عید قربان در همدان؛ چالشی برای رعایت پروتکل‌های کرونایی


عید قربان در همدان؛ چالشی برای رعایت پروتکل‌های کرونایی

همدان- ایرنا- آیین‌های عید قربان اگرچه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت با سال‌های گذشته و با اعمال محدودیت‌ها در سطح استان همدان برگزار شد اما عده‌ای با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در مراکز عرضه دام این آیین را بجا آوردند تا زنگ خطری برای شبکه سلامت استان باشد.

نماز عید قربان امروز جمعه و همزمان با دهم ذی‌الحجه سالروز فرارسیدن این عید در پنج شهر همدان برگزار شد و نمازگزاران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم حضور یافتند.

اگرچه مردم برخی شهرها نظیر همدان از برگزاری نماز عیدقربان به صورت جماعت محروم بودند اما این فریضه الهی در منازل و به صورت خانوادگی انجام شد.

با این حال اوج حضور مردم در آیین عید سعید قربان در خرید و ذبح قربانی بود که بازار داغی را در اوج گرمای تابستان و شیوع کرونا همراه داشت.

هر چند در این بین، مکان های عرضه دام در همدان مملو از ازدحام جمعیت و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی بود.

اغلب مردم بدون توجه به رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک، در اوج ازدحام به خرید دام در محل هایی تعیین شده برای فروش پرداختند.

دعای عرفه نیز روز گذشته با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در فضاهای روباز به خصوص پارک های همدان برگزار شد.

نماز عیدقربان در پنج شهرستان همدان

امروز بر اساس بیانیه ستاد مبارزه با کرونا و تاییدیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نماز عید سعید قربان تنها در پنج شهرستان این استان اقامه شد.

براین اساس نماز عید قربان در شهرستان های اسدآباد، نهاوند، رزن، فامنین و درگزین و شهرهای تابعه این شهرستان ها برگزار شد.

افراد حاضر در این مراسم ملزم به رعایت تمام پروتکل های بهداشتی بودند؛ ضمن اینکه از آنها خواسته شد اقدام به گرفتن وضو در منزل، آوردن سجاده و مهر شخصی از منزل و رعایت فاصله اجتماعی کنند.

افراد حاضر در مراسم نماز عیدسعید قربان در همدان ملزم به رعایت تمام پروتکل های بهداشتی بودند؛ ضمن اینکه از آنها خواسته شد اقدام به گرفتن وضو در منزل، آوردن سجاده و مهر شخصی از منزل و رعایت فاصله اجتماعی کنند.

مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان همدان در این باره اظهار داشت: با توجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و با هدف رعایت مقررات بهداشتی و سلامت مردم و اهمیت پیشگیری از شیوع و سرایت ویروس کرونا و تاکید وزیر بهداشت بر لغو تجمعات، نماز عید قربان در شهرهای همدان، ملایر، بهار، تویسرکان و کبودراهنگ که در وضعیت قرمز قرار دارند، برگزار نشد.

حجت الاسلام محمد مولایی یادآور شد: با توجه به اینکه امروز جمعه مصادف با دهم ذی الحجه و روز عید سعید قربان است نماز عبادی سیاسی جمعه در هیچ نقطه از استان اقامه نشد.

امسال ذبح قربانی در مقابل منزل و معابر همدان نیز ممنوع اعلام شد با این حال برخی مردم بدون توجه به هشدارهای بهداشتی، در حیاط واحدهای مسکونی خود اقدام به ذبح دام کردند.

منوچهر کرمی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیش از این اعلام کرد: برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا امسال ذبح قربانی‌ها باید در کشتارگاه‌ها و زیر نظر کارشناسان دامپزشکی انجام شود.

وی با بیان اینکه ذبح دام در منازل و معابر علاوه بر احتمال افزایش شیوع ویروس کرونا، جلوی انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را می‌گیرد.

در محل های خرید دام همدان نیز شاهد رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی توسط برخی شهروندان بودیم به طوریکه اغلب مردم نه تنها توجهی به فاصله اجتماعی نداشتند بلکه بدون رعایت بهداشت فردی به ویژه استفاده از ماسک در این محیط ها حاضر شدند.

عید قربان در همدان؛ چالشی برای رعایت پروتکل‌های کرونایی

ذبح دام فقط در کشتارگاه‌ها

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: هیچ گونه ایستگاه موقت کشتار دام نداریم و ذبح دام توسط قصابی ها یا حتی خود مردم ذبح دام ممنوع است و باید فقط در کشتارگاه ها صورت بگیرد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ازدحام و رعایت فاصله اجتماعی ۲ مرکز خرید دام در شهرستان همدان در نظرگرفته شده است.

لیدا رفعتی بیان کرد: همچنین هماهنگی های لازم با شهرداری و نیروی انتظامی به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه پایگاه موقت عرضه دام در سطح استان همدان شده است.

وی افزود: تمام کشتارگاه های استان ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا هستند و باید آمادگی لازم را برای کشتار دام قربانی و تحویل لاشه به متقاضیان داشته باشند.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ازدحام و رعایت فاصله اجتماعی ۲ مرکز خرید دام در شهرستان همدان در نظر گرفته شده است و مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند به این مراکز مراجعه کرده و پس از خرید، دام را تحویل کشتارگاه بدهند.

وی افزود: همچنین تقسیم بندی دام ذبح شده در کشتارگاه ها مطابق با خواسته مردم انجام شده و بعد از چسباندن نکات بهداشتی بر روی بسته بندی های گوشتی به آنها تحویل داده می شود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه گوشت تحویل داده شده از کشتارگاه ها باید ۲۴ ساعت داخل یخچال نگهداری و سپس مصرف شود، گفت: عوامل شهرداری و انتظامی در سطح شهر اقدام به گشتزنی می کنند و در صورت کشتار خلاف ضوابط اعلام شده، قربانی ضبط خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی