ترامپ دنبال یک ماجراجویی خطرناک است


ترامپ دنبال یک ماجراجویی خطرناک است

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، حرکت هواپیمای مسافربری ماهان را در کریدور پرواز‌های کشوری ممنوع خواند و گفت: حضور هواپیما‌های جنگنده در این کریدور ممنوع است؛ ترامپ به دنبال یک ماجراجویی خطرناک است.

ترامپ دنبال یک ماجراجویی خطرناک استسید هادی افقهی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص تهدید هواپیمای مسافربری ماهان از سوی جنگنده‌های آمریکایی، افزود: هواپیمای مسافربری ماهان در منطقه اشغال شده التنف سوریه مورد تعرض قرار گرفت که مثلث مرزی بین عراق، سوریه و اردن است و آمریکایی‌ها نیز پس از اشغال، حدود ۵۰ کیلومتر از اطراف این منطقه را حریم شخصی خود تعریف کرده اند.
وی ادامه داد: حرکت هواپیمای مسافربری ماهان در کریدور مدنی پرواز‌های کشوری بوده که از طریق سازمان جهانی هوانوردی ایکائو به رسمیت شناخته شده است، اما حضور هواپیما‌های جنگنده در این کریدور ممنوع است.
افقهی گفت: ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر شناسایی بصری هواپیمای مسافربری ایرانی، ادعایی سخیف است چراکه با امکاناتی که آمریکایی‌ها در اختیار دارند از فاصله ۱۰۰ کیلومتری هم قادر به شناسایی این هواپیما بودند و نیازی به مشاهده عینی نبوده است.
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با طرح این سوال که «واقعا آمریکایی‌ها دنبال چه بودند؟» افزود: یک تحلیل این است که امریکایی‌ها به دنبال مانور در اطراف هواپیمای مسافربری ایرانی و به اشتباه انداختن پدافند سوریه بودند تا هواپیمای ایرانی را هدف قرار دهد، همین عملیات را صهیونیست‌ها حدود یک سال پیش با هواپیمایی روسی انجام دادند که موجب سرنگونی این هواپیما شد.
وی ادامه داد: اگر هوشمندی پدافند هوایی سوریه نبود یک فاجعه انسانی رخ می‌داد لذا سقوط آزاد خلبان ایرانی، فرار از کمین جنگنده آمریکایی و به دنبال آن عکس‌العمل احتمالی پدافند سوریه بود.
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست وزیر عراق گفت: شاید آمریکایی‌ها با این اقدام می‌خواستند بگویند که اگر شما بزنید، ما هم راه‌های انتقام بلدیم و هواپیمای شما را می‌زنیم.
وی افزود: در کل منطقه وضعیت فوق العاده وجود دارد؛ دو ناو هواپیمابر آمریکا وارد دریای مدیترانه شده و رژیم صهیونیستی نیز در شمال فلسطین اشغالی به حالت آماده‌باش صددرصدی در آمده است لذا احساس می‌شود که ترامپ به دنبال یک ماجراجویی خطرناک است تا از این وضعیتی که در داخل آمریکا برای او ایجاد شده راه تنفسی پیدا کند.
سید افقهی گفت: کرونا در آمریکا بیداد می‌کند و همچنین مشکلات اقتصادی و تظاهرات‌های ضد نژادپرستی ادامه داد که منجر به کاهش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی شده است بنابراین او می‌خواهد دست به ماجراجویی جدیدی بزند تا به عنوان یک قهرمان ملی در داخل آمریکا بتواند محبوبیت خود را افزایش دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!