پنهانکاری ارتش نیوزیلند درباره تلفات غیرنظامیان در افغانستان


پنهانکاری ارتش نیوزیلند درباره تلفات غیرنظامیان در افغانستان

ارتش نیوزیلند بین سال‌های 2010 تا 2017 مجموعه‌ای از اظهارات نادرست و گمراه کننده مربوط به تلفات غیرنظامیان در افغانستان را به مقامات و مردم گزارش کرد.

پنهانکاری ارتش نیوزیلند درباره تلفات غیرنظامیان در افغانستان

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، ماموران تحقیق در گزارشی که روز جمعه منتشر شد اعلام کردند ارتش نیوزیلند سالهاست وزراء و مردم را در خصوص تعداد تلفات غیرنظامیان در یک عملیات در افغانستان در سال ۲۰۱۰ گمراه کرده است.
براساس کتاب "ضربه زدن و فرار کردن" که نیکی هاگر و جُن استیونسون سال ۲۰۱۰ آن را منتشر کردند, "عملیات برناهوم" که نیرو‌های نیوزیلندی و نیرو‌های متحد در روز‌های ۲۱ و ۲۲ اوت در دره تیرگیران افغانستان انجام دادند، منجر به تلفات غیرنظامیان شد.
نیروی دفاعی نیوزیلند سال‌ها اعلام می‌کرد تلفات غیرنظامیان بی اساس است، اما کوین شورت یکی از نظامیان ارشد ارتش نیوزیلند روز جمعه گفت "قصور‌های سازمانی و اداری" وجود داشته است.
وی گفت:" ارتش نیوزیلند به این اشتباهات اذعان دارد و درباره آن‌ها متاسف است. "
ماموران تحقیق در این گزارش گفتند احتمالاً یک دختر در نتیجه این عملیات کشته شده است.
در این گزارش آمده است حداقل هفت مرد کشته شدند که سه نفر از آن‌ها شورشی معرفی شده اند و شواهدی وجود دارد که دو نفر دیگر را هم به این گروه شورشی مرتبط کرده است.
این بررسی نتوانسته است مشخص کند که آیا دو فرد دیگر کشته شده شورشی یا غیرنظامی بودند. حداقل شش غیرنظامی زخمی شدند.
در این گزارش مشخص شده است که نیرو‌ها بر اساس مجوزی مناسب عمل کردند و فقط یکی از کشته شدگان توسط یک نظامی نیوزیلندی جان سپرده است.
این گزارش اعلام کرد در حالی که هیچ راهبرد سازمان یافته سازمانی برای سرپوش گذاشتن بر تلفات غیرنظامیان وجود ندارد، ارتش نیوزیلند بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ در جلسات توجیهی با حضور وزراء و در بیانیه‌های عمومی، مجموعه‌ای از اظهارات نادرست و گمراه کننده را به این مضمون اعلام کرد که اتهامات مربوط به تلفات غیرنظامیان مورد بررسی قرار گرفته اند و "بی اساس" یا "غیر موجه " هستند.
این گزارش می‌افزاید ارتش نیوزیلند همچنین اظهارات و توصیه‌های نادرست خود را حتی پس از آنکه متوجه شد اشتباه هستند به طور مناسبی اصلاح نکرد و اینکه نیرو‌های ارتش نیوزیلند، گزارش‌ها از افغانستان را که ممکن است در خصوص تلفات غیرنظامیان باشند ویرایش می‌کنند.
در این گزارش همچنین مشخص شده است یک شورشی پس از آنکه برای بازداشت در افغانستان تحویل داده شد شکنجه شده است، اما مقامات ارشد در نیوزیلند از این موضوع مطلع نشدند و اقدامات دیگری صورت نگرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد