جامعه المصطفی به بلوغ بومی‌سازی علوم اسلامی رسیده است


جامعه المصطفی به بلوغ بومی‌سازی علوم اسلامی رسیده است

قم – ایرنا - مدیر حوزه‌های علمیه گفت: امروز و در دهه چهلم انقلاب اسلامی مفتخر به بومی‌سازی علوم و دانش‌های اسلامی توسط جامعةالمصطفی العالمیه هستیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز جمعه در چهاردهمین نشست اداری هیات رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج از کشور تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای استفاده هر چه بهتر از ذخایر جامعه المصطفی ضروری است. تولید علوم اسلامی به زبان‌های دیگر یا ترجمه و اقتباس، نیازمند کوشش بسیار است.

وی ضمن تأکید بر بهبود روزافزون تعامل نهادهای حوزه با یکدیگر، از ظرفیت‌ عظیم جامعةالمصطفی و نیاز متقابل حوزه علمیه و المصطفی به بهره‌مندی از ظرفیت‌ها اشاره و بیان نمود که جامعة‌المصطفی می‌تواند ظرفیت حوزه علمیه را در خارج کشور منعکس نماید.

وی از آمادگی حوزه علمیه و جامعةالمصطفی برای تعریف پروژه‌هایی در این زمینه سخن گفت و اظهار داشت: برخی از اقدام‌هایی که در دوره پساکرونا بیشتر باید به آن اهتمام ورزید، عبارت است از بومی‌گرایی، توجه به ظرایف مناطق و مجازی‌سازی فعالیت‌ها.

اعرافی به انباشت تجربه و دانش فنی در جامعةالمصطفی(ص) اشاره کرد و افزود: باید بر قدردانی از آن، حفظ، حراست، تکامل و جهت‌دهی درست به آن اهتمام داشت.

وی المصطفی(ص) را نخل برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی نامید و اظهار کرد: جامعةالمصطفی(ص) واجد این اندوخته و تجربه کم‌نظیر است که باید آن را شناخت و مدون ساخت و پیوسته تعالی بخشید.

امام‌جمعه قم با اشاره به تغییرات جدی در آینده فکری، معیشت و اقتصاد جهان تحت تأثیر کرونا، گفت: ضرورت دارد در حوزه معرفت، سیاست و کارکردهای اصلی نظام دینی و حوزوی، طرح‌های جامعی تدوین کنیم و جامعةالمصطفی(ص) به‌طور ویژه در این زمینه وظایف سنگینی بر عهده دارد.

وی با تأکید بر ارتقای رویکرد اجتماعی و حضور در کنار مردم، افزود: در حوادثی مانند سیل، زلزله و کرونا، نزدیک به ۱۰هزار طلبه در صحنه‌های مختلف حضور یافتند که سرمایه اجتماعی برای روحانیت به شمار می‌رود و بسیار ارزشمند است.

وی بابیان اینکه این تجربه‌ها باید در کشورهای دیگر شکل بگیرد، بیان کرد: بدین ترتیب نباید کارویژه‌های روحانیت را محدود ببینیم و آنان را منحصر در زمینه‌های علمی، پاسخ به شبهات دینی و مواردی از این دست قلمداد کنیم.

تحریم‌های خصمانه علیه ایران، طرحی شکست‌خورده است

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز در این نشست گفت: دشمنان ادعا می‌کنند که این تحریم‌ها سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ بشر هستند که باهدف تسلیم شدن جمهوری اسلامی ایران شکل‌گرفته‌ و خود معترف‌اند سیاستی شکست‌خورده است و نتوانسته‌اند در اهداف و آرمان‌های نظام و ملت خللی وارد کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی اظهار کرد:هر جا که دشمن عناد و دشمنی خود، همچنین تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ملت آگاه ایران و نظامی اسلامی ما اعمال کرد، مسیرهای جدیدی از پیشرفت و ترقی برای ما گشوده شد. شرایط تحریم، سختی‌ها و فرصت‌هایی را برای ما فراهم آورده است که باید مدنظر قرار دهیم.

وی به فراگیری بیماری کووید ۱۹ که توانسته است ۸۴ کشور جهان را با تعطیلی عمومی روبه‌رو ساخته و آموزش در ۱۹۲ کشور را به شکل کلی تعطیل کند، به‌عنوان موضوع قابل‌توجه اشاره کرد و گفت: در شرایطی قرار داریم که چهار قدرت بزرگ پوپولیستی جهان دارای سه رتبه نخست این بیماری هستند. طبق اعلام سازمان‌های بین‌المللی، فقر جهانی سرعت گرفته است و کارشناسان، رشد اقتصادی جهان را منفی پیش‌بینی کرده‌اند.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در ادامه جامعةالمصطفی را یکی از مولودهای مبارک انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: یکی از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی جامعةالمصطفی است و رهبر معظم انقلاب نسبت به فعالیت‌های این مرکز اشراف دارند.

وی تصریح کرد: یکی از سرمایه‌های جامعةالمصطفی، مدیران مدبر و مجربی است که کمتر در مجموعه‌ای یافت می‌شود. شکر این نعمت نیز تلاش بیشتر در زمینه تعمیق و نشر معارف اهل‌بیت(ع) در سراسر عالم خواهد بود.

وی همچنین ضمن تشکر از مسئولان جامعةالمصطفی به دلیل پیشتازی در راه‌اندازی آموزش مجازی در مقایسه با مراکز دیگر، تصریح کرد: جامعةالمصطفی در زمینه مبارزه با کرونا و ایجاد شبکه بهداشت نیز عملکرد بسیاری خوبی دارد و با مدیریت ممتاز صورت‌گرفته، نگرانی‌های به‌وجودآمده تا حد زیادی مرتفع گردید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) نیز در این نشست اظهار کرد: باید خود را با اقتضائات جدید دنیا هماهنگ کنیم و مسئولان ما، که نقش تصمیم‌گیری دارند، باید با چنین نگاهی به افق آینده فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی(ص) بپردازند. امروز نگاه بومی و منطقه‌ای باید بیش از هر زمان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ورود ویروس منحوس کرونا در جامعه و شیوع سریع آن علاوه بر تلخی‌هایی که داشت، تهدیدها را به فرصت نیز تبدیل کرد به‌طوری‌که در این ایام با تعطیلی مراکز آموزشی المصطفی(ص) موفق به برپایی ۲۵۰ هزار ساعت آموزش در بستر فضای مجازی شد.

وی اظهار کرد: برپایی ۲۵۰ هزار ساعت آموزش برخط، دستاورد کوچکی نیست و باید قدردان آن باشیم و در آینده حرکت خود را با اتکا به این تجربه تنظیم کنیم.

جامعه المصطفی العالمیه نهادی حوزوی و بزرگ‌ترین مرکز آموزش بین‌المللی تشیع است که در بیش از ۶۰ کشور جهان نمایندگی مستقل دارد. این نهاد حوزوی، آموزش‌های خود را در ۱۲۹ رشته آموزشی و ۶ حوزه دانشی فقه و اصول، قرآن و حدیث، حکمت و مطالعات ادیان، تاریخ و سیره، علوم انسانی اسلامی و ادبیات زبان‌ها و فرهنگ شناسی ارائه می‌دهد. دوره‌های اصلی جامعه المصطفی به هفت زبان دنیا برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا