گذشت 5 سال از فاجعه‌ای غم‌انگیز / یادی از شهید راه قرآن


گذشت 5 سال از فاجعه‌ای غم‌انگیز / یادی از شهید راه قرآن

فاجعه منا، روزی غم‌انگیز را در از دست دادن تعدادی از هموطنانمان در دهم ذی‌الحجه یادآور می‌کند و این در حالی است که برای همشهریان یزدی یاد و خاطره فرزند پرافتخار این مرز و بوم را گرامی می‌دارد.

گذشت 5 سال از فاجعه‌ای غم‌انگیز / یادی از شهید راه قرآنسالروز فاجعه منا برای یزدی‌ها داغ از دست دادن فرزند پرافتخار این رمز و بوم، قاری بین‌المللی، شهید حاج حسن دانش را یادآور می‌شود، روزی که در آن هزاران زائر خانه خدا که در حال انجام مناسک حج تمتع بودند، جان باختند و این استاد قرآن یکی از زائرانی بود که در این واقعه غم‌بار به دیدار معبود شتافت.

حسن دانش متولد ۱۳۶۵ خورشیدی در شهر یزد، از قاریان ممتاز قرآن و معلم این کلام الهی بود. وی از سن ۵ سالگی به همراه مادرش در جلسات قرآن خانگی شرکت می‌کرد و در سال ۱۳۹۰ پس از رسیدن به مقام پنجم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور تونس اعزام شد و در آنجا به کسب رتبه برتر نائل آمد. سه سال بعد در اسفندماه ۱۳۹۳ در سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به رتبه نخست بخش قرائت تحقیق دست یافت و به عنوان نماینده ایران در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد که در این مسابقات نیز موفق به کسب مقام اول شد. وی در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۴ در فاجعه منا که به دلیل ازدحام جمعیت در یکی از مسیرهای حرکت حاجیان به سمت جمرات رخ داد، به فیض شهادت نائل آمد.

ایکنا یزد به مناسبت سالروز فاجعه منا و یادبود شهید حاج حسن دانش، شهید قرآنی این فاجعه با فاطمه بابایی‌زاده، همسر شهید و همچنین حجت‌الاسلام علی گندمی دوست و استاد این طلبه شهید قرآنی به گفت‌وگو نشست.

ایکنا: هرساله ما در این ایام شاهد برگزاری مراسم حج تمتع هستیم و به نوعی با حضور زائران ایرانی در این مراسم معنوی یاد و خاطره شهدای منا در این سرزمین گرامی داشته می‌شود اما امسال با توجه به شیوع کرونا و عدم حضور زائران در این مراسم چگونه می‌توان یاد و خاطره این شهدای بزرگوار را زنده نگه داشت.
بابایی‌زاده: شهدا متعلق به زمان خاصی نیستند، به قول رهبر گرانقدرمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله) شهدا ستارگان درخشانی هستند که بوسیله آن‌ها می‌توان راه را یافت. شهدا با شهادتشان ابدی و فرا زمانی می‌شوند و این ما هستیم که فراموش شده‌ایم لذا همواره باید نام و یاد شهدا در ذهن‌ها، خانه‌ها، محله‌ها، شهرها و اجتماع بشری زنده نگه داریم تا سعادتمان که همان ظهور حضرت مهدی (عج) است، سهل الوصول‌تر شود و ما نیز حیات جاودان پیدا کنیم.
با توجه به شرایط موجود که مراسمی قابل برگزاری نیست و با توجه به اینکه شهدا حاملان وحی و صدای زیبای خدا بر روی زمین بودند و شهادتشان در حج به وقوع پیوست، به نظرم قرائت سوره حج و هدیه به شهدای حج به ویژه شهدای قاری بهترین هدیه ما برای آن‌ها و تفکر در آیات این سوره بهترین دستاورد برای ما است.

ایکنا: پس از فاجعه منا در برخی مراسم‌ در استان با دعوت از خانواده شهید حاج حسن دانش یاد این شهید بزرگوار گرامی داشته می‌شود، این اقدامات چقدر موثر بوده است؟
بابایی‌زاده: از آن‌جایی که قرآن کتاب هدایت بشر است، خود قرآن در آیه ۳۲ سوره حج این‌گونه بیان می‌فرماید: «هر کس شعائر الهی را بزرگ شمارد بی‌تردید تعظیم شعائر الهی نشئت یافته از تقوای دل‌هاست» و این خود باعث رشد انسان‌ها و جامعه به سوی کمال است و شهدا خود از نمونه‌های بارز شعائرالله هستند پس قطعا اثر گذار بوده و خواهد بود.

ایکنا: چه اقداماتی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره این شهید قرآنی در استان لازم است؟
بابایی‌زاده: از آن‌جایی که رهبر معظم انقلاب در جایی به این مضمون فرموده بودند که اگر ما قرآن را در زندگی پیاده و عمل کنیم از همه گرفتاری‌ها رها خواهیم شد و عامل گرفتاری ما، دوری از کلام الهی است لذا شهید بسیار دغدغه و انگیزه اشاعه فرهنگ قرآن و بزرگداشت قرآن را در بین نسل جدید و عامه مردم داشت و در این مسیر همه زندگی خود را وقف کرد و از پرداختن به امورات و دل مشغولی‌های دنیایی اجتناب کرد لذا با استمداد گرفتن از نام و یاد این شهید و الگو قرار دادن وی که خود منشا فیوضات الهی هستند، در راه مانوس کردن زندگی مردم با معارف قرآنی قدم برداریم.

ایکنا: تاکنون حمایت‌هایی از سوی مسئولان استان صورت گرفته و به مرحله اجرایی و عمل رسیده است؟
بابایی‌زاده: همواره مسئولان استان با حمایت معنوی خود مراتب سپاس خودشان را از خانواده‌های شهدا داشته‌اند و ما نیز از درگاه خداوند منان توفیقات روزافزون و عاقبت به خیری و ثبات قدم در راه شهدا و امام شهدا را برایشان مسئلت داشته و داریم.

ایکنا: در زمینه پرونده حقوقی این شهید بزرگوار از سوی مقامات کشوری چه اقداماتی صورت گرفته است؟
بابایی‌زاده: با گذشت این سال‌ها و پیگیری‌های انجام شده از طرف خانواده‌های شهدای منا، هیچ اقدامی که منجر به نتیجه شده باشد، به اطلاع ما نرسیده است و اگر فرمایشات و عکس‌العمل قاطع رهبر معظم انقلاب نبود، مشخص نبود چه بر سر پیکر شهدای ما می‌آمد و الان قبور شهدای مطهرمان را نداشتیم.

ایکنا: سخن آخر.
بابایی‌زاده
: تقاضا دارم که اذان و تلاوت‌های شهید را مداوم‌تر از شبکه استانی پخش کنند تا جوانان آشنایی و بهره بیشتری برده و نام و یاد شهید زنده بماند.

همچنین حجت‌الاسلام علی گندمی، دوست و استاد این طلبه شهید فاجعه منا به ایکنا گفت: بهترین راهکار برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای قرآنی بویژه حاج حسن دانش، دنبال کردن اهدافی که این شهدای قرآن داشتند، است زیرا که این اساتید بزرگ در زمینه تربیت استعدادهای قرآنی تلاش کردند بویژه حاج حسن که در شهرستان‌هایی همچون خاتم، بهاباد، میبد و... به تربیت شاگردانی اقدام کرد و اکنون می‌توان با برنامه ریزی‌های درست و صحیح نسبت به ادامه راه این شهید پرداخت و هنگامی که به این استعدادهای قرآنی استان توجه ویژه‌ای شود زحمات این شهید به بار خواهد نشست.

وی تصریح کرد: البته اکنون با وجود شیوع بیماری منحوس کرونا می‌توان فعالیت‌های قرآنی را در قالب شبکه‌های مجازی گسترش داد و از این طریق یاد شهدای قرآنی گرامی داشته شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی