما آنچه که در اینجا مصوب شده، خیلی بدتر از آنچه شنیده بودیم است.

دی ماه ۹۸ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در تذکری به شهردار تهران نسبت طولانی شدن احداث ساختمان پلاسکو و عدم دریافت پروانه ساخت تذکر داد و شهردار تهران در نامه ای درباره وضعیت پروانه ساخت پلاسکو توضیحاتی داد.

در نامه شهردار تهران در خصوص طولانی شدن احداث ساختمان پلاسکو و عدم دریافت پروانه توسط بنیاد آمده است: بنیاد مستضعفان به استناد مفاد صورتجلسه ۲۲ اردیبهشت سال ۹۷ و ۲۱ خرداد سال ۹۷ به شورای تأمین استان و بند دو صورتجلسه ۵۸۰ کمیسیون ماده ۵ قائل به رایگان بودن صدور پروانه ساختمانی بوده در صورتی که این موضوع در چارچوب صلاحیت‌ها و اختیارات کمیسیون ماده ۵ نیست.

پلاسکو بدون پارکینگ ساخته می‌شود

وی ادامه داد: همه پروژه‌های سطح شهر تهران براساس مواد طرح تفصیلی مکلف به تامین پارکینگ هستند و قاعدتا این ضرورت و الزام برای پروژه‌های جاذب سفر و بزرگ مقیاس با ضریب تامین پارکینگ بیشتری الزام آور است.

۲۲ اردیبهشت امسال بود که فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای خطاب به پیروز حناچی، شهردار تهران، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران و محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران برای تسریع در طی شدن روند قانونی بازسازی پلاسکو، دستور داد هر چه سریع‌تر پروانه ساختمانی صادر شود.

در متن این نامه آمده است:

۱- شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تمرکز بر ابعاد مختلف پروژه پلاسکو، ضرورت تأمین معادل واحدهای تجاری آسیب‌دیده و یادمان شهدای آتش نشان در ساختمان جدیدالاحداث را مدنظر داشته و بنا بر ضرورت انطباق اقدامات اجرایی با پروانه ساختمانی بر تسریع در فرآیندهای قانونی اخذ پروانه تاکید می‌شود.

۲- نظر به تخریب قهری ساختمان پلاسکو، لزوم تثبیت حقوق مکتسبه و ضرورت تأمین پارکینگ از یک طرف و عدم امکان تأمین پارکینگ مطابق ضوابط طرح تفصیلی در ساختمان جدیدالاحداث و نیز عدم امکان استفاده از فضای باز مجاور ساختمان بنا بر ثبت ملی اراضی و ممنوعیت‌های میراثی وضع‌شده توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همسو با سیاست‌های کاهش و کنترل حضور خودرو در بافت مرکزی شهر تهران مقرر می‌شود، پارکینگ مورد توافق بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شهرداری تهران موسوم به "پروانه" توسط بنیاد، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی شده و به‌عنوان پارکینگ مورد نیاز ساختمان پلاسکو اختصاص یابد.

یکی دیگر از موانع پیش روی ساخت پلاسکو پارکینگ این ساختمان است.

ساختمان پلاسکو از ابتدا پارکینگ نداشت اما با افزایش جمعیت و تعداد خودرو در سطح شهر احداث پارکینگ را برای پلاسکو ضروری کرده است.

پلاسکو بدون پارکینگ ساخته می شود

فتاح رئیس در آخرین اظهار نظر درباره وضعیت پلاسکو گفت: زمانی که بنده رئیس بنیاد مستضعفان شدم، پلاسکو در مرحله پی متوقف مانده بود که جلساتی با مالکان و شهرداری برگزار کردیم.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: بعد از جلسات متعدد سرانجام مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی برای پلاسکو صادر و کار شروع شد و در ایام عید که تهران تعطیل بود، ساخت پلاسکو شبانه روز ادامه داشت و در حال حاضر اسکلت ساختمان به پایان رسیده است و کار دیوار چینی ادامه دارد.

فتاح بیان کرد: نمای ساختمان هم تایید و ساخته شده و به زودی نصب می‌شود.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ساختمان پلاسکو از ابتدا پارکینگ نداشت و اعلام می‌کنم که پلاسکو بدون پارکینگ ساخته می‌شود، زیرا اگر قرار بود پارکینگ بسازیم تعداد مغازه‌ها کم می‌شد و مساحت زمین هم اجازه این کار را نمی داد.

بیشتر بخوانید:

توافق برای حل مشکل عوارض و پارکینگ پلاسکو

فتاح ادامه داد: به زودی پروانه ساخت پلاسکو هم صادر می‌شود.شهردار منطقه ۱۲ اعلام کرده است به زودی پروانه پلاسکو تأیید می‌شود و از تخلف خارج شده است. مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی این است که پلاسکو بدون پارکینگ ساخته شود و ما موظف به بازسازی پارکینگ متروکه پروانه در کنار ساختمان پلاسکو شدیم که آن را مقاوم‌سازی و نوسازی می‌کنیم و تحویل شهرداری می‌دهیم. البته به شهرداری پیشنهاد دادیم هزینه بازسازی را به آنها بدهیم و خودشان این کار را انجام دهند.

فتاح بیان کرد: طبق قانون مالک و مستاجر بنیاد مستضعفان نباید ۲۰۰ میلیارد پول ساخت پلاسکو را پرداخت می‌کرد و ۳۰۰ مغازه دار ضلع جنوبی پلاسکو هم ذی نفع بودند، اما به دلیل اینکه این افراد جز محرومان بودند، بنیاد تمام هزینه‌ها را پرداخت کرد.

۴ سال از حادثه پلاسکو می‌گذرد و کسبه این ساختمان چشم انتظار هستند که هرچه سریع‌تر پلاسکو ساخته شود و بتوانند مانند گذشته تولید بخشی از پوشاک کشور را به دست بگیرند. قطعا ساخت پلاسکو می‌تواند منجر به اشتغالزایی افراد زیادی شود که می‌تواند کمک موثر به تولید کشور در سال جهش تولید باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق